Burnout Paradise Remastered

Burnout Paradise Remastered

Breng ons terug naar de Paradise City.

Tien jaar. Tien jaar zijn er al voorbij gegaan sinds we voor het laatst werden getrakteerd op een Burnout-game en sommige spelers zien Paradise nog steeds als de beste in de reeks. Burnout Paradise was een grootste game. Niet alleen qua stijl, maar ook qua substantie. Een echte arcaderacer in een enorm openwereld om vrij in rond te rijden, uit te dagen en voor chaos te zorgen als je daar zin in had.

Burnout Paradise is niet van de grond af aan opnieuw opgebouwd, zoals Call of Duty: Modern Warfare of Shadow of the Colossus, dus het is niet het 4K-wonder waar we wellicht op hoopten. Maak je echter geen zorgen, alles is nog steeds strak en ziet er fantastisch uit. De 'textures' zijn geüpgraded, zowel op de voertuigen zelf als in het landschap. De belichting is ook verbeterd. Rijd naar Big Surf Island en wacht daar op de zonsondergang - het ziet er prachtig uit. 's Nachts springen de kleuren er echt uit, neonreclames aan de zijkant van gebouwen verlichten de nacht en brengen de wereld tot leven. De computergestuurde auto's, de standaard voertuigen die de hele spelwereld bevolken, zien er nog steeds eenvoudig uit en er is weinig variatie te vinden. Maar op topsnelheid, terwijl je het verkeer ontwijkt en van banen wisselt; door reclameborden heen beukt en gigantische sprong maakt; merk je hier eigenlijk niets van. De game draait ook op een soepele 60FPS, maar dat deed het altijd al.

Er is een uitgebreide soundtrack om je te begeleiden terwijl je hem op zijn staart trapt. Het titeldragende Guns N' Roses-nummer "Paradise City" buldert vanaf het begin door de speakers en pompt je op voor de razendsnelle raceactie. Alice in Chains, Jane's Addiction en Soundgarden behouden het rockthema, maar liedjes als Avril Lavigne's "Girlfriend" en N.E.R.D's "Rockstar" zorgen voor de nodige variatie in de lijst. Het betreft echter niet alleen maar gelicenceerde muziek in de 90 nummers. Er zijn ook nummers uit de eerste drie Burnout-games evenals klassieke muziek te vinden. En zelfs met Debussy's "Clair De Lune scheuren we op hoge snelheid richting een Takedown-event.

Burnout Paradise Remastered bestaat niet alleen uit de hoofdgame, alle downloadable content zit er ook bij. Elke Car Pack, de Bike Pack, de gigantische uitbreiding op Big Surf Island, de Cops and Robbers-modus en de enorm vermakelijke Party Pack zitten ook in de bundel.

Burnout Paradise Remastered

Laten we beginnen met de auto's. In de originele game begon je bij het autokerkhof met één vrijgespeelde auto en kreeg je er meer terwijl je middels events verder raakte. Iedere auto moest gevonden, nagejaagd en uitgeschakeld worden om in een van de autokerkhoven te verschijnen in Paradise City. Dit is nog steeds het geval in de remaster, maar met alle auto's uit de dlc vrijgespeeld vanaf het begin. Dit betekent dat auto's zoals de Carson Inferno Police Truck direct te gebruiken zijn, waardoor je in het begin de vloer aan veegt met alle tegenstand.

De Legendary Car Pack bevat Burnout-auto's gebaseerd op bekende voertuigen van tv en uit films, zoals de Ghostbusters Ecto 1, KITT van Knight Rider, de Dukes of Hazzard's General Lee en natuurlijk de Delorean uit Back to the Future (die ook enkele leuke extra's heeft: bij het boosten een spoor van vlammen net als in de film en tijdens het rijden kan je door de linker analoge stick in te drukken je auto transformeren naar de Hover-modus).

Burnout Paradise Remastered

De Toy Cars Pack introduceert kleine karikaturen van de hoofdauto's met kleine elektrische geluidjes in plaats van het gebrul van benzinemotoren. Als je met een groepje samen racet in deze kleine micromachines kan dat enorm veel lol opleveren, vooral als je de Road Rage- en Stunt Run-events uitprobeert. Voor meer serieuze snelheidsduivels zijn er echter de Boost Specials. Deze monsters hebben een boost die aan blijven als je deze activeert, waardoor het krachtige raketten worden die vereisen dat je het hoofd koel houdt als je door de straten racet.

De Bike Pack voegt enkele motors toe aan de mix. Deze kruisraketten zijn ultra snel en hebben geen boost, maar deze dodelijke machines hebben dat ook niet nodig. Het uitvoeren van wheelies en door de kleinste gaatjes heen wurmen op de snelweg is een van de meest spannende gedeeltes van de game. Een verkeerde beweging kan echter direct het einde betekenen. Er is geen ruimte voor fouten op deze motorfietsen.

De Cops and Robbers Pack is meer dan alleen maar snelle en krachtige achtervolgingsbolides. Deze introduceert een nieuwe online modus, waarin twee teams het tegen elkaar opnemen om een gestolen het gestolen goud te claimen en deze naar hun thuisbassi te brengen, net als in een Capture the Flag-game. Het is een snel en verwoede uitdaging die spelers in dezelfde standaardauto's plaatst: de dieven in het rood en de politie in het blauw. En ja, de politie kunnen ook hun sirenes aanzetten. Door goed als een team samen te werken kun je al snel deze online wegen domineren.

Burnout Paradise Remastered

Big Surf Island is bij verre het grootste dlc-pakket en voegt een gigantisch nieuw gebied toe aan Paradise City. Big Surf Island, te bereiken via een enorme brug waar nog aan gewerkt wordt, biedt extra's reclameborden, barrières en megasprongen om te voltooien, evenals vijftien events om aan mee te doen. Het eiland ziet er geweldig uit, vooral als de zon ondergaat. Het is losjes gebaseerd op de kustlijn van de stranden in Miami en biedt een mix van klassieke strandhotels, torenhogen wolkenkrabbers en gebouwen waar nog aan gewerkt wordt. Dit allemaal in een felle neongloed die het eiland in de duisternis van de nacht laat schitteren.

Er zijn genoeg events om aan mee te doen in Paradise City, 120 zonder de dlc. Elk speelt zich af op een van de vele kruispunten in de stad. Deze bestaan uit Race, Road Rage, Marked Man, Stunt Run en Burning Routes. Als je het noodzakelijke aantal overwinningen voltooit vul je langzaam je Burnout-licentie. Elk level dat je bereikt reset de events, dus als je een favoriet hebt kun ej deze blijven spelen. Naast deze events bevat elke weg zijn eigen Road Rule en Showtime. Road Rule is in principe een tijdrit: versla de tijd en die weg is van jou. Showtime is echter een totaal ander event: op iedere plek op de weg kun je beide schouderknoppen indrukken om Showtime te activeren. De game plaatst je in Crash-modus, net als de oude Crash Junctions in de eerdere Burnout-games. Hier moet je zoveel mogelijk voertuigen raken terwijl je al 'barrel rollend' door de straten schiet, je botsingen aan elkaar linken en je Ground Breaker activeren om je richting het verkeer te laten stuiteren.

Burnout Paradise Remastered

Een van de dingen die Paradise een geweldige game om te spelen maakt is het gemak om online te racen. Druk rechts op de vierpuntdruktoets en je opent overal in de stad je online menu. Hierin kun je vrienden uitnodigen, je bij andere racers voegen in een Online Freeburn of zelfs je eigen organiseren. Freeburn bestaat uit mini-uitdagingen die je kunt voltooien terwijl je in de lobby zit en deze kunnen bestaan uit het inrijden van tegemoetkomend verkeerd, driften of het maken van sprongen. Er zijn ook Ranked- en Unranked-lobby's waarin je alle events kunt instellen. Deze kunnen behoorlijk competitief zijn en zijn enorm vermakelijk.

Heb je vrienden over de vloer en wil je de competitiedrang opwekken? Party Mode is waarschijnlijk een van de meest vermakelijke beschikbare 'couch' co-op-games. Tot acht spelers kunnen in een reeks events beurten nemen: tijdsritten rijden, de verste sprong maken, de langste drift maken of zelfs gewoon door versperringen heen beuken. Er is niets zo leuk om samen met je vrienden het uiterste uit de auto proberen te trekken en hun gezicht te zien als ze crashen.

Burnout Paradise Remastered is niet het 4K-wonder waar we misschien op hoppten, maar het blijft een enorm vermakelijke en hectische racegame vol met auto's, events en extra's die je een lange, lange tijd laat spelen. De standaardregels zijn hier toepassing: als je dol was op Burnout Paradise ga je zeker genieten van de terugkeer in Paradise City, deze zijn nog even leuk als toen. Heb je de game nooit gespeeld... dan laten het woord over aan D.J. Atomika:
"Welcome to Paradise City".

9 / 10
+