Anno 1800

Anno 1800

Creëer je eigen verbluffend mooie industriële productieketen.

De Duitse Ubisoft-studio Blue Byte laat met Anno 1800 zien hoe een hoogwaardige stadbouwgame er uit kan zien. De schitterende oeverloze eilanden met een overvloed aan huizen en honderden inwoners leggen de lat voor andere games in het genre aanzienlijk hoger. De gameplay zelf is in mindere mate onder handen genomen en fans van de Anno-reeks zullen zich direct thuis voelen in de industriële revolutie.

Hoewel het leeuwendeel van de game zich altijd heeft afgespeeld in een open 'sandbox', heeft Anno 1800 een noemenswaardige singleplayercampaign die werkt als 'tutorial' en helpt de spelwereld vorm te geven. In het verhaal begin je straatarm, samen met je zus, aan enkele simpele missies die draaien rondom je overleden en vals beschuldigde vader. De 3D-personages in het verhaal zijn allemaal goed ontworpen en geanimeerd, maar de daadwerkelijke persoonlijkheid van deze zijn zo cliché dat je niet weet of het hier gaat om een bedoelde of onbedoelde parodie. Het is daardoor vrijwel onmogelijk de situatie waarin de personages zich bevinden serieus te nemen.

Diezelfde dialogen waarbij de personages het hart op de tong dragen is ook in de 'sandbox' te vinden, weliswaar in mindere mate. Je rivalen en bondgenoten zijn in principe een bonte verzameling van karikaturen met dezelfde dialogen en weinig originaliteit. Een simulatiegame bekritiseren om het verhaal is wellicht een beetje misplaatst, maar doordat andere aspecten zoveel aandacht hebben gekregen voelen de dialogen amateuristisch. De kunstmatige intelligentie lijkt, in het algemeen, erg passief en zelfs je bondgenoten steken geen hand uit om je te helpen als je bijvoorbeeld door piraten wordt aangevallen. Ze varen liever langs terwijl je schepen ten onder gaan.

Anno 1800

De Anno-reeks heeft altijd gedraaid om het opbouwen van je stad en het voldoen aan de toenemende vraag van het volk naar hoogwaardigere goederen en diensten. De industriële revolutie is niet anders en de hele bevolking, van boeren en ambachtslieden tot bouwkundigen, houdt je voortdurende bezig. Er is een weelde aan verschillende gewassen, bouwmaterialen, luxeartikelen en scheepsonderdelen om te vervaardigen en te verhandelen. De eenvoud aan het begin van de game verschuift langzaam naar een ingewikkelde, multiregionale productieketen, terwijl je ook rekening moet houden met je rivalen, kleine missies, expedities en dergelijke.

Deze verschuiving zorgt voor de nodige uitdagingen, aangezien het ontspannen tempo aan het begin van de game wordt tenietgedaan door het vaak gejaagde wisselen tussen de verschillende eilanden, het verhelpen van productieproblemen en links en rechts blussen van vuurtjes. Er is ook geen optie om opdrachten uit te delen als je de game pauzeert, wat jammer is. De tijd blijft doortikken, zelfs bij het nadenken en uitplannen van je volgende zet in het expeditievenster - waar je moet kiezen hoe je een specifiek probleem aanpakt. De game gaat op de achtergrond gewoon verder, terwijl je zelf alleen maar de afbeeldingen, tekst en keuzes voor je volgende expeditie kunt zien.

Anno 1800Anno 1800
Anno 1800Anno 1800Anno 1800Anno 1800