Final Fantasy XIV: Shadowbringers

Final Fantasy XIV: Shadowbringers

Shadowbringers blaast nieuw leven in de al florerende MMORPG en maakt het een van de beste online role-playing games ooit.

De klassieke MMORPG is in zekere zin niet meer van deze tijd. Kleinere, snellere en meer actievolle hybride role-playing games zoals Warframe, Destiny en The Division 2 hebben de markt langzaam overgenomen. Natuurlijk is de MMORPG-gigant World of Warcraft nog springlevend, maar floreert het niet meer zoals vroeger. Ondanks een enorm toegewijde 'fanbase' worstelt The Elder Scrolls Online ook een beetje te afgelopen jaren. Het genre is ontegenzeggelijk minder populair, maar één titel die zich daar dapper en fier door heen lijkt te slaan is Final Fantasy XIV - een van de weinige online role-playing games die niet alleen voet bij stuk houdt, waar de concurrentie kapotgaat, maar ook maar lijkt door te groeien. De nieuwste uitbreiding, Final Fantasy XIV: Shadowbringers, bouwt voort op dit optimisme en brengt ons een van de best uitgedacht verhalen in de geschiedenis van games. Het biedt ook een enerverende nieuwe, uitgebreide wereld om te verkennen en enkele toevoegingen aan de mechanismes van de game.

In Eorzea, de bron van het universum waarin Final Fantasy XIV zich afspeelt, breekt bijna een oorlog uit. Het keizerrijk Garlemald en de Alliance of Free Nations zijn sterk vertegenwoordigd op het strijdveld met de hulp van de nieuw bevrijde Eastern States, waarmee het laat zien dat het ze serieus genomen moeten worden. Ondertussen ben jij, de Warrior of Light, naar een nieuwe wereld gebracht, The First, om een interdimensionale ramp te voorkomen. De eerste indruk van het hoofdverhaal in deze uitbreiding is dat het dient als een pauze in het verhaal om de levensduur van de game te verlengen. Echter wordt het snel duidelijk dat de gebeurtenissen in The First zorgvuldig zijn verweven in het verhaal van Garlemand, de mysterieuze Ascians en zelfs de goden Zodiark en Hydaelyn en hun voortdurende strijd.

Stormblood viel uiteindelijk een beetje tegen doordat een aantal belangrijke gebeurtenissen in korte verhalen werden samengeperst (de bevrijding van Ala Mhigo en het begin van de oorlog tegen Garlemand, om precies te zijn) en de gebieden hadden niet genoeg te bieden om interessant te blijven. Square Enix is hiervan op de hoogte, want Shadowbringers biedt zowel kleurrijke gebieden, zoals II Mheg en Lakeland, een gloednieuwe soundtrack waar vervormde gitaarklanken klinken in plaats van bombastische orkeststukken, en een verhaal dat boven verwachting is. De uitbreiding keert het tijd qua verhaal en portretteert het aanbidden van Hydaely en het licht als iets veel duisterder dan aanvankelijk gedacht werd, en het maakt een einde aan het Warriors of Darkness-hoofdstuk dat tussen Heavensward en Stormblood begon. We durven zelfs te stellen dat het Shadowbringers-verhaal een van de beste in een online role-playing game is sinds de hoogtijdagen van World of Warcraft.

Final Fantasy XIV: Shadowbringers

Een aantal klassieke personage krijgt ook de kans om echt uit te blinken. Urianger en Y'shtola worden, de tweeling Alisae en Alphinaud terzijde, naar de voorgrond gedrukt en zijn ze terug in rollen die hun magische vaardigheden en kennis enorm goed tentoonstellen. We zijn vooral aangetrokken door de rebelse houding van die laatste. Daarnaast slaagt Shadowbringers er ook in om iets toe te voegen waar Stormblood nooit in slaagde - er zijn niet een of twee schurken, maar drie en die zijn allemaal enorm goed uitgeschreven. Deze schurken hebben allemaal diepgang en je kunt, op vele manieren, hun acties en motieven doorgronden. Generaal Ran'jit, een oorlogsveteraan met ongelofelijk vaardigheden, groeide als snel uit tot onze favoriet en deed ons op vele manieren denken aan een wijze, maar arrogante kungfu B-film schurk doordat hij zijn handen altijd achter zijn rug houdt en enkele Matrix-achtige bewegingen gebruikt tijdens het vechten. Wat Stormblood niet wist te bieden, heeft Shadowbringers wel en het uitgebreide verhaal krijgt toekomstige 5.x update die nog moeten verschijnen.

Een uitbreiding die alleen een enkel verhaal toevoegt zou niet voldoende zijn om een game van stagnatie te behoeden, echter is er veel meer content te vinden. Het 'job'-systeem heeft een grote revisie gekregen, naast de toevoeging van de Tank-rol (Gunbreaker) en de nieuwe DPS-rol (Dancer), en is vrijwel op ieder vlak verbeterd. We noemen het liever niet versimpeld, aangezien er genoeg mechanische diepgang voor iedere rol waardoor het nooit langwijlig of saai wordt om te spelen. Het is ook makkelijker geworden om goede spelers van slechte te scheiden als omstander. Wij hebben hoofdzakelijk als een Tank-personage gespeeld en deze rol is meer hanteerbaar geworden, vooral als Paladin, na de 5.0 update. Een aantal situationele vaardigheden, zoals Sword Oath en Flash, hebben bijvoorbeeld dynamische vervangers met Iron Will en Total Eclipse. Hierbij gaat de Monk-rol de uitspraak dat het systeem is "versimpeld" tegen. De Monk kan aan het einde van een gevecht inspringen met een 'skill-rotation' die een opening gebruikt met zeker 20 vaardigheden die in een onhandige volgorde gebruikt moeten worden om te combineren. Echter, na de veranderingen die hebben in Stormblood hebben plaatsgevonden, verdient de Monk wat liefde.

Final Fantasy XIV: Shadowbringers
Final Fantasy XIV: Shadowbringers
Final Fantasy XIV: Shadowbringers