Devil May Cry 5

Devil May Cry 5

Devil May Cry keert in stijl terug en bewijst dat drie inderdaad het magische getal is.

• Berichten: Connor Makar
Skip

Toen director Hideaki Itsuno zei dat Devil May Cry 5 onze verwachtingen zou overtreffen, legde hij de later erg hoog. De Devil May Cry-reeks, met uitzondering van DMC 2, is een reeks van ongelofelijk goede actiegames. Door te zeggen dat dit nieuwste deel in de franchise de hooggeheven verwachtingen van fans zou overtreffen vraag je er in principe om dat mensen de titel over-hypen. Maar tegen alle verwachtingen in zijn Itsuno en zijn team daar in geslaagd. Ze hebben niet alleen een geweldige game gemaakt, maar misschien zelfs de allerbeste Devil May Cry-game ooit.

Devil May Cry 5 is een 'third-person' actiegame met een focus op stijlvolle combo's en het aan elkaar rijgen van aanvallen die je gedurende de game vrijspeelt. Je speelt als Nero, V en Dante en probeert een krachtige demoon er van te weerhouden meer chaos te veroorzaken in Redgrave City. Gaandeweg komen we bovendien steeds meer te weten over alle drie de hoofdpersonages.

Het allerbelangrijkste in de Devil May Cry-reeks is de gameplay en die is in DMC 5 overduidelijk fantastisch. De diepgang van het gevechtssysteem en de vrijheid om te spelen zoals je wilt maakt de algehele ervaring van begin tot eind vermakelijk. De razendsnelle gameplay wordt bovendien nog beter gemaakt door de dynamische muziek tijdens de gevechten. De wijze waarop de muziek aanzwengelt als je goed speelt is een toevoeging die er voor zorgt dat je je als een enorme 'badass' voelt tijdens het vechten.

Door de game speel je als een van de drie eerder genoemde hoofdpersonages, elk met hun eigen stijl tijdens het vechten met demonen. Nero - het terugkerende personage uit Devil May Cry 4 - maakt gebruik van zijn zwaard, pistool en meerdere Devil Breakers (robotarmen, elk met verschillende vaardigheden) om een weg door de vijanden te slaan en schieten. Dante blijft het wapen verwisselende personage die fans kennen en waar ze van houden, en we zijn blij om te zeggen dat iedere toevoeging aan Dante's arsenaal in deze game fantastisch is. We zijn vooral verzot op Dr. Faust, een van de beste nieuw wapens in een Devil May Cry-game tot nu toe. Met Dante heb je vier stijlen: Trickster, Swordmaster, Gunslinger en Royalguard. Tijdens het spelen kun je continue tussen deze wisselen en dit onder de knie krijgen onderscheidt goede spelers van sublieme spelers.

Devil May Cry 5

Dan is V er nog, een nieuw personage dat DMC 5 introduceert en een meer verdedigende speelstijl hanteert dan DMC-fans gewend zijn. Je trekt je terug en commandeert je handlangers om voor je te vechten en komt alleen dichtbij om zwakkere tegenstanders af te aken. De speelstijl van V is wellicht niet voor iedereen weggelegd, maar het biedt een verfrissende afwisseling in de reeks en de bereidheid om iets nieuws te proberen dan dezelfde reactieve gameplay die we zo goed kennen van de Devil May Cry-reeks. De liefde en aandacht die in alle drie de personages is gestopt zorgt er voor dat het doorspelen van deze game een heerlijke ervaring is, een gevoel dat bovendien niet verloren gaat naar meerdere 'playthroughs'.

Het verhaal is tevens enorm goed - het grijpt terug naar voorgaande Devil May Cry-titels om enkele losse eindjes aan elkaar te knopen. Alle speelbare personages hebben hun eigen beweegredenen en verhaallijnen die in de laatste missie tot een bevredigende einde komen, maar ook genoeg ruimte overlaat voor een toekomstig vervolg. Voor nieuwkomers in de Devil May Cry-reeks is er tevens een "History of DMC"-video te vinden die je bijpraat over alles wat je moet weten tot nu toe.

Al met al zijn er in totaal 20 missies en het uitspelen van de game op de standaard moeilijkheidsgraad (Son of Sparta) kostte ons ruwweg 13 uur. Er zijn in totaal 6 moeilijkheidsniveaus, waarbij Dante Must Die, Heaven or Hell en Hell and Hell terugkeren uit voorgaande titels. Als je graag jezelf wilt uitdagen is daar genoeg ruimte voor. Zonder iets te verklappen: er zijn bepaalde aanvallen en bewegingen die alleen tijdens een tweede 'playthrough' kan gebruiken. Daardoor wil je de game sowieso minimaal één keer opnieuw spelen, al was het alleen maar omdat de titel vol zit met geheimen die je belonen als je van de gebaande paden afwijkt.

Devil May Cry 5Devil May Cry 5
Devil May Cry 5
Devil May Cry 5Devil May Cry 5Devil May Cry 5