Ancestors: The Humankind Odyssey

Ancestors: The Humankind Odyssey

Het lot van de mensheid ligt in jouw handen in dit evolutionaire avontuur van Panache Digital Games.

Patrice Désilets is wellicht een onbekende naam voor de meeste mensen, maar zijn videogame-erfgoed is zeker geen kleine. Désilets is een van de breinen achter Prince of Persia: The Sands of Time en de drie eerste Assassin's Creed-games, een creatieve tocht die ten einde kwam toen hij en Ubisoft in 2010 een eigen weg volgenden na het voltooien van Assassin's Creed: Brotherhood.

Sindsdien is het stil geweest rondom Désilets. Project 1666: Amsterdam, zijn eerste werk na Ubisoft verlaten te hebben, werd geannuleerd toen THQ failliet ging 2013. Ironisch genoeg werden de rechten voor dat project door Ubisoft opgekocht, die het eenvoudigweg volledig schrapte en Désilets dwong drie jaar lang te proberen om de rechten van de game terug te krijgen. Natuurlijk, kan iemand zich niet drie jaar lang alleen maar bezighouden met juridische touwgetrek en dus richtte Désilets in 2014 Panache Digital Games op en begon aan een nieuw project. Vijf jaar later is het resultaat daarvan speelbaar in de vorm van Ancestors: The Humankind Odyssey, en de visie van de game is even groots en ambitieus als je verwacht van de gamedirector van Assassin's Creed.

Waar de Assassin's Creed-franchise spelers naar een aantal verschillende tijdperken in locaties bracht in de menselijke geschiedenis, gaat deze titel een stapje verder terug de tijd in. In Ancestors: The Humankind Odyssey speel je als de vroege voorvaders van het menselijke ras, ver voor er iets was dat de Homo sapiens werd genoemd. We worden meegenomen naar de diepe oerwouden van Afrika, tien miljoen jaar geleden en je doel is niets minder dan de mensachtigen (hominidae) te laten evolueren om hun kans op overleving en voortplanting te verhogen. Als je de gameplay onder de knieën krijgt kun je het mensenras zelfs sneller evolueren dan onze daadwerkelijke voorouders deden. Misluk je aan de andere kant echter in de game, dan is het menselijke ras al uitgestorven voor een kans kreeg.

Evolutie is, zoals de meeste van jullie hopelijk al weten, een extreem lang en traag proces (ondanks dat Pokémon je iets anders probeert wijs te maken). Videogames aan de andere kant bestaan puur uit directe reacties om de aandacht van de speler vast te houden. Deze twee tegenstellingen samenbrengen in één concept moet wel gepaard gaan met enkele wetenschappelijke compromis. Evolutionaire reuzensprongen zoals het gebruiken van gereedschap, lopen op twee voeten en communicatie gebeuren in de game veel sneller dan wetenschappelijk mogelijk is, dus dit gebruiken voor een biologiescriptie is waarschijnlijk geen goed idee. Toch slaagt de game er in om de speler enkele belangrijke evolutieconcepten op een interessante wijze te laten zien.

Ancestors: The Humankind Odyssey

Onze voorouders hadden natuurlijk geen idee hoe ze moesten evolueren, wat ook een belangrijke filosofie achter de game is. Spelers zijn vrijwel op zichzelf toegewezen, waarbij de makers de game zelf beginnen met de tekst "Succes, we zullen je niet veel helpen." Dit is maakt de eerste paar uur in de game een vrij verwarrende aangelegenheid, waarbij je over je hoofd krabt en grommende geluiden maakt terwijl je probeert uit te vogelen wat de game wilt dat je doet. Deze ontwerpfilosofie balanceert op het scherpst van de snede. Aan de ene kant willen we zeker niet dat games de hele tijd ons handje vasthoudt en titels die jezelf dingen laat uitzoeken geven je een gevoel van voldoening en bevrediging. Aan de andere kant moet dit wel op een creatieve en innovatieve wijze worden gedaan. De scheidingslijn tussen een lui en pedagogisch design is enorm dun, en in dit geval vinden van de ontwikkelaar vaak aan de verkeerde kant van die grens terug. Simpele dingen als uitzoeken wat alle HUD-elementen betekenen vereisen veel meer zoekwerk in de menu's dan nodig en dat is zelfs als je met alle 'tutorials' aanspeelt.

Sommige spelers zullen pleiten dat de steile leercurve en het gebrek aan goede tutorials de opzet van de game alleen maar versterkt. Evolutie is immers een zwaar en meedogenloos proces, waarbij alleen de sterkste overleven. Dit is wellicht het geval, maar de vraag is of dit goed werkt in een videogame. Een game zou niet alleen maar creatief en/of educatief moeten zijn; het moet ook leuk zijn om te spelen. De eerste paar uur van Ancestors zijn dat verre van. Integendeel, ze zijn behoorlijk frustrerend.

Ancestors: The Humankind OdysseyAncestors: The Humankind Odyssey