Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!

Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!

We hebben deze vermakelijke en toegankelijke roguelike jprg dungeon crawler verkend.

We weten dat deze game er uitziet als nog een doorsnee Final Fantasy spin-off, maar schijn bedriegt. Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy! is in feite een van de meest vermakelijke en innemende jprg roguelike dungeon crawlers die we hebben gespeeld en dat zegt veel.

Oorspronkelijk verscheen de game exclusief op de Nintendo Wii in 2008, onder de titel Final Fantasy Fables: Chocobo Mystery Dungeon, waar de game weinig aandacht kreeg. Met name omdat toentertijd games in de categorie van jrpg roguelike dungeon-crawler niet echt welkom waren op het platform. Echter, nu elf jaar later, verschijnt het op de Nintendo Switch en PlayStation 4 met een community die veel bekender is met roguelike gameplaymechanismen, en krijgen we te zien wat het echt had kunnen zijn.

Je speelt als Chocobo, de trouwe handlanger van een befaamde schatjager genaamd Cid, die tijdens een expeditie een krachtig voorwerp vindt waardoor je in de ironisch genoemde wereld Memoria terecht komt. In deze vergeten wereld heb je als Chocobo de taak om een manier te vinden om terug te keren naar je eigen wereld en de bewoners van Lostime te bevrijden van het tragische geheugenverlies dat ze plaagt, dankzij de almachtige Bell of Oblivion. Tijdens je avontuur moet je als Chocobo verschillende kerkers voltooien om herinneringen terug te krijgen en enkele sleutelvoorwerpen te bemachtigen om uit Memoria te ontsnappen. Een ietwat verwarrend verhaal, maar wanneer is het verhaal van een Final Fantasy-game ooit makkelijk te volgen geweest?

Wat de kerkers betreft, ze dragen het leeuwendeel van de gameplayervaring en zijn ongelofelijk goed ontworpen. Ze zijn niet alleen uitdagend, soms misschien zelfs té, maar moedigen verkenning aan en dwingen de speler om dapper en met durf het avontuur aan te pakken. Doe je dat niet, dan is het vrijwel zeker dat de taaie en genadeloze vijanden Chocobo afmaken, waar je je voortgang verliest en, vervelend genoeg, ook alle voorwerpen die je op dat moment niet hebt geselecteerd (of al je voorwerpen als je durft de game op Hard te spelen). Dit resulteert in een game met enorm veel strategische diepgang, waarbij iedere vijanden niets liever wilt dan je avontuur tot een abrupt einde te brengen, terwijl jij te maken krijgt met steeds meer gevaarlijke aanvallen.

Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!

Hoe geraak je dan precies door deze onvergeeflijke kerkers? Nou, dat is niet makkelijk en vereist enig denkwerk. Net als met alle 'roguelike dungeon crawlers' zorgt doelloos rondlopen en hopen op het beste zeer zeker in een vroege dood. Daarom moet je enige voorbereidingen treffen. Alle kerkers zijn bijvoorbeeld speelbaar als ze zijn vrijgespeeld, maar er is geen vereist level om deze binnen te gaan. Ben je echter level 14 en de kerkers is bestemt voor level 20, dan kun je halverwege een pittige uitdaging voor de kiezen krijgen. Daarom is het voorbereiden voor de volgende kerker enorm belangrijk, omdat het verliezen van je uitrusting een van de meest frustrerende elementen is, ongeacht het genre.

Levelen maakt je Chocobo sterker, zowel qua levenskracht als sterkere aanvallen. De 'job' die je kiest, werkt net als een klassensysteem met ongeveer zeven opties en dat betekent dat je nieuwe vaardigheden kunt vrijspelen om je Chocobo te beschermen en je tegenstanders te vernietigen. Dit betekent in het algemeen dat wisselen, nadat je een 'job' hebt gekozen, je kan tegenwerken om de kerkers later in het verhaal te voltooien. Daarom is het kiezen van de juiste belangrijk.

De gevechten zijn ook goed ontworpen. De game werkt met een 'turn-based' gevechtssysteem, wat betekent dat vijanden niets doen tot je Chocobo iets doet. Dit eeft spelers de kans om hun acties goed te plannen. Je Chocobo kan echter slechts één vijand per beurt aanvallen, tenzij je een vaardigheid gebruikt die SP (Special Points) gebruikt, en deze hangen af aan de 'job' die je hebt gekozen. Een tip: als een voorwerp er voor zorgt dat je binnen enkele beurten omsingeld wordt door monsters, kan je deze beter laten liggen.

Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!
Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!

Zoals eerder gezegd, is Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy! in de kern een jrpg, wat betekent dat het 'dungeon crawlen' slechts een onderdeel is van de game. Tijdens het avontuur kun je bijvoorbeeld ook planten laten groeien om je te helpen bij het voltooien van de kerkers en, onze persoonlijke favoriete zijactiviteit, kun je ook gaan vissen. Dit geeft je de mogelijkheid meer voorwerpen en uitrusting vrij te spelen, door bijvoorbeeld je vis voor goud te verkopen en het zorgt ook voor bruikbare middelen, zoals 'potions'. Tevens is afwisseling altijd fijn na een lange tijd in de kerkers te hebben gevochten.

Daarmee komen we bij het laatste punt dat we willen aankaarten. Hetgene dat dit onderscheidt van de rest van de Final Fantasy-reeks en andere 'dungeon crawlers' is de visuele stijl. Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy! is bijzonder betoverend. De visuele stijl, dat gebruik maakt van het 'chibi'-effect maakt alles veel aangenamer en maakt de game enorm schattig, iets waar weinig dungeon crawlers in zijn geslaagd. Dit is hetgene wat de game zo uniek maakt - het neemt een vrij beducht concept en stopt dat in een enorm aandoenlijk jasje. Dat werkt enorm goed en is bewonderingswaardig.

Zelfs nadat het avontuur ten einde kwam, wilden we verder spelen en dat bewijst des te meer dat Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy! een leuke en toegankelijke 'roguelike jprg' is voor nieuwkomers en ervaren spelers. Is het te snel om weer opnieuw te beginnen?

8 / 10
+
Geweldige visuele stijl; toegankelijk opstapje in het roguelike-genre; goed gevechtssysteem.