Battlefield V

Battlefield V

Kan de nieuwe Battlefield het in 2018 opnemen tegen de andere giganten in het genre?

Inmiddels heb je op het internet ongetwijfeld de buzz meegekregen rondom de aankondiging van Battlefield V, waarbij eerder dit jaar gamers moord en brand schreeuwden over realisme en historische correctheid. Als er twee dingen zijn die de discussie rondom de game hebben gedefinieerd gevormd zijn het deze. Battlefield V bevat vrouwen, zelfs veel vrouwen, zowel in de 'campaign' als multiplayer. De impact op de gameplay? Geen. Hebben vrouwen een rol gespeeld in de oorlog? Absoluut. Maakt het uit dat ze in deze game zitten? Nee, voor ons niet. Of dit belangrijk is of juist niet, dat mag jezelf besluiten, maar deze review gaat over Battlefield V als een game - niet over gender of genderpolitiek - en het is een dijk van een game.

Battlefield V is, op vele manieren, het directe vervolg op Battlefield 1, ondanks de ongelofelijk vreemde nummering. De eerste duidelijke veranderingen is, natuurlijk, dat we onszelf in de Tweede Wereldoorlog bevinden. Het is een tijdperk waar veel van ons inmiddels mee bekend zullen zijn, maar evenzo een gebeurtenissen uit onze nabije geschiedenis, wat nog steeds vele kanten en verhalen kent om te vertellen. Het verschil tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog (Battlefield 1 versus Battlefield V) is op het eerste gezicht niet erg groot, maar er zijn overduidelijk elementen als tanks, vliegtuigen en wapens die constant evolueren; het is nog steeds rauw en smerig, vol met leed en dood, alleen op andere manieren.

Alhoewel het makkelijk is om een blik op Battlefield V te werpen en het direct te herkennen, is het meer dan het op het eerste gezicht lijkt wat betreft de gameplay. De kern is vanaf de fundering opgebroken en hoewel dat niet direct duidelijk te zien is, voelt het totaal anders. De beste manier dat we het kunne beschrijven is dat het nu meer vergevensgezind aanvoelt. Wapens worden op een manier behandeld die meer logisch dan voorheen voelt; feedback, terugslag en hoe de kogels landen is makkelijker te voorspelen en het gevoel van willekeur dat vaak te vinden was in Battlefield 1 is nu verdwenen. Iets dat we enorm waarderen. De snelheid van kogels is ook verhoogt en je kunt sneller mikken en tussen wapens veranderen. De hele game voelt veel strakker en, min of meer, meer als Call of Duty dan ooit tevoren. Dit maakte Battlefield V veel makkelijker om op te pakken en om onder de knie te krijgen, maar tegelijkertijd geeft het de beste spelers de middelen om de game op nieuwe manieren te meesteren. In ons optiek is dat iets goeds, maar het onvermijdelijk neveneffect is dat het gat tussen erg goed en minder vaardigde spelers aanzienlijk toeneemt. Dat is echter iets dat het Matchmaking-systeem in de game zou moeten oplossen door spelers op vaardigheid op te splitsen.

Battlefield V
Battlefield VBattlefield VBattlefield V

Twee grote nieuwe elementen in Battlefield V zijn het nieuwe Fortification-mechanisme en het feit dat je continue slechts over een beperkt aantal middelen beschikt in de vorm van ammunitie en een levensbalk die zichzelf niet automatisch aanvult. Het Fortification-mechanisme is een vernuftige toevoeging die wordt gebruikt om strategische punten te versterken om het lastiger voor het vijandelijke team te maken om er door heen te komen. Zandzakken, prikkeldraad, bepantsering en bevoorradingsposten kunnen op speciaal toegewezen gebouwd worden om je kansen te vergroten. Of deze optie uiteindelijk even goed opgepakt wordt als DICE hoopt is nog lastig te voorspellen, maar het heeft zeker een doel en functie, vooral in enkele modi die meer gericht zijn op de controle over een gebied.

Om leven te herwinnen op het slagveld is het niet meer mogelijk om achter de eerste de beste bosjes te springen en te wachten tot je levensbalk is aangevuld. In plaats daarvan, net als in Call of Duty dit jaar, beschik je over een levenspakket om jezelf mee te genezen. Hierna ben je, evenals je team, afhankelijk van de Medic-'classes' om je te voorzien van levenspakketten. Precies hetzelfde geldt voor ammunitie; je begint niet meer met duizenden kogels, maar bent vrij beperkt en moet vertrouwen op verschillende gevechtsstation die verspreid zijn over de maps en de Support-classes die ammunitie, net als de Medic, kunnen toewerpen. Dit stimuleert de constante spanning en het gevoel dat alles vroegtijdig kan eindigen als je midden in een vuurgevecht zonder kogels komt te zitten, en dat werkt goed. Het is een extra stressfactor en strategische diepgang om rekening mee te houden.

Battlefield VBattlefield V

Naast de veranderingen hoe de wapens voelen en hulpmiddelen werken, zijn de classes in de game ook behoorlijk op de schop gegooid. Het betreft nog steeds dezelfde opzet: Assault, Medic, Support en Recon - en deze werken in het algemeen nog hetzelfde. Het voelt echter veel belangrijker om een goed uitgebalanceerd team te hebben om gebruik te maken van de verschillende vaardigheden van de classes, zoals het markeren van vijanden, vernietigen van bepantserde tanks of het neerzetten van 'spawn'-punten zodat je teamleden op een belangrijke plek weer direct mee kunnen vechten. De Assault-class is voor de 'run and gun' soldaten, bepakt met explosieven om voertuigen te beschadigen; terwijl de Medic verzekert dat je troepen constant voorzien zijn van levenspakketten; Support kan makkelijk helpen en bescherming doorbreken; en Recon kan vijanden markeren en vanaf grote afstanden neerhalen. Het is mogelijk om iedere class te specialiseren om bepaalde taken efficiënter te uit te voeren, al met al is er voldoende diepgang en voor ieder type speler iets te vinden.

In Battlefield V is het belangrijker dan ooit om in een squad met drie andere spelers te spelen en dat wordt meer dan ooit aangemoedigd. Iedereen is een squad kan bijvoorbeeld een gevallen soldaat weer oplappen (voorheen was dit beperkt tot de Medic-class), waardoor het veel makkelijker is om punten binnen te halen als je met teamgenoten speelt en communiceert. De teams die bovenaan eindigen werken ongetwijfeld als een goed geoliede machines, waarbij de classes en uitrusting elkaar completeert. Net als in Battlefield 1 hebben squads het voordeel om bij teamgenoten te spawnen, wat cruciaal kan zijn bij spannende momenten bij Conquest Control-punten of tijdens het verdedigen in de Grand Operations-modus. Echter bestaan squads nu uit slechts vier spelers, in tegenstelling tot vijf in Battlefield 1, waardoor het makkelijker is om in verschillende voertuigen te passen en zorgt voor een algehele betere samenhang in de groep. Iedere squad heeft ook de mogelijkheid om versterking te activeren als er genoeg punten zijn verzameld, vergelijkbaar met Killstreaks in Call of Duty. Zo kun je speciale tanks, V2-raketten of extra voorraden in te roepen; of zelfs een class die je toevallig nodig hebt. De functie geeft meer diepgang, vooral tegen het einde van de potjes waar een goedgeplaatste raket het verschil kan betekenen tussen een overwinning of verlies.

Als we de gamemodi bekijken, is de klassieke Battlefield-modus Conquest terug en deze voelt als gebruikelijk - grootschalige maps met 'control'-punten om over te nemen en vast te houden. Het team dat de meeste zones het langst weet vast te houden wint. In Battlefield V is Operations echter verandert in Grand Operations en deze zijn bestrooid met enkele verhalende elementen en verrassingen in de gameplay. Een team valt verschillende doelwitten aan zoals luchtafweergeschut en het andere team moet deze verdedigen. Afhankelijk van de uitkomst verandert het potje op verschillende punten, daarmee ook de winkans en worden de verdedigers continue onder druk gezet. Het is als een mix tussen Rush en Conquest en enorm explosief en verslavend, maar de potjes neigen ook iets langer te zijn doordat deze zich afspelen over meerdere dagen (in-game tijd). Het is dus geen modi waarvan je "even snel een potje" van speelt. De andere modi zijn vrij standaard en wat we inmiddels verwachten van games uit het genre. Iets dat opviel is dat de momenten met de Behemoth en Leviathan volledig zijn verdwenen. Dat is jammer, maar DICE heeft laten weten dat ze plannen hebben om dergelijke mechanismen in de toekomst toe te voegen.

Battlefield VBattlefield V

Echter voelt Battlefield V op de release wat karig qua content. Er zijn nog geen gamemodi als Rush, Collaborative of Battle Royale, maar in plaats daarvan hebben we alleen een handjevol multiplayermodi en vier singleplayer War Stores (een vijfde verschijnt later). Deze campaign, net als Battlefield 1, bestaat uit enkele verhalen die de oorlog vanuit verschillende perspectieven bekijkt en ons van de Noorse bergen meeneemt naar de zandduinen van Afrika en de binnenstad van Rotterdam. Deze zijn oké voor hetgene wat ze bieden, maar komt niet in de buurt van een traditionele uitgebreide campaign. Wel dient het als een uitstekende introductie voor verschillende gameplaymechanisen en -tactieken voordat je online gaat.

Battlefield V beschikt over een nieuw en uitgebreid progressiesysteem waar alles, van wapens tot 'skins' en kleding, geleidelijk mee vrijgespeeld kan worden. Het voelt daarmee veel meer uitgewerkt dan in het vorige deel. Er zijn verschillende kledingsoorten om vrij te spelen en als je je wilt verkleden als een Duitse nazisoldaat kun je daarvoor kiezen. Zoals verwacht hebben wapens verschillende opzetstukken, 'perks' en skins. Ook al hadden we graag meer wapens gezien en meer variatie, zijn de beschikbare leuk om te gebruiken en bevredigend om onder de knie te krijgen.

Een andere reden waarom de content karig aanvoelt is doordat EA en DICE Battlefield V een zogenaamde "Live Game" willen maken; een service die constant evolueert en nieuwe content en Timed Events krijgt. Deze Tides of War, is volledig gratis en biedt na korte periodes nieuwe content. Natuurlijk is het lastig om nu al te zeggen hoeveel waarde deze updates uiteindelijk toevoegen, maar alle content die voor Battlefield V verschijnt is gratis en dat is enorm belangrijk om de community niet op te splitsen. De gigantische maps in de hoofdgame voelen allemaal uitstekend ontworpen, uitgebreid en gevarieerd en natuurlijk zijn ze allemaal te vernietigen - een gloednieuwe snipertoren aan het begin van de game kan na een potje veranderd zijn in een hoopje gruis. Battlefield V is enorm dynamisch, zoals altijd.

Battlefield V

Het is waarschijnlijk geen verrassing dat de graphics van Battlefield V prachtig en gedetailleerd zijn - rondrennen het vernietigde Rotterdam en de gloeiende houten balken horen smeulen en kraken evenals het opspatten van de sneeuw in Noorwegen na een ontploffende handgranaat is voldoende om iedereen even stil te doen staan en te laten staren. Details zoals wanneer de regen de blaadjes van een bosje raken en er langzaam vanaf druipen kunnen je enkele minuten bezighouden (en vervolgens dood laten gaan) - het visuele team heeft zichzelf wederom overtroffen. Hetzelfde geldt voor het geluid. Hier is DICE meestal heer en meester in en Battlefield V is hier geen uitzondering op. Kogels die vallen en het staal raken als je met een machine geweer uit een tank schiet, het gedreun van afweerschut in de verte en gewonde soldaten die schreeuwen om aan te vallen weten echt de sfeer te zetten. De muziek is afgezwakt, maar bombastisch op de juiste momenten en als dat eenmaal gebeurt voelt het alsof ons schietinstinct op scherp wordt gesteld en we klaar zijn om net iets beter te spelen en het potje te winnen.

Battlefield V is een enorm goede game. Dat geldt eveneens voor al het werk dat DICE er in heeft gestopt door het vernieuwen van de kerngameplay, waardoor het een product aflevert dat strakker is dan de reeks in een lange tijd is geweest. Je voelt dat je daadwerkelijk beter kunt worden zonder te moeten vertrouwen op kogels die doen wat ze willen en de iets te realistische 'bullet drop'; in ons optiek beide een verbetering. We houden er ook van dat je daadwerkelijk meer moet vertrouwen op teamgenoten voor een goede verdedigen, meer levens en om te kunnen blijven schieten. De game heeft meer content nodig en sommige potjes zijn iets té lang om onze aandacht continue vast te houden. Aan de andere kant belooft Battlefield V een uitstekende flow van content en dat Tides of War gratis is voelt als een perfecte stap voor de reeks. Battlefield V is een must voor iedere multiplayerfan.

8 / 10
+
Verslavende gameplay; gigantische opzet; prachtige graphics; voortreffelijk geluid; goed progressiesysteem; Tides of War is gratis.