Far Cry: New Dawn

Far Cry: New Dawn

Ubisoft keert terug naar Hope County.

Het vervangen van de meer serieuze boventoon voor psychedelisch zelfbewustzijn en jaren '80-humor heeft er voor gezorgd dat velen Far Cry: New Dawn op het eerste gezicht misschien verwarren met een Blood Dragon-achtige spin-off. Echter werd het al snel duidelijk dat Ubisoft Montreal dit keer iets ambitieuzere plannen had. Nog geen jaar geleden konden we voor het eerst aan de slag met Far Cry 5 en nu zijn we alweer terug in Hope Country, maar waarom geen serieuzer verhaal met een post-apocalyptische draai?

Met andere woorden: het is vanaf meet aan duidelijk dat Ubisoft op vele manieren veel ambitieuzer is geweest met deze spin-off dan vooraf gedacht werd en dat ondanks het feit dat veel designelementen direct van Far Cry 5 naar New Dawn zijn overgeheveld.

Maar wat is New Dawn dan? Laten we beginnen met de basis. Als we cynisch zijn is New Dawn op veel manieren een post-apocalyptische 'reskin' van Far Cry 5's Hope County, dat je nu 17 jaar na het vallen van de atoombommen, waarbij een groot deel van de mensheid is uitgeroeid, verkent. De natuur heeft de ruïnes van de verpletterde beschaving herwonnen, maar mensen die zijn ondergedoken in bunkers en dergelijke hebben de dag des oordeels overleefd. Ze zijn weer boven water gekomen en zijn begonnen aan het herbouwen van de infrastructuur. Je ziet andere soorten dieren, meer kleurrijke omgevingen, ruïnes waar ooit kleine stadjes waren te vinden, Mad Max-achtige voertuigen en het ene na het andere bizarre wapen.

Far Cry: New Dawn
Far Cry: New DawnFar Cry: New DawnFar Cry: New DawnFar Cry: New Dawn

Maar in tegenstelling tot Blood Dragon is New Dawn geen overdreven parodie. Dat komt omdat het eigenlijk een serieus overlevingsverhaal over op het stichten van een nieuwe menselijke beschaving. Jij bent de rechterhand van de charismatische en vindingrijke Thomas Rush, en samen met een groep loyale volgers, ben je gebrand om kleine lokale community's in de Verenigde Staten te helpen om de rechtsorde terug te brengen en te herbouwen. Op weg naar Hope County gaat echter alles mis dankzij de gewelddadige en beangstigende tweelingen Mickey en Lou, die willen hebben wat jij hebt en daarom Rush ontvoeren. Het is nu aan jou om de mensen van Hope County te verenigen, Rush terug te krijgen, Prosperity te herbouwen en de tweelingen te verslaan. Alhoewel de opzet van het verhaal enkele bizarre en sarcastische elementen bevat, is Far Cry: New Dawn een game die serieus genomen moet worden.

Hoewel de game geen gevoelig onderwerp aanstipt (wat Far Cry 5 wel deed) wil het, net als zijn voorganger, balanceren tussen humor en ernst. Verrassend genoeg slaagt het daar behoorlijk goed in. Het verhaal is dit keer veel lineairder, iets wat we daadwerkelijk hebben gemist. Waar je in Far Cry 5 de missies kon spelen zoals je dat wilde (afgezien van enkele belangrijke Story-missies), is New Dawn veel traditioneler met zijmissies en hoofdmissies. Het verhaal ontvouwt zich in één duidelijke richting en dat voelt als een opluchting. Het script bevat een serieuze knipoog en behoudt het speltempo dankzij de meer lineaire voortgang. Op vele manieren ligt dit dichter bij de verhalende ervaring zoals we die kennen van ene Far Cry-game, tenminste vergeleken bij Far Cry 5.

New Dawn is een ietwat kleinere ervaring dan Far Cry 5, maar niet zoals je misschien denkt. De game is niet alleen lineairder, maar ook meer gestroomlijnd. Als eerste rij je niet van stadje naar stadje, maar bevindt je op een plek, namelijk Prosperity. Een normale Far Cry-ervaring biedt veel 'loot', dus daarom hebben de makers dit een functie gegeven, een bestaansrecht. Hier komt het idee van een hoofdbasis uit voort die is te upgraden. Je verzamelt overal ducttape, moederborden, titanium en andere troep, evenals het belangrijkste - ethanol. Allemaal om je basis te upgraden en dit zorgt er voor dat je nieuwe wapens kunt maken, planten kunt laten groeien, meer informatie over je omgeving verzamelt en nieuwe voertuigen krijgt. Het is een briljante manier om de speler een primair en gestructureerd doel te geven, en zelfs als zijn deze systemen primitief, ze zijn extreem effectief. De wildernis in trekken voor meer titanium om een nieuw geweer te maken of meer ethanol om de tuin uit te breiden is een motivatiebron die simpelweg werkt. Daarenboven geeft het de speler ook een verhalend doel. Je bent in Hope County om de lokale bevolking sterker te maken met Prosperity en het resultaat daarvan is constant te zien in je kamp.

Far Cry: New Dawn
Far Cry: New Dawn
Far Cry: New Dawn