Football Manager Touch 2018

Football Manager Touch 2018

Een verassende verschijning op de Switch, maar Sports Interactive's voetbalmanagementsim voelt zich prima thuis op de hybride console van Nintendo.

Vrij onverwacht kondigde Sports Interactive en Sega de directe release van Football Manager Touch 2018 aan op de Nintendo Switch. Het is alweer een tijd geleden dat er een consoleversie in de reeks verscheen, ook al is dit geen release in de hoofdreeks. Het betreft een de Touch-variant, een enigszins afgeslankte versie van de voetbalmanagementsim, die ook beschikbaar is op pc en mobiele apparaten.

Eerlijkerwijs is het een verstandige beslissing om de volledige versie niet op de Switch uit te brengen. Touch biedt dezelfde soort nauwkeurigheid en diepgang met minder opties wat een snellere meer gestroomlijnde versie oplevert en zelfs daarbij blijft het navigeren een probleemkindje.

Niemand is er nog in geslaagd om Sports Interactive te verslaan wat betreft het realistisch nabootsen van het managementaspect van voetbal. De diepgang van de database en het onderzoek dat er de afgelopen jaren in is gestopt biedt fans een schatkist aan mogelijkheden. Het is dan ook niet verrassend dat bepaalde echte voetbalteams het gebruiken om te helpen bij het scouten van spelers. De echte vraag is echter of de Nintendo Switch een geschikt platform is voor de game en of de game fatsoenlijk draait en bestuurt op de draagbare console.

Om te beginnen: het is een pure verwennerij om Football Manager Touch 2018 op de Switch op te starten. Het is snel, responsief en het grote scherm beidt genoeg pixeldichtheid en ruimte voor de enorme hoeveelheid aan statistieken die de game bevat. Er zijn drie modi om in het beginmenu uit te kiezen: Career, Create-A-Club en Challenge. De eerste spreekt voor zich en is de hoofdmodus. Create-A-Club laat je creatief zijn en een club vanaf de grond opbouwen. Challenge is echter wellicht te meest noemenswaardige modus en perfect voor spelers die een meer gerichte uitdaging zoeken met Football Manager. Het biedt namelijk erg specifieke doelen (blijf ongeslagen, gebruik een team met jonge talenten, overleef een blessuregolf, enzovoorts) die geschikt zijn voor Switch-bezitters die de console graag als handheld gebruiken. Deze uitdagingen hebben verschillende moeilijkheidsniveaus en bovendien voegt het team dat je kiest ook een extra moeilijkheidslaag toe. We probeerden ongeslagen te blijven met het Engelse Barnsley (die blijkbaar al 36 wedstrijden in The Championship ongeslagen waren door slechts 28 doelpunten te scoren) vanaf maart tot het einde van het seizoen. Al vrij vroeg mislukte dit, wat eigenlijk wel te verwachten was.

Football Manager Touch 2018Football Manager Touch 2018

Er zijn enkele stukjes van de interface waar ingesneden moest worden. Zo moet je bijvoorbeeld door een lijst van wissels scrollen in het Tactics-scherm gedurende een wedstrijd. Soortgelijke concessies zijn overal te vinden. Het is simpelweg niet mogelijk om dezelfde hoeveelheid aan informatie op het scherm te vertonen zoals op de pc of zelfs op een tablet. Hetgene wat je ziet is al behoorlijk veel en, hoewel het scherm het touchscherm functioneel gebruikt, werd al snel duidelijk dat het niet de beste manier is om de game te spelen. Alleen al omdat je met je vingers makkelijk fouten maakt. De game biedt echter andere besturingsopties, zoals een cursor die je met de linker analoge stick en enkele knoppen (de linkerschouderknop opent bijvoorbeeld het menu) makkelijk over het scherm beweegt.

We moeten toegeven dat Football Manager Touch 2018 op de Nintendo Switch. een vrij succesvolle 'port' is van de lichtere variant van de game. We missen wel enkele meer geavanceerde opties in de hoofdgame en de gebruikersinterface werkt niet vlekkeloos. Desalniettemin verzekeren de snelle laadtijden op de console een vermakelijke ervaring met de meest diepgaande en nauwkeurige voetbaldatabase die er is.

Football Manager Touch 2018
7 / 10
+