Battlefield 1

Battlefield 1

Terwijl moderne oorlogsvoering plaatsmaakt voor conflicten in de toekomst besluit DICE bijna een hele eeuw terug te stappen.

De timing van DICE's nieuw deel in de ongelofelijk populaire multiplayer oorlogreeks is ideaal. De eerste zaadjes die tot Battlefield 1 zouden uitgroeien werden al in 2008 gezaaid wordt ons verteld tijdens ons bezoek aan het kantoor van de ontwikkelaar in Stockholm. Destijds was men bezig met Battlefield: Bad Company, wat inmiddels alweer een kleine eeuwigheid geleden lijkt. We overdrijven niet als we zeggen dat er sindsdien veel is gebeurd in de gamesindustrie. Moderne oorlogsvoering voerde sinds Modern Warfare de toon, met Call of Duty 4 dat een jaar ervoor verscheen en met de opvolgende Battlefield-games die hetzelfde pad volgen. Met titels als Medal of Honor en Homefront er bij raakte de markt langzaam, maar zeker, verzadigd.

De meest populaire oplossing voor deze afnemende belangstelling in hedendaagse oorlogsvoering was de actie naar de toekomst te brengen. Games zoals Titanfall volgden Halo en plaatsten de eerste succesvolle stappen in het science fiction-tijdperk van multiplayershooters. Het duurde niet lang voordat giganten zoals Call of Duty ook deze stap namen. Gevechten met de M16, M1 Abram-tanks en de USAS-12's voelden bijna prehistorisch. Het draaide allemaal om jetpacks, laserguns en buitengewone manieren om over het slagveld te bewegen.

De geschiedenis herhaalde zich echter en de massa begon al snel genoeg te krijgen van de futuristische oorlogsvoering en ging opzoek naar iets anders. De waanzinnige ontvangst op de onthullingstrailer van Battlefield 1 was een indicatie voor DICE dat ze op de goede weg waren. De Eerste Wereldoorlog, de Grote Oorlog, was de perfecte setting voor hun nieuwe grote Battlefield-game. Met een voorliefde voor de reeks vanaf het eerste deel en het gevoel dat Battlefield 4 een beetje tegenviel deelden wij deze mening. Achteraf gezien voelde Battlefield 4 als een veilig en "makkelijk" vervolg op Battlefield 3.

Met deze game draait DICE de klok bijna een hele eeuw terug. Alles voelt heerlijke analoog en dat is iets dat keer op keer weer in ons op kwam tijdens het spelen van de multiplayer. De game voelde als een "Best of Battlefield". Er zijn overal elementen te vinden uit de voorgaande games en samen maakt de game deze beter dan ooit.

Battlefield 1

De wapens behoren tot de best aanvoelden schietijzers die we ooit hebben mogen afvuren in een virtuele omgeving. De modellen zijn schitterend nagemaakt en we troffen onszelf de semi-automatische rifles te verkiezen waarbij kogel voor kogel herladen moet worden - alleen maar omdat we zo dol zijn op de herlaadanimatie. Het feit dat we vaak tijdens deze animatie doodgeschoten worden maakte daarbij weinig uit. De terugslag voelt overtuigend en het voelt alsof de vuurwapens in het algemeen meer vaardigheid vereisen, dit past precies bij het gevoel van een primitiever tijdperk op het gebied van technologie.

Opzetstukken zijn beperkt tot het minimale, zonder de game vol te stoppen met dertien verschillende scopes, silencers, grenade launchers en ander dingen die de balans zouden kunnen verpesten. Er zijn slechts een handjevol mogelijkheden om de geweren uit te breiden, de keuze om een bajonet te gebruiken, en enkele skins (die passend zijn). Verwacht geen neongekleurde shotguns. Het verminderde aantal elementen om mee rekening te houden is iets waar we al jaren op hebben en helpt de spelmechanieken naar de boventoon voeren.

Het geluid is, zoals verwacht, verschrikkelijk goed gemaakt (wat geen verrassing moet zijn voor spelers van eerdere Battlefield-titels). De akoestiek, de motoren en de verschillende wapens klinken stuk voor stuk geweldig. Dit viel ons met name op tijdens een missie op de Monte Grappa-berg waar we een anti-aircraftgeweer richten op een vijand die zich tussen twee stenen muren bevindt. Battlefield 1 spelen zonder een goede koptelefoon of een surround system doet de game geen eer aan.

Een ander aspect dat verbeterd is, is de gebruikersinterface. Deze is mooier, schoner en veel gebruiksvriendelijker dan voorheen. Een van onze favoriete toevoegingen is hoe de veroverde gebieden op de mini-map getoond worden, waardoor het simpel is om te zien waar je je bevindt en een tegenaanval kan uitvoeren zonder te ver van het gebied af te wijken dat je aan het veroveren bent. Zelfs het spawnscherm ziet er goed ontworpen uit en toont nu een 3d weergave van het slagveld in plaats van een statische map, die je terug laat keren met een duidelijk zicht op het speelveld. De hit markers geven ook een duidelijk zicht op waar de speler zich bevind, kleinere makers geven minder schade aan en een rode marker bevestigt een succesvolle kill.

Battlefield 1
Battlefield 1
Battlefield 1