Dishonored: Death of the Outsider

Dishonored: Death of the Outsider

De Kaldwin-saga komt tot een bevredigend einde.

Aan alles komt een einde. Dat is meestal jammer, maar soms ook noodzakelijk. We zijn de afgelopen enorm gehecht geraakt aan Arkane Studios' prachtige gamewereld en diens bewoners. Natuurlijk is de franchise zelf niet dood, maar dit specifieke hoofdstuk vol met keizerinnen, verraden geliefden, ontvoerde kinderen en moordaanslagen komt tot een einde en het is een hoofdstuk dat we koesteren en opnieuw spelen onszelf er aan te herinneren hoe prachtig het was. Arkane laat het doek voor Corvo, Emily, Jessamine, Daud, Billie en de mysterieuze godheid met donkere ogen voorgoed vallen met een afsluitend avontuur met een weifelende heldin in de hoofdrol.

Billie Lurk, de vindingrijk huurmoordenaar die haar leven begon op de vieze straten van Gristol, is sinds de eerste game een sleutelpersonage geweest. Ze lag achter de schermen op loer in de eerste game met haar bekwame mentor aan haar zijde, een mes in de hand en de dood van een keizerin op haar geweten. Neergezet als een betrouwbare vriend; die vervolgens werd gepakt als een verrader in The Knife of Dunwall; en undercover in Dishonored 2 hielp ze de familie die ze ooit uit een trok. In het finalestuk, Death of the Outsider, is ze gepromoveerd tot hoofdpersoon en, hoewel ze versleten en bitter is, ademt ze nog steeds de frisse dampen van de door vliegen geteisterde, met lijken gevulde straten van Karnaca in.

Dishonored: Death of the Outsider

Aan het begin van de uitbreiding wordt Billie wakker op een bekende plek, de kamer waar de speler werd vastgehouden in de vorige game, onder het scheepsdek van het gigantische walvisvaartschip The Dreadful Whale. Eenmaal buiten realiseer je snel dat het schip zijn beste dagen heeft gezien. De kamers zijn afgebakend, muren afgebroken en het beest is gestrand. Het weerspiegelt de staat van het land nadat cultleden en diegenen die gefascineerd zijn door het bovennatuurlijke uit de schaduwen stapten aan de hand van de mysterieuze godheid die bekend staat als The Outsider. Billie's carrière als kapitein loopt wellicht gevaar, maar haar missie is een simpele: ze moet haar voormalige mentor Daud helpen en de kwaadaardige macht, die ons krachten verleende in de vorige games, vernietigen.

Over krachten gesproken: zelfs al heeft Billie deze niet van The Outsider gekregen - aangezien ze niet zijn teken draagt, spelen ze nog steeds een grote rol in dit afsluitende hoofdstuk. Dit keer gebruikt de speler krachten zoveel als deze wil, aangezien mana automatisch wordt aangevuld (er zijn geen potions voor nodig). De krachten die je krijgt worden door de hele game gebruikt en als je deze sterker wilt maken moet je 'bone-charms' (mystieke voorwerpen gemaakt uit de botten van walvissen) verzamelen tijdens je avontuur.

Dishonored: Death of the OutsiderDishonored: Death of the Outsider

De Displace-kracht is Billie's versie van Corvo's Blink en Emily's Far Reach. Ondanks de vergelijkbare krachten van het vader-dochter-duo voegt Displace veel meer tactische opties toe voor de agressieve speler. Deze vaardigheid onmiddellijk, maar laat de speler een kopie maken van Billie waarna je vervolgens kunt teleporteren door een tweede druk op de schouderknop. Het kan gebruikt worden als een laatste redmiddel; om achter een vijanden te verschijnen; of als een wapen (als je het op een vijand gebruikt ontploft deze, maar loopt Billie ook schade op). Het is echter lastiger om deze vaardigheid te gebruiken om ongezien te blijven, omdat het iets langer duurt om tussen de twee fases te teleporteren.

Foresight is nog een geëvolueerde versie van een kracht die we al eerder gezien hebben (Dark Vision) en laat Billie uit haar lichaam treden, te tijd stilzetten en rondvliegen als een alziende fantoom. In deze modus kun je voorwerpen en vijanden zien door muren en deze ook markeren, zodat je ze later ook nog blijft zien. Naast het spotten en markeren van vervelende bewakers kan deze vaardigheid ook gebruikt worden om kopieën van Billy op plekken te plaatsen die je anders met Displace niet zou kunnen bereiken.

Semblace is Billie's derde en laatste kracht en het geeft haar de mogelijkheid om het gezicht van een ander personage te "lenen" om langs bewakers te geraken. De kracht kan op iedereen toegepast worden, zelfs belangrijke personages, en ze hoeven hiervoor geeneens bij bewustzijn te zijn. Als de lichamen echter op straat, zonder gezicht, gevonden worden weten de bewakers wat er aan de hand is en word je ontdekt.

Naast deze bovennatuurlijke krachten heeft Billie ook een veelzijdig arsenaal om op dodelijke en niet-dodelijk wijze met vijanden om te gaan. Bommen, grenaten, stunpistolen en dodelijke pijlen. Billie komt goed voorbereid.

Dishonored: Death of the Outsider

De missiestructuur kent dit keer de nodige vernieuwingen. De vijf hoofdstukken leiden je door een reeks aan huizen; een door robots beveiligde bank; en een landhuis waar we al eerder al veelvuldig zijn geweest, maar Billie heeft geen doelwitten om op te sporen en te vermoorden. Geen arme slachtoffers, geen echte belangrijke individuen om te zoeken, het is alleen The Outsider die moet sterven. Dit betekent dat we niet meer zo tactisch nadachten bij het spelen van een missie en al waren de nieuwe Contracts (kleinere missies die Billie kan accepteren voor geld) er niet geweest dan hadden we waarschijnlijk weinig interesse gehad voor deze taken.

Het keurmerk van Arkane Studios is zondertwijfel het design van de personages en levels. Het leveldesign hier is even meesterlijk uitgevoerd als in zijn voorgangers en het gevoel dat je alles kunt doen is hier ook weer alom aanwezig. Als je wilt kun je een sleutel stelen van de eigenaar van een appartement, naar het balkon teleporteren, de sleutel gebruiken om binnen te komen, al zijn waardevolle spullen stelen en vervolgens uit een raam aan de andere kant van het gebouw het appartement verlaten. Als je geen interesse hebt in het stelen van de spullen van een vreemdeling kun je direct naar je missiedoel lopen door de met bewakers gevulde straten. Het gevoel van absolute vrijheid die je hebt als speler, waarbij je kunt kiezen welk pad je wilt nemen om ergens te komen; zonder enige limiet, voelt enorm bevrijdend. Dat de verschillende paden ontworpen zijn door enkele genieën en dat je overal waar je bent kunt genieten van het uitzicht in Karnaca is ook allerminst een straf.

Dishonored: Death of the Outsider

Het is een feit dat het gamedesign van de reeks er een is die we jaren lang enorm gekoesterd hebben en we waren lichtelijk gechoqueerd dat de gevolgen van een dodelijke of niet-dodelijke aanpak niet meer aanwezig waren. In plaats daarvan is de enige keuze die er toe doet degene aan het einde, of je nou alle bewakers hebt doodgemaakt of niet. Het voordeel hiervan is dat diegenen die gewoon willen relaxen en de game willen spelen zich niet zorgen hoeven te maken om niet opgemerkt te worden, maar overduidelijk is dit slecht voor de herspeelwaarde. Om dit te compenseren is er de optie om de game voor een tweede keer te spelen met Original Game+, een modus waarin je toegang hebt tot alle krachten uit de voorgaande games, maar compenseert dat het ontbreken van een karma-systeem?

Ondanks het feit dat Death of the Outsider een ingeperkte Dishonored-ervaring is, blijft het een visueel verbluffende avontuur met nieuwe vijandsoorten, spectaculaire hoofdstukken en levels, briljante voice-acting en betere toegankelijkheid. Het is duidelijk dat Arkane ook diegenen wil aanspreken die liever hun weg slaan door en lineaire, toch sandbox-achtige actie-adventure. En spelers die stealth de voorkeur geven? Die krijgen een makkelijk te spelen einde van de Kaldwin-saga en hun vragen betreffende The Outsider worden eindelijk beantwoord. En ook dat is zeker geen straf.

8 / 10
+
Fantastisch design, vragen rondom The Outsider eindelijk beantwoord, geweldig einde, goed uitgevoerde nieuwe krachten, goed ontworpen nieuwe maps, briljante voice-acting.