Call of Duty: Black Ops 4

Call of Duty: Black Ops 4

Treyarch neemt afscheid van de singleplayer, maar introduceert wel Blackout.

Infinity Ward introduceerde ons in 2003 aan de Call of Duty-franchise met het origineel en bracht de reeks naar een ander niveau met legendarische Call of Duty 4: Modern Warfare. Dit succes leidde Activision jammer genoeg met ieder deel verder weg van het Call of Duty waar we in eerste instantie ooit verliefd op werden. De 'maps' werden té ingewikkeld en ontworpen ten gunste van behendigheid en reflexen, in plaats van tactisch vernuft. Evenzo was de innovatie in de gameplay soms ver te zoeken, terwijl andere studio's hier in deze periode wel in wisten te slaan.

Activision reageerde hier op door de zeggen terug te keren naar het "boots on the ground"-gevoel, maar dat moesten ze ook echt laten zien. Dit is waar Call of Duty: Black Ops 4 om de hoek komt kijken. Treyarch is naar de tekentafel teruggekeerd, heeft elementen als 'wall-running' en futuristische technologie uit de game verwijderd en enkele interessante veranderingen doorgevoerd in de geliefde formule. Het resultaat: een titel die ons weer zo hard terug de game intrekt dat we bijna het gevoel hebben een digitale whiplash te hebben opgelopen.

Dat wordt al na een paar minuten in ons eerste multiplayerpotje duidelijk. Militia is een volledig nieuwe 'map' in Black Ops 4, maar voelt direct als een oude vriend. We weten direct waar potentiële sluipschutters op de loer liggen, welke beschutting we om de hoek kunnen verwachten en waar de verschillende knelpunten zitten. Waarom? Niet alleen omdat we geen rekening hoeven te houden met Gummi Beer-achtige vijanden, die ons vanuit vrijwel iedere richting verrassen dankzij wall-running en parkour, maar vooral omdat de originele kernfilosofie bij iedere map terug is. Terug naar hetgene dat maps als Crash, Estate, Favela, Nuke Town Terminal en Overgrown al die jaren geleden vrijwel direct tot favoriet maakte bij de fans.

De meeste maps in Black Ops 4 hebben een natuurlijke 'flow' en elegantie die intuïtief verschillende type spelers naar gebieden trekt die passen bij hun speelstijl. In iedere situatie is het mogelijk om binnen enkele seconden vrij zeker te weten waar gevaar vandaan kan komen. Hierdoor voelt iedere map voor elk type speler aangenaam en gebalanceerd. Tel hier de vier terugkerende klassieke Black Ops-maps, plus Nuketown in november, bij op en je hebt een van de, zo niet dé, beste line-up in jaren.

Geliefde modi als Team Deathmatch, Kill Confirmed en Dominations zijn, natuurlijk, ook terug. De nieuwe Control- en Heist-modi zorgen voor een frisse wind in een anderzijds bekend aanbod. Control is in principe een evolutie van Domination, waarbij elk team afwisselt tussen het aanvallen en verdedigen van twee gebieden. De twist is hier dat ieder team 25 gezamenlijke levens per ronde heeft, wat een extra strategische laag aan de strijd toevoegt. Dit is waar alle Specialists hun kans hebben om uit te blinken.

Het kiezen van verdedigende Specialist, zoals Torque of Recon, geeft je de mogelijkheid om voet bij stuk te houden in een specifiek gebied tijdens het verdedigen en golven aan vijanden af te slaan. Het kiezen van aanvallende types als Firebreak en Battery, aan de andere kant, maken het een stuk makkelijker om je vijanden te verpulveren door hun positie met volle kracht te bestormen of door in een duel de overhand te hebben. Vechten voor controle van de verschillende gebieden, terwijl je minder levens hebt, is enorm leuk, waardoor we dit makkelijk in het begin zien uitgroeien tot een van de meest populaire modi.

Call of Duty: Black Ops 4

Heist is ook nieuw in Black Ops 4, maar moet bekend aanvoelen voor iedereen die Counter-Strike of Payday heeft gespeeld. Twee teams proberen een zak met geld te stelen en daar mee weg te komen. Je begint echter niet met de standaard 'classes' en wapens. Iedere speler begint in de eerste ronde slechts met een pistool en 500 dollar, en moet overwegen wat ze willen kopen met dit geld. Betere wapens, uitrusting en 'perks' kosten meer, dus je moet tussen iedere 'no-respawn' ronde beslissen wat je wilt aanschaffen. Lukt het om met de zakgeld te ontsnappen dan krijg je vanzelfsprekend een behoorlijk voordeel doordat je meer geld kunt uitgeven in de volgende ronde. Echter onbesuisd daarmee proberen weg te komen kan tot een vroegtijdige dood leiden en zelfs het verliezen van de bepantsering waar je veel geld voor hebt betaald. Het is een geweldige modus voor spelers die op zoek zijn naar veel spanning en iets langzamere gameplay, maar niet voor spelers die snelle actie en veel 'kills' nastreven.

Balans is ook een belangrijke term wat de verschillende Specialists betreft. Het maakt niet uit of je een offensieve, verdedigende of ondersteunende speelstijl hebt. Het vinden van een Specialist voor iedere situatie is geen probleem. We praten niet over personages met bijvoorbeeld dezelfde persoonlijkheid en charme als die in Overwatch, maar het is overduidelijk dat Treyarch geïnspireerd is geweest door 'hero-shooters'. Iedere Specialist heeft uniek vaardigheden en uitrusting.

Houd je er van om op de aanval te gaan en vijanden te verrassen met verwoestende aanvallen? Dan ga je veel plezier beleven met Ruin's Grav Slam en Grapple Gun. Meer het ondersteunde type? Crash's Tak-5 geneest zowel jou als nabije teamgenoten, terwijl zijn Assault Pack je team voorziet van meer broodnodige ammunitie. Iedere vaardigheid van iedere Specialist kan het tijd binnen enkele seconden veranderen. Het enige kritiekpunt op het systeem is dat sommige van de classes vrij nutteloos lijken in bepaalde modi. Torque's plaatsbare dekking en prikkeldraad is even bruikbaar als een theepot van chocolade in Team Deathmatch, maar in de nieuwe Control-modus is hij juist een personage waar je de team een hele strategie omheen kan bouwen. Het is geen groot probleem om een overvloed aan opties te hebben om uit te kiezen, maar het toont duidelijk waarom vergelijkbare games meestal minder modi bieden.

Call of Duty: Black Ops 4Call of Duty: Black Ops 4

Het onder de knie krijgen van alle verschillende vaardigheden is ook geen probleem. Er is namelijk een modus genaamd Specialist HQ die zowel als 'tutorial' en verassend goed achtergrondverhaal dient. Het is geen echte 'campaign', maar Treyarch heeft zich zeker niet ingehouden en biedt tussen ieder gedeelte indrukwekkende tussenfilmpjes. Hier leent de studio zeker enkele ideeën van Overwatch door te proberen iedere Specialist wat persoonlijkheid te geven via korte video's en animaties, maar tegelijkertijd geeft het ons ook enkele uitstekende stukjes om onze vaardigheden op te poetsen zonder bang te hoeven zijn dat andere menselijke spelers onze oefenpartij komen verstoren.

Iets anders dat onze klacht over enkele Specialists nog minder impactvol maakt, is de terugkeer van het Pick 10-systeem. Hiermee kun je jouw soldaat met de wapens, opzetstukken, uitrusting, perks, 'scorestreaks' en Wildcards voorzien die jij wilt. Het weghalen van meer futuristische dingen heeft geen enkele invloed op je opties. Er is nog steeds een overvloed aan elementen om uit te kiezen, waarbij ieder wapen zijn eigen progressiesysteem en opzetstukken heeft. Call of Duty staat er om bekend een van de meest bevredigende wapenwerking in de game-industrie te hebben en Black Ops 4 bevestigt deze reputatie. Je kunt de kracht van een shotgun voelen, de impact van een sniper rifle doen de rillingen over je rug lopen en je voelt de controle bij iedere kleine beweging die de verschillende wapens maken. Treyarch levert precies af wat we verwachten van een eersteklas studio.

Helaas heeft Treyarch ook andere aspecten van hun formule verandert. We hebben de game nog vóór de Day One-update gespeeld en hopen dat de wapens worden geherbalanceerd. Of je er nu van houdt of niet: 'quick scoping' is nog steeds mogelijk en enkele van de sniper rifles lijken wat dat betreft enorm 'over-powered'. In één schot worden neergeschoten door een sniper die voor het schieten nauwelijks zijn 'scope' heeft opgetild is extreem frustrerend (een probleem dat vooral op de console aanwezigheid is daar de 'aim assist'). Er zijn ook enkele andere voorbeelden van wapens waar we een haat-liefdeverhouding mee hebben gehad tijdens onze speelsessies voorafgaand aan de officiële release, dus we hopen dat Treyarch zich aan het woord houdt wat betreft snelle updates.

De studio volgt echter niet in alle aspecten van de game hetzelfde recept. Een van de meest besproken veranderingen is het handmatige genezen. De dagen waar ons personage op magische wijze wordt genezen, na enkele seconden uit zicht te blijven zijn, voorbij. Nu moet je je leven handmatig aanvullen door het opofferen van enkele waardevolle milliseconden om jezelf met een injectienaald te prikken. Dit moet één van de beste veranderingen in Call of Duty zijn sinds het progressiesysteem van Modern Warfare. Dat je niet hoeft weg te rennen en je te verstoppen als je geraakt wordt, maar in plaats daarvan je levensbalk langzaam weer ziet vollopen (langzaam genoeg om je nerveus te maken, maar snel genoeg om je hoop te geven) maakt ieder gevecht enerverend. Een vijand in de deuropening beschieten, jezelf prikken met de injectienaald terwijl je er na toe rent, de hoek om rennen terwijl je op diens handlanger schiet, wegduiken achter de toonbank en jezelf genezen terwijl er een derde vijand komt binnen rennen en je net genoeg leven hebt om te proberen dat duel te overleven, is iets dat je gewoon zelf moet ondervinden. Het genezen duurt ongeveer even lang als het herladen van een zwaar wapen, dus de flow van het gevecht kakt nooit in, zoals dat voorheen weleens het geval was. Van ons mag het automatische genezen wegblijven.

Dit, plus de mogelijkheid om te schieten terwijl je andere eenhandige acties uitvoert en de nieuwe Fog of War-map maakt dit misschien wel de beste multiplayervaring in Call of Duty ooit. Maar hoe zit het met Zombies en Blackout?

Er is geen twijfel over dat Zombies tot een van de meest populaire onderdelen van Call of Duty is uitgegroeid en daarom geeft Black Ops 4 ons vanaf het begin aan drie - vier, als je de Season Pass aanschaft - scenario's. Eén speelt zich op de Titanic af, een andere is een geremasterde versie van Mob of the Dead en een derde speelt zich in een arena voor gladiatoren af. Drie totaal verschillende ervaringen met een innemend mysterieus verhaal dat je weet te grijpen, met veel geheimen en enkele fascinerende personages. Rondrennen in het oude Rome, terwijl je luistert hoe de personages elkaar belachelijk maken en 'meta'-grapjes vertellen over hoe raar het is dat hedendaagse wapens zo makkelijk verkrijgbaar zijn, is soms hilarisch.

Evenwel, laten we het toegeven, de grote trekpleister van Zombies is het afslachten van zoveel mogelijk ondoden en proberen de geheimen en 'easter eggs' te vinden. Voyage of Despair, Blood of the Dead en IX bieden dit in overvloed. Het oproepen van speciale vijanden door specifieke voorwerpen te gebruiken, voltooien van verborgen uitdagingen en verzamelen van voorwerpen die op specifieke plekken gebruikt moeten worden, laat je je wapens op nieuwe manieren upgraden, nieuwe gebieden vrijspelen en genieten van ongelofelijke nieuwe wapens en uitrusting. Het geeft ook meer achtergrondverhaal en maakt je sterker.

Een van onze favoriete was het uitgeven van geld om een Mystery Box te openen met een willekeurig voorwerp er in, genaamd Homunculus. Dit kleine mannetje verving onze granaten, maar dat was het meer dan waard. Niet alleen riep hij (of het?) allerlei grappige dingen als we er mee gooiden, maar sprong het ook in de rondte terwijl het een berg zombies een kopje kleiner maakte. Tijdens onze speelsessie bleek dat enkele van de makers van Black Ops 4 geeneens afwisten van het bestaan van het mormel, waarop ze zich rondom ons scherm verzamelden om te bekijken hoe deze een hele kamer uitschakelde terwijl wij even op adem konden komen. Op dat moment kwam ook Zombies-director Jason Blundell langs en hij wist ons te vertellen dat we nog geeneens in een van de grotere gebieden van de map waren beland en dit was na 32 rondes, waarbij we dachten vrijwel ieder bruikbaar voorwerp gevonden te hebben!

Ieder scenario voelt anders en ziet er ook anders uit, zowel qua 'leveldesign' en zombies, en we hebben genoten van om zoveel opties te hebben. Waar Voyage of Despair je vooral in krappe gangen vol met tof aankleedde ondoden en stevige crewleden terecht laat komen, is Blood of the Dead een mix van nauwe en open gebieden. Het brengt je van smalle gangen naar meer uitgebreide gebieden op Alcatraz Island, waar je het opneemt tegen gevangenen en morbide bewakers. IX is ongetwijfeld de makkelijkste van de drie met open gebieden gevuld met ondode gladiatoren, tijgers en nog veel meer.

Black Ops 4 biedt ook de meeste aanpassingsopties in Zombies ooit. Door je favoriete wapen lang genoeg te gebruiken kun je deze aanpassen met opzetstukken; kiezen welke perks je krijgt uit verschillende verkoopautomaten en altaren; verschillende elixers en talismannen kopen en kiezen om mee te nemen; kiezen voor de meer arcade-achtige Rush-modus, waarin je tegen vrienden strijdt voor de hoogste score, of de op verhaalgerichte Classic-modus; en meer. In het kort: Treyarch's belofte voor meer kwantiteit heeft niets afgedaan aan de kwaliteit. De kwaliteit ligt misschien zelf hoger dan ooit tevoren.

Call of Duty: Black Ops 4

We hadden echter allemaal verwacht dat Zombies geweldig zou zijn. Een van de meer bedenkelijke onderdelen van de game, bij de eerste onthulling, was de Battle Royale-modus Blackout. Alle twijfels kun je direct overboord gooien. Blackout biedt precies wat we willen van Battle Royale in Call of Duty. De besturing is even perfect als in ieder ander gedeelte van de game en de wapens voelen net zo fantastisch. Het enige wat is veranderd is de schaal en deze enorme map is niet alleen maar gevuld met referenties naar andere Black Ops-games, maar er is goed nagedacht over het hele ontwerp.

Het is makkelijk om jezelf te oriënteren, omdat ieder gebied uniek voelt. Het bevat tegelijkertijd terrein dat je een ongemakkelijk gevoel geeft als je jezelf in de open ruimte begeeft of als je een geluid hoort. Is de moeite om naar Nuketown Island te rennen met de kans op Level 3-bepantsering of moeten we het gewoon doen met hetgene wat in het schuurtje direct naast ons is te vinden? Je bent misschien zelfs moedig genoeg om je het met zombiegevulde Asylum te verkennen voor de allerbeste uitrusting. Het verzamelen van de beste wapens, uitrusting en perks kan echt het verschil maken als je voor je leven vecht. Dat of je kunt je gewoon je geluk beproeven door rond te rijden in een van de voertuigen of helikopters die op de map zijn te vinden en hopen dat er iemand gek genoeg is om tegen je bumper of wieken aan te lopen.

Er is, na de bètatesten, enige discussie geweest over de werking van verschillende wapens in Blackout, maar dat eist gewoon wat gewenning. We zijn het in Call of Duty niet gewend om op doelwitten te schieten die zich zo ver weg bevinden. Het voelt weliswaar aan het begin ietwat vreemd, maar na enkele potjes wisten we er al in te slagen een bewegend doelwit op een kilometer afstand te raken.

Call of Duty: Black Ops 4 is de frisse wind die de franchise nodig heeft na enkele moeizame avonturen de afgelopen jaren. De multiplayer plaatst ons weer met de "boots on the ground", terwijl het tegelijkertijd handmatig genezen introduceert en een meer divers class-systeem die de ervaring beduidend verbetert. Zombies biedt meer van hetgene waar dol op zijn en voegt zelfs enkele toffe aanpassingsopties toe die zowel oude als nieuwe fans zullen bekoren. En, als laatste, pakt Blackout het beste van de multiplayer en Zombies, en voegt deze samen om een ervaring te creëren die echt de strijd aan kan gaan met de concurrentie. Dat zijn drie voltreffers en daarmee legt Black Ops 4 de lat hoger voor de franchise, zowel op het gebied van kwaliteit als kwantiteit. En dat allemaal zonder het gebrek van een singleplayercampaign aan te stippen. Het lijkt er op dat we die eigenlijk helemaal niet missen...

9 / 10
+
Fantastische besturing; het nieuwe levensysteem in de multiplayer; Zombies is enorm vermakelijk en bevat veel geheimen; Blackout is vanaf het begin geweldig.