Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Oud wordt weer nieuw wanneer Square Enix één van de beste Final Fantasy-games ooit van een remaster voorziet.

Tegen het einde van de levensloop van de PlayStation 2 bracht Square Enix Final Fantasy XII uit, een game die de technische mogelijkheden van de console tot het uiterste dreef. Zelfs toen de PS3 een paar maanden later uitkwam daalde de verkoop van de game niet. FFXII is een van de bestverkochte PlayStation 2-games. Vorig jaar verwelkomde FFXV al veel nieuwe spelers in de wereld van Final Fantasy. Een prima tijd voor deze nieuwkomers om te ontdekken wat ze al die jaren gemist hebben.

Nu FFX en het vervolg al opnieuw zijn uitgebracht en SE ondertussen werkd aan een uitgebreide remake van FFVII, is dit het ideale moment voor nieuwe spelers om de beste Final Fantasy-games uit te proberen. Daar hoort Final Fantasy XII zeker bij. De game werd toen het begin 2007 in Europa verscheen al geprezen, al waren er wel wat klachten over het vechtsysteem dat van turn-based naar 'actieve gevechten' werd veranderd. Daarnaast werd de gebruikelijke skilltree veranderd naar een ingewikkeld schaakbord, waardoor sommige spelers van mening waren dat de game te ver van zijn voorourders was verwijderd.

Square Enix trok zich er niets van aan. Een jaar later verscheen in Japan een nieuwe versie van FFXII genaamd International Zodiac Job System, waarin de borden voor skills-update naar twaalf stuks werden getild, één voor elk sterrenbeeld. Ook werden de mogelijkheid om gastpersonages te besturen en een Trial-modus met honderd baasgevechten toegevoegd. Het westen ontving deze versie nooit, maar de update zit netjes verwerkt in het nieuwe Final Fantasy XII: The Zodiac Age.

Final Fantasy XII: The Zodiac AgeFinal Fantasy XII: The Zodiac Age

Het verhaal van de game vindt plaats in Ivalice, een wereld gevuld met magie en luchtschepen. De aarde is tot de nok toe gevuld met Magicite, een steensoort dat magie mogelijk maakt en voertuigen voortbeweegt. Kleine landjes in Ivalice hebben moeite met hun hoofd boven water houden door de allesvernietigende oorlog tussen de Archadian en Rozarrian koninkrijken. Daar vinden we Dalmasca, een kleine soevereine staat waar onze held Vaan woont. Vaan is een wees die op straat leeft en droomt van een leven als luchtpiraat. Hij ontmoet samen met zijn beste vriendin Penelo de piraat Balthier en zijn collega Fran, een soort mix tussen een mens en een konijn. Deze onwaarschijnlijke groep gaat op reis om princess Ashe en Dalmasca te redden.

Het verhaal kent enige parallellen met Star Wars, maar van jatwerk is hier geen sprake. Het is eerder tekenend voor hoe sterk de klassieke verhaalvertelling is. Zo gebruikte Star Wars Akira Kurosawa's Hidden Fortress ter inspiratie. We willen niet teveel van het narratief verklappen voor mensen die de game nog nooit hebben gespeeld, maar het verhaal houdt je constant geboeid gedurende de vele uren gameplay.

Ivalice is nagenoeg een open wereld, niet zoals FFXV, maar eerder een grote collectie minimaps die via passages aan elkaar vastzitten. In de game staan overal blauwe savekristallen om je progressie op te slaan en je leven en magie mee op te vullen. Het reizen van map naar map kost wat laadtijd, maar deze zijn vergeleken met de PS2-versie van de game erg kort, maar een paar seconden. Via oranje save-kristallen kan er gewarpt worden naar een eerder bezochte plek, al zijn er daar maar één per regio van. Wanneer je de gebieden te voet verkent, zie je alle actieve leden van je team. Ook zijn er geen random encounters meer: vijanden zie je voor een gevecht op het beeldscherm.

De vijanden zie je niet alleen op je beeldscherm, maar ook op de minimap-radar. Het is aan jou of je een aanval inzet of de grootste wezens voorlopig vermijdt. Elke verslagen vijand levert je natuurlijk wel ervaringspunten op. Het gevechtssysteem is nu in real-time, elk personage heeft zijn eigen stijl en kan fysieke aanvallen, magie en items gebruiken, afhankelijk wat er op de schaakborden is ontgrendeld. Het kan soms pittig zijn om deze moves te gebruiken, zeker met vier actieve personages op het scherm. Je brengt wat orde in de zaak door tijdens gevechten het gambit-systeem te gebruiken, een soort lijst met instructies.

Zo kun je wanneer je teamleden weinig leven overhebben een gambit inschakelen die personages een potion geven wanneer ze onder de 50% HP komen. Op die manier kun je gambits in- en uitschakelen en je eigen speelstijl bepalen. Hoe meer vijanden je verslaat, hoe meer 'license punten' je verdient en hoe meer skills je kunt ontgrendelen. Dat heeft ook invloed op je wapens en gear. Als je nog geen licentie voor een wapen hebt ontgrendeld, kun je hem ook nog niet gebruiken. Verdien genoeg punten via gevechten en ontgrendel de licentie op het schaakbord. De prijzen om deze mogelijkheden te ontgrendelen stijgen gestaag, maar door af en toe wat extra gevechten op de hals te halen, verdien je genoeg punten. Zodiac Age heeft daarnaast ook een 4X-boost die samen met het gambit-systeem het vergaren van punten veel effectiever maakt.

Naast diverse aanvallen, items en magische spreuken kunnen personages ook mistspreuken inschakelen in de vorm van 'quickenings' en 'summons'. Deze speciale acties moeten opgeladen worden. Met quickenings wordt het gevecht gepauzeerd tijdens het casten en door meerdere personages tegelijk quickenings uit te laten voeren kunnen ze met een druk op de knop worden gelinkt aan elkaar. Daarmee kan heel veel schade aangericht worden. Summons vervangen alle actieve leden in je groep met een Esper, een grote demon die voor een korte tijd aan je zijde vecht. Deze wezens zijn essentieel voor lastige gevechten.

Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Mocht je even rust willen nemen van het verhaal, dan biedt de wereld van Ivalice genoeg afleiding. Je kunt naar een van de vele herbergen gaan om bounty-opdrachten op te halen die je vervolgens kunt doen. Je kunt lid worden van een jachtclub en beloningen verdienen voor het neerhalen van specifieke vijanden. Het is soms irritant dat wanneer je een bounty van een bord haalt, je de persoon die de bounty heeft opgehangen moet vinden en dan pas hoort waar je heen moet voor de jacht. Wanneer je de vijand vervolgens verslaat, moet je weer terug naar de persoon in kwestie om je beloning op te halen. Gelukkig wordt je progressie netjes bijgehouden in de menu's, zodat je nooit de weg kwijtraakt. Sommige jachten zijn alleen beschikbaar onder bepaalde voorwaarden. Een bepaald wezen verschijnt bijvoorbeeld alleen wanneer er alleen vrouwen in je team zitten, of wanneer het hard regent.

FFXII is al een decennium oud, maar oogt nog steeds fantastisch. Het openingsfilmpje en latere tussenfilmpjes tonen hoe technisch geavanceerd deze franchise al deze jaren al was. De HD-update geeft meer scherpte aan menu's. Het enige probleem is de lipsynchronisatie. De ingesproken Engelse dialogen zijn zeker niet verkeerd, maar men heeft geen poging gedaan de bewegende lippen van personages er op aan te passen. Het is maar een klein probleem in tussenfilmpjes, maar valt wel op.

De complete soundtrack is opnieuw opgenomen en elk nummer in de game heeft veel nieuwe energie gekregen van de componist. Je kunt op elk moment kiezen tussen de originele soundtrack en de nieuwe muziek, maar we vonden de nieuwe klanken zo prettig dat we dit gedurende de hele game aan hebben gelaten.

Dit is een geweldige remaster die eindelijk het westen laat kennismaken met de extra's die voorheen alleen voor Japanse spelers beschikbaar waren. Final Fantasy XII is een gigantische game, zelfs in deze tijd, en je kunt vele uren verliezen in deze interessante wereld. Of je de game nou voor het eerst speelt of een grote fan bent, Final Fantasy XII: The Zodiac Age is je tijd meer dan waard.

9 / 10
+
Een geweldig verhaal en goede cast, uniek gevechtsysteem, gigantische gebieden om te verkennen, complexe en uitdagende skillsysteem.