FIFA 19

FIFA 19

De Champions League is het hoogtepunt van wederom een fantastische voetbalgame van EA Sports.

FIFA-spelers zijn er in alle vormen en maten, met fans van alle verschillende modi in de game. Het leeuwendeel van de community is echter te verdelen in twee groepen: spelers die vooral FIFA Ultimate Team spelen en spelers die de carrièremodus de voorkeur geven. Dit is waarom we licht teleurgesteld waren toen we dit jaar realiseerden dat de carrièremodus geen echte substantiële veranderingen kent dit jaar. De modus zelf was al behoorlijk goed in FIFA 18 en is nog steeds geweldig in FIFA 19, maar er is ruimte voor verbetering en dat is dit jaar volledig over het hoofd gezien.

Gelukkig bestaat FIFA 19 niet alleen uit de carrièremodus en zijn er veel nieuwe elementen in andere gedeeltes van de voetbalgame. De grote nieuwe toevoeging is de introductie van de UEFA-toernooien, namelijk de Champions League, de Europa League en de Europese Super Cup. Na deze toernooien enkele jaren te hebben vervangen met neppe namen is EA Sports er eindelijk in geslaagd om de licentie van Konami af te pakken. Hier heeft het goed gebruik van gemaakt door de licentie in een reeks van gamemodi te implementeren.

Van de Kick Off- en de carrièremodus tot The Journey en FIFA Ultimate Team: iedere modus bevat op een of andere manier de Champions League. Er is zelfs een nieuwe modus die precies het Champions League-toernooi nabootst, waarin spelers de volledige ervaring kunnen naspelen. Zowel de visuele stijl, de logo's en de iconische Champions League-hymne zijn aanwezig. Zelfs voor de wedstijden kun je specifieke animaties zien die passen bij de Champions League-wedstrijden en er is zelfs nieuw commentaar voor deze wedstrijden.

FIFA 19FIFA 19FIFA 19

Een andere nieuwe toevoeging is Kick Off 2.0. Hier vindt je een aantal nieuwe opties, waaronder de mogelijkheid om Champion League-wedstrijden te simuleren, verschillende cupfinales te spelen en zelfs FIFA 19 op een enkele alternatieve manieren beleven. De meest besproken modus hierin is Survival, waar het team dat scoort een speler verliest - maar er zijn ook andere interessante modi. Een hiervan laat je alleen doelpunten maken van buiten de zestien; een andere alleen doelpunten vanuit de lucht; en er is zelfs een modus waarin je zonder regels kunt spelen. Kick Off 2.0 is enorm vermakelijk, vooral als je enkele vrienden over de vloer hebt. Als je echter alleen speelt is het lastig om te zien dat deze spelers op lange termijn bezighoudt.

Als je tot dusver hebt genoten van The Journey kun je nu aan de slag met het laatste en afsluitende hoofdstuk van Alex Hunter's verhaal. Dit keer spelen de twee andere hoofdpersonages: Danny Williams en Kim Hunter ook een actievere rol. Alex Hunter blijft de belangrijkste focus van de ervaring, maar je kunt ook Alex's beste vriend en zijn halfzus volgen. Je kunt er zelfs voor kiezen om alleen hun stukjes te spelen. Zoals EA eerder al aangekondigde ligt de focus dit jaar in The Journey op de Champions League en dat betekent voor Alex Hunter een (verplichte) overstap naar Real Madrid. Hunter moet ook rekening houden met zijn status als voetbalidool, een merk, en dit zorgt voor veel situaties waarin je moet ingrijpen en keuzes maakt. Wederom staan je enkele verrassingen te wachten en we moeten onze complimenten aan EA Sports geven, aangezien ze er wederom in zijn geslaagd om enkele verrassend nieuwe ideeën aan The Journey toe te voegen die het vermakelijk en onvoorspelbaar maken.

Dan hebben we natuurlijk nog Ultimate Team, de meest populaire modus van FIFA, en hier vind je enkele nieuwe opties. De grootste zijn de Divisies, een nieuwe opties waarin spelers het opnemen tegen spelers van hetzelfde vaardigheidsniveau. De eerste wedstrijden dien om je vaardigheidsniveau te bepalen en vervolgens kom je terecht in een divisie. Vervolgens speel je wedstrijden om wekelijkse beloning te verdienen en kun je zelfs een kwalificatieplek winnen voor de Champions Weekend League, een toernooi dat zich gedurende het weekend afspeelt. Er zijn ook nieuwe Champions League-elementen en de toevoeging van nieuw Icons, zoals Johan Cruijff, Rivaldo en Eusébio.

De andere modi zijn natuurlijk ook nog steeds aanwezig, waaronder nieuwe Skill Games, online Seasons, Pro Clubs en aanpasbare toernooien. Als pakket is FIFA 19 een extreem robuust game, inclusief opties voor vrijwel iedere type speler. Op dit vlak zijn er weinig games die met EA Sports-voetbalsim kunnen concurreren. Dit natuurlijk bovenop een berg volledige gelicenceerde competities, een dozijn aan stadions en lokalisatie in meerdere talen.

FIFA 19FIFA 19

In het algehele audiovisuele presentatie is er weinig veranderd in vergelijking met FIFA 18. De menu's zijn erg vergelijkbaar, maar functioneel, hedendaagse en behaaglijk. De soundtrack zorgt wederom voor een goede en energieke stemming en er is zelfs een Champions League-nummer van Hans Zimmer. Grafisch zijn er verbeteringen ten opzichte van vorig jaar, met veel nieuwe animaties gedurende de wedstrijd, meer specifieke videoscènes en zelfs nieuwe vieringen in het publiek. Audiovisueel is er enorm veel werk gestopt in FIFA 19 en dat is te zien.

Een van de meest functionele nieuwe toevoegingen van FIFA 19 is het nieuwe tactieksysteem, wat het makkelijker maakt om het gedrag van teams aan te passen. Je kunt kiezen over het team druk zet op de tegenstander; hoe hoog de verdedigingslinie moet staan; of spelers op de bal moeten wachten of diep moeten gaan; en andere vergelijkbare opties. Het belangrijkste is dat je nu specifieke tactieken voor je team op ieder moment kunt inschakelen. Voorheen kon je de vierpuntsdruktoets gebruiken om een team tijdens wedstrijden anders te laten spelen: Ultra-defensief, Defensief, Neutraal, Aanvallend en Ultra-aanvallend. Het verschil is dat je nu precies kunt instellen wat iedere optie implementeert. Elk van deze tactieken kunnen een eigen opstelling, andere druk en spelwijze hebben, waardoor FIFA volledig nieuwe tactische mogelijkheden krijgt.

En natuurlijk de gameplay. FIFA 18 was al fantastisch qua gameplay en FIFA 19 bouwt hierop voort. Het belangrijkste hoogtepunt is de introductie van een nieuw niveau van balcontrole in de lucht. Je kunt de bal makkelijker omhoog wippen, met je borst controleren, met je hoofd aannemen en een reeks andere acties uitvoeren die de balcontrole in FIFA 19 naar een andere niveau tillen - wat we niet eerder hebben gezien in een andere voetbalgame. Dat is echt fantastisch en gaat creatieve spelers zeker meer mogelijkheden bieden om indrukwekkende doelpunten te maken.

De kunstmatige intelligentie is in zijn geheel verbeterd. Zowel de tegenstander en je eigen team is veel effectiever in het verdedigen en er is zelfs een nieuwe optie om de computer automatisch passes en schoten te blokkeren. Dit maakt het aanvallen iets uitdagender, vooral op het middenveld, waarbij er meer druk is en spelers zich beter positioneren. Je moet creatiever zijn dan in FIFA 18 om kansen te creëren.

FIFA 19FIFA 19FIFA 19

Minder indrukwekkend is de toevoeging van Timed Finishing, wat als volgt werkt: om te schieten moet je de schietknop een keer indrukken en vervolgens nog een keer net voordat de speler de bal raakt. Als je dit correct timet wordt je schot nauwkeuriger. Doe je dit niet, dan is de kans groter dat je schot naast gaat. Eerlijk gezegd zijn we geen enorme fans van Timed Finishing. Het lijkt een onnodige uitdaging en EA Sports is zich hier waarschijnlijk bewust van, aangezien ze de optie hebben toegevoegd om Timed Finishing uit te schakelen. Sommige spelers zullen zich er echter mee vermaken, maar dat was bij ons niet het geval.

FIFA 18 was een fenomenale voetbalgame en FIFA 19 volgt dit voorbeeld, zelfs al doet het dat niet met dezelfde grote stappen vooruit. Is FIFA 19 beter dan FIFA 18? Zeker, maar we zijn lichtelijk teleurgesteld in het gebrek aan nieuwe toevoegingen in de carrièremodus en vonden Timed Finishing meer een gimmick dan een echte gameplaytoevoeging. We kwamen ook enkele kleine bugs tegen, zowel tijdens het selecteren van de modi als in de gameplay zelf, maar niets dat afdoet aan de game - we hopen dat de volgende game deze schoonheidsfoutjes wegpoetst. FIFA 19 neemt niet dezelfde grote stap vooruit als FIFA 18, maar is nog steeds de beste voetbalgame die we ooit hebben gespeeld en het zit vol met geweldige content. Met de toevoeging van de Champions League is dat meer dan genoeg om fans te verblijden en zelfs enkele spelers terug te winnen.

9 / 10
+
Champions League en Europa League zijn terug; Kick Off 2.0 is leuke en creatieve modus; nieuwe manieren om de bal de controleren in de lucht; geweldig nieuw tactieksysteem.