eFootball PES 2020

eFootball PES 2020

Konami legt de focus op gameplay en e-sport, maar schiet op vrijwel alle andere vlakken tekort met zijn 'footy'.

Dit is onze definitieve review van eFootball PES 2020, nadat we eerder deze week al onze review-in-progress plaatsten. Deze is offline gehaald om verwarring te voorkomen.

Het is overduidelijk welk pad Konami dit jaar kiest met diens Pro Evolution Soccer-franchise. Door "eFootball" in de titel van zijn 'footy' te stoppen is de ambitie om PES 2020 de e-sportscene op te bewegen onmiskenbaar, maar wat betekent dat in werkelijkheid voor een game die op meerdere vlakken met EA Sports' FIFA concurreert. Dit jaar is het belangrijker dan ooit om jezelf af te vragen waar je het meest waarde aan hecht in een voetbalgame.

eFootball PES 2020 is makkelijk de beste Pro Evolution Soccer-game te noemen die we ooit hebben gespeeld. Dat is vooral te danken aan meerdere kleine aanpassingen en verbeteringen van de gameplay, waar de ontwikkelaar jaar na jaar aan heeft gesleuteld. Dit konden we ook vorig jaar gezegd hebben, maar dit jaar is het geldt het meer dan ooit tevoren. Als eerste betekent dit dat we een game kunnen spelen die echt voetbal benadert, meer dan enige voetbalsim tot nu toe heeft gedaan. Hiervoor is de basis van afgelopen jaar gebruikt om op voort te borduren.

Aan het begin merk je direct vrij snel doordat foutieve passes vaker dan ooit tevoren voorkomen. Het positioneren van je lichaam en zelfs het gebruiken van de juiste voet bij het aannemen en passen van de bal speelt een cruciale rol om de bal rond te laten gaan. Waar in voorgaande PES-games je met je rug naar een teamgenoot kon staan waar je de bal heen wilt passen, resulteert het passen van de bal in een totaal andere richting dan waar je lichaam opstaat in een slechte of trage bal - waarmee de tegenstander direct de kans krijgt om de regie over te nemen.

Deze mistrappen en momenten waarbij je de controle verliest gebeuren ook vaker als je op snelheid dribbelt of de bal probeert de passen voordat de speler deze onder controle heeft. Vanzelfsprekend heeft een 'one-touch' pass meer kans om bij de juiste speler terecht te komen als Lionel Messi deze plaatst dan bijvoorbeeld Harry Maguire (beide zien er overigens, net als de meeste andere spelers en stadions er fantastisch uit in eFootball PES 2020). Het kost een tijdje om hier aan te wennen, maar zorgt aan het einde van de dag voor een veel betere game.

eFootball PES 2020

Dit realisme helpt wordt ook veel bijgestaan door andere kleine aanpassingen. Er is meer variatie bij het aannemen en vasthouden van de bal. Niet alleen in de animaties, maar ook door het stroomlijnen van de besturing, waardoor je bijvoorbeeld de rechtertrigger ingedrukt kunt houden om de bal te laten rollen zonder deze aan te raken. Perfect om de tegenstander om scherp te houden. De extra animaties echter hebben een enorme impact op het fysieke spel op de mat, waardoor aanvallers bijvoorbeeld de middelen krijgen om een bal vast te houden en andere spelers aansluiting te laten zoeken - net als we zo vaak in het echt op tv zien. Deze verbeteringen slaan ook door naar de andere kant van het veld. Verdedigers kunnen op meer manieren tackelen, aan shirtjes trekken, spelers vasthouden en hebben meer opties om de bal weg te werken (waaronder enkele verbluffende kopballen). Het is zelfs mogelijk om als allerlaatste redmiddel een opzettelijke overtreding (Intentional Foul) gebruiken om de dag te redden. Dit geldt overigens ook voor de keepers, die meer betrouwbaar voelen en meer instrumenten hebben om gevaarlijke situaties op te lossen en reddingen te maken.

Konami introduceert ook gedurfd een nieuw cameraperspectief als de standaardkeuze in eFootball PES 2020, de Stadium View. Het kost te nodige tijd om hier aan te wennen en maakt de spelers aan de overzijde van het veld zelfs vrij lastig om te zien, vooral als je probeert een perfecte tackle op de bal in te zetten of voorbij een tegenstander te dribbelen. Het zorgt er zelfs voor dat je fysieke dichterbij de buis moet gaan zitten om het echt goed te kunnen zien (wij speelden op een 55" scherm). Dat is verre van ideaal en gaat er ongetwijfeld voor zorgen dat sommige spelers er voor kiezen om terug te schakelen naar de vertrouwde Dynamic View. Toegegeven het zorgt er voor dat de actie er aantrekkelijker uitziet - alsof je naar een echte wedstrijd kijkt - wat vanzelfsprekend ook e-sportwedstrijden leuker maakt om naar te kijken. Beslist een doordachte keuze van Konami.

Als je echter tegen de CPU speelt, krijgen we wederom met enkele kleine slippertjes te maken. Net als vorig jaar valt de AI er op de betrappen te 'ball watchen', waardoor niet de dichtstbijzijnde of meest logische speler op een losse bal afgaat. Gelukkig is gebeurt dit zelden. Er zijn ook kleine verbeteringen die bijdragen aan het algehele realisme. Als je bijvoorbeeld met partnerclub Manchester United (wat 1 van de bijna 20 partnerclubs is, samen met 10 nieuwe gelicenceerde competities) speelt en met Rashford in de eerste helft twee keer scoort, dan kiest de AI er voor om in de tweede helft een Tight Marking-strategie te hanteren om deze specifieke speler in toom te houden. Dat ontgaat zelfs Peter Drury en Jim Beglin niet. Over die twee gesproken, het commentaar is nagenoeg hetzelfde als vorig jaar een wederom een repetitieve teleurstelling.

eFootball PES 2020

Daarmee komen we bij de Master League terecht, een van de weinige offline opties om mee aan de slag te gaan en door Konami dit jaar zelfs bestempeld als "Remastered". In werkelijkheid is er heel weinig veranderd in de Master League. Ja, we hebben wat tussenfilmpjes; meerdere antwoorden om de pers, spelers en het management te geven; en een aantal bekende ex-spelers/coaches (van Cruijf en Maradona tot Roberto Carlos en Zico), maar er is eigenlijk niet iets gedaan om de Master League echt te verbeteren. De tussenfilmpjes, waarin je de pers te woord staat; vergaderingen houdt; spelers vastlegt; en peptalks voorafgaan aan een wedstrijd houdt; zien en voelen als iets uit de vorige consolegeneratie. Het komt bij lange na niet in de buurt van hetgene dat EA Sports en 2K Games de afgelopen jaren ons hebben afgeleverd met hun verhalende sportmodi.

Afgezien van de nagenoeg perfecte gameplay biedt Konami offline weinig anders in eFootball PES 2020. Er zijn lokale, co-op, Cup- en League-wedstrijden, de Master League en Become a Legend (wat hetzelfde is als vorig jaar), en dat is het. Het is alsof je naar een Europese kwalificatiewedstrijd kijkt voor het UEFA Euro 2020 (die overigens in het voorjaar van 2020 gratis wordt toegevoegd als DLC) zonder dat de VAR wordt gebruikt. Dat zou een jaar geleden prima zijn geweest, maar voelt nu niet meer van deze tijd.

Dat is waar we myClub vinden, de meest populaire modus in PES de afgelopen paar jaar. Het is eerlijk gezegd nagenoeg hetzelfde als voorheen en geeft je de mogelijkheid een team met de beste spelers die je kunt verzamelen te maken. Dit doe je door in-game GP of myClub Coins uit te geven, deze kunnen zowel verdiend worden door het voltooien van opdrachten, zoals meedoen aan een Challenge Cup of wedstrijden te winnen, maar myClub Coins zijn ook met echt geld te koop (een Agent, waarvan je een willekeurige speler met hoge zeldzaamheid krijgt kost je 2,49 euro). De balans hier is uitstekend en biedt je de mogelijkheid om geleidelijk aan, door te spelen (Ranked-, Co-op-, Simulated- of Vs Com-wedstrijden), een prima team samen te stellen. Het voelt vrijwel nooit alsof je extra geld moet uitgeven om te genieten van myClub. De modus zelf kent enkele kleine aanpassingen en verbeteringen, zoals uitgebreide spelersstatistieken en de mogelijkheid om een 3e of 4e speciaal tenue (die te verdienen zijn in speciale events) toe te voegen.

eFootball PES 2020

Konami heeft online ook een nieuwe modus toegevoegd, Matchdag. Dit zijn terugkerende evenementen die verbonden zijn aan echte voetbalderby's en internationale wedstrijden. Deze kunnen zijn voor iedereen beschikbaar en leveren flinke beloningen op voor in myClub. Je kiest een van de twee kanten (uit of thuis), kiest een team en speelt een wedstrijd tegen een andere speler. Alle resultaten worden gezamenlijk opgeteld en komen uiteindelijk samen in een Grand Final. Hoe beter jouw kant het heeft gedaan, hoe beter een 'Representative' (die wordt gekozen door alle wedstrijden te analyseren) de Grand Finale ingaat. Spelers van beide kanten krijgen uiteindelijk beloningen (zelfs voor het bekijken van een livestream van de Grand Final). Match Day voegt een bepaalde aanwezigheid toe aan het onlinegedeelte van eFootball PES 2020, wat het meer laat voelen als een levende community - de eerste online stap vooruit voor Konami. En gelukkig werkt het spelen online prima, waarbij de servers uitstekend draaien en matchmaking gewoon werkt.

Er is online veel plezier te beleven in eFootball PES 2020. Zij het in een Quick Match, in de competitieve Divisions, met het bouwen van je droomteam in myClub, tijdens het verdienen van beloningen in Matchday of bij het spelen van Co-op met vrienden of willekeurige vreemden. Enigszins maakt dat het gebrek aan content goed dat eFootball PES 2020 offline mist. Desalniettemin is gameplay voor Konami het allerbelangrijkste, maar dat zorgt er wel voor dat we nog jaren verwijderd zijn van modi die ook meer in de buurt komen van de ervaring die FIFA met The Journey of Volta biedt. Wat het wel doet is misschien wel het beste digitale voetbal bieden die je thuis kunt spelen, zowel met vrienden als online - en is dat niet hetgene wat het belangrijkst is?

Wederom, dit is onze definitieve review - een geüpdatete versie van onze eerdere review-in-progress - gebaseerd op eFootball PES 2020 met de nieuwste patches, transferupdate en onlinemodi.

eFootball PES 2020
8 / 10