Apex Legends

Apex Legends

Respawn Entertainment is terug met een Battle Royale-shooter die de lat op meerdere manieren hoger legt.

Titanfall 2 was een van de meest ondergewaardeerde AAA-shooters die we in recente jaren hebben gespeeld, tenminste wat de verkoop van de game betreft. De titel zat klem tussen de grote titels van 2016, wist nooit het publiek te trekken dat het verdiende en zo verdween Respawn's shooter ietwat van de kaart met de nodige vraagtekens over de levensvatbaarheid van de vluchtige reeks. Nu, iets meer dan twee jaar later, is de studio terug met Apex Legends en is het tijd om iets recht te zetten en Respawn weer óp de kaart te zetten.

Als eerste, zoals je ongetwijfeld al weet en de titel overduidelijk doet vermoeden - is dit geen Titanfall 3. Er zijn geen 'mechs' die hier uit de lucht vallen, er is geen singleplayercampaign, er is geen kleinschalige multiplayer met squads en je rent hier niet over muren heen. Apex Legends is een Battle Royale-shooter dat uit hetzelfde hout is gesneden als PUBG en Fortnite, maar dat zich jaren na de gebeurtenissen van Titanfall 2 afspeelt. Alhoewel het zeker geen voortzetting van dat verhaal is dient het als het raamwerk voor de rest van de game en die setting werkt goed.

Er valt ook wat voor te zeggen dat dit een 'hero shooter' als Overwatch of wellicht is Realm Royale een betere vergelijking. Hoe dan ook, er zijn acht Legends om bij de release uit te kiezen, zes die vanaf de start klaar staan gebruikt te worden en twee die vrijgespeeld kunnen worden met in-game valuta of echt geld. Daarmee komen we meteen bij één van onze aanmerkingen op de game aan: de prijs van sommige cosmetische voorwerpen. Hoewel de twee extra speelbare personages, Caustic en Mirage, redelijk geprijsd zijn (beide zijn voor ongeveer 18 euro te bemachtigen) zijn sommige van de wapen-'skins' belachelijk prijzig en kosten ze meer dan beide Legends bij elkaar.

Apex LegendsApex Legends

Uiteindelijk zijn prijzige cosmetische voorwerpen, in een gratis game als deze, nauwelijks een echt struikelblok, en gezien de hoeveelheid plezier die je met Apex Legends kunt hebben zonder ook maar een cent uit te geven, gaan we daar niet meer over morren. Respawn Entertainment heeft namelijk één van de beste Battle Royale-shooter ooit geproduceerd en het kan zich makkelijk meten met een gigant als Fortnite en meer recente concurrenten als Call of Duty: Black Ops 4's Blackout.

Doordat het op de schouders van titanen staat is het achtergrondverhaal al aanwezig, wat geweldig is omdat Respawn hierdoor niet vanaf nul hoeft te beginne en er al spelers zijn die het universum kennen. Bovendien is de schietactie die oh zo goed werkte in Titanfall 2 meegenomen naar Apex Legends, alhoewel zonder 'wall-running', dubbele sprongen en gigantische metalen mechs, wat betekent dat dit beslist als een eigen beestje voelt in plaats van Titan Royale.

Naast de scifi-setting in de verre toekomst is hetgene dat Apex echt onderscheidt dat structuur van de potjes. Deze zijn exclusief (op het moment van schrijven) voor teams van drie en er is geen optie om alleen, in duo's of in grotere teams te spelen. Maar, zoals het oude gezegde luidt, is drie het magische getal en deze strikte beperking verzekert dat iedere ontmoeting veel tactischer is dan bij de doorsnee shooter. Evenzeer kun je niet hetzelfde personage als een andere speler in je team kiezen, waardoor je regelmatig met verschillende combinaties speelt en dat zorgt ook voor nieuwe tactische mogelijkheden.

Apex Legends
Apex LegendsApex LegendsApex Legends