Gears 5

Gears 5

Met het kettingzaaggeweer in de aanslag keren we in stijl terug naar Sera.

Gears of War voelde de afgelopen jaren als een afgepeigerde reeks. Gears of War: Judgment had een interessantere opzet met snellere gameplay en uitdagingen, maar voelde desalniettemin als een ongeïnspireerde omweg. Gears of War 4 bevatte een ongelofelijk stevige basis voor de multiplayer van de franchise en zag er technisch fenomenaal uit, maar miste de charme van voorgaande Gears-titels die ons niet direct wisten te grijpen door hun Uncharted-achtige houding en een saaie 'campaign'. Gears 5 (waarbij dit keer het "of War"-gedeelte is weggelaten) is van een andere orde en sleutelt er hard aan om de ambities van de franchise weer op de rails te krijgen.

Sommige mensen zien Gears of War wellicht als de actiereeks waarin spierbundels met kettingzaaggeweren dood en verderf saaien, maar de franchise onder het brute simplistische oppervlakte altijd veel meer geboden. De gameplay tikt op veel momenten het briljante aan, wat samen met memorabele scènes en soms verbluffende omgevingen de DNA van de reeks heeft gevormd, weliswaar naast het ietwat banale oorlogsverhaal. In Gears 5 worden deze steunpilaren benadrukt en verder uitgewerkt, terwijl ontwikkelaar The Coalition het ondenkbare doet: ze proberen iets nieuws met de franchise.

Gears 5
Gears 5Gears 5
De omgevingen zijn wederom verbluffend mooi en visueel gevarieerd.

Gears 5 begint kort na de gebeurtenissen van het vorige deel. De mensheid zoekt naar een oplossing om de Swarm te bestrijden, de nieuwe dreiging die razendsnel in de schaduwen groeit. We hebben daarnaast Kait, de hoofdrolspeler wiens verleden en mysterieuze connectie met deze vijand nog steeds onduidelijk is. De opzet biedt zinderende spannende avonturen plus een scheutje melodrama en eerlijk gezegd is dat precies wat de franchise nodig heeft.

De 'campaign' begint traditioneel en lineair, waar The Coalition trots zijn uiterst gedetailleerde omgevingen - op de Xbox One X (waarop wij speelden) in 4K en met 60 frames per seconden - tentoonstelt. Hier begin je met een groepje bedreven soldaten die over zijn gebleven en worden bijgestaan door de welbekende zwevende robot uit voorgaande delen, maar nu een belangrijke rol vertolkt. Je kunt Jack bevelen geven, bijvoorbeeld om wapens te pakken die ver weg liggen tijdens een gevecht of op plakken die je niet kunt bereiken. Daarnaast kan deze knoppen indrukken, apparatuur hijacken en vijanden afmaken. Gaandeweg krijgt Jack meer vaardigheden en upgrades, waardoor deze je bijvoorbeeld tijdelijk onzichtbaar kan maken of elektronische mijnen kan plaatsen. Hij is zelfs in de coöperatieve modus door één speler te besturen (van de maximaal drie spelers).

Gears 5
Gevechten zijn boeiend en uitdagend.

Eén van de grootste veranderingen is echter de keuze om die lineaire opzet tot op zekere hoogte te doorbreken. Bepaalde gedeeltes van Gears 5 zijn namelijk te verkennen met je zeilskiff, waarmee je gracieus over het oppervlakte beweegt om de spelwereld te ontdekken. Het is beslist geen Red Dead Redemption 2 of iets vergelijkbaars, maar doet eerder denken aan een simpele versie van de spelwereld van Metro Exodus. Zonder al te veel te verklappen: je kunt onder andere het uitgestrekte sneeuwlandschap dat we al in de trailers van de actiegame zagen verkennen. Daar zijn er verschillende plekken te bezoeken waar upgrades voor Jack zijn te vinden, extra verhaal en enkele wapens. Vervolgens kun je weer het hoofdverhaal voortzetten die doet denken aan de ouderwetse Gears of War-opzet. Het helpt de wereld vorm te geven op een manier die we niet eerder hebben gezien.

Een andere verandering en zeker een verbetering, is dat we meer opties krijgen tijdens de gevechten en een gevoel van controle. Neem bijvoorbeeld een gevecht waarbij we een groepje Swarm treffen te midden van een sneeuwstorm. Overal om je heen doemen ijspilaren op uit de bodem en deze vormen dynamische schuilplaatsen om je achter te verstoppen. Bovendien kun je de ze omverschieten om wellicht een nog geschiktere schuilplek te creëren. Dit samen met de vaardigheden van Jack (die in een 'skill tree' zijn uit te breiden), de interactievere omgevingen, vele interessante uitdagingen en omgevingsgevaren maken dit de meeste meeslepende game in de reeks sinds Gears of War 2. Het is lastig te beschrijven hoeveel leuker dit is dan Gears of War 4, waarbij je af en toe de maken kreeg met Horde-elementen in de 'campaign' om de uitdaging en speelduur kunstmatig uit te breiden. Gears 5 is een lange game, maar dat verdiend het.

Gears 5
Gears 5Gears 5
We hebben eerder voertuigen gezien, maar de zeilskiff is misschien wel de allerbeste.

Er zijn echter enkele kleinigheden om op te wijzen. Wij hebben het leeuwendeel van de campaign in ons eentje gespeeld op de een na hoogste moeilijkheidsgraad (Experienced) en vaak voelde het alsof de game ons afstrafte voor het alleen spelen. Onze computergestuurde kameraden zijn bij lange na niet zo efficiënt als wij, wat sommige gevechten bijna oneerlijk maakt. Helemaal als er vijanden zijn met explosieve wapens die je in één klap kunnen verpulveren, waarbij we soms wel een half uur vast hebben gezeten en keer op keer doodgingen. Achteraf voelde het altijd bevredigend als we een gevecht wisten te winnen, maar het had makkelijker geweest als we niet als enige al het werk moesten verrichten in de singleplayer. De illusie dat je samenspeelt is soms pijnlijk.

Het is ook noemenswaardig dat sommige van de zijactiviteiten heel simpel zijn. Ze zijn zeker niet slecht, maar voelen vrij voorspelbaar en vertrouwen op een standaard lijstje dat het verkennen soms kunstmatig laat aanvoelen. Als je een upgrade vindt krijg je direct een melding "Er 1/3 te hebben gevonden" en dat kan je even uit de ervaring halen. We stuitten ook op enkele 'bugs' die er voor zorgden dat we terug moesten keren naar een eerder savepunt, wat hopelijk snel wordt opgelost met een patch. Deze waren echter zeldzaam, vooral gezien het vele aantal uren dat we in de 'campaign' hebben doorgebracht.

Gears 5
In sommige gedeeltes kun je alle vijanden al sluipend en onopgemerkt afmaken.

De campaign van Gears 5 is briljant met een prima speltempo, uitstekende nieuwe vijanden (zoals de Flock, een school vliegende bloedzuigers die machines kunnen overnemen) en sommige nieuwe en daadwerkelijk leuke wapens. Een favoriet is een nieuwe Lancer, die in plaatst van een kettingzaag, een granaatwerper bevat die je uit enkele vervelende situaties kan redden en een enorm brute 'finisher' heeft - die je zelf maar moet aanschouwen. Zodoende hebben we de voortreffelijke gameplay, een bijzonder effectief verhaal en vrijwel alle personages die we in Gears of War 4 zagen, zoals Kait en de sarcastische JD Fenix, die hier veel interessanter zijn.

De multiplayer heeft ook de nodige toevoegingen gekregen. Deze hebben we nog niet extreem uitgebreid gespeeld, maar wel wat van de Horde- en de kersverse Escape-modus. Die laatste is in principe Left 4 Dead, waarbij maximaal drie spelers gevangen zijn genomen tijdens een missie om een Swarm-nest te infiltreren. Aan het begin van een potje wordt er een bom geplaatst die vervolgens gas loslaat. De spelers moeten met een tijdslimiet en beperkte middelen zien te ontsnappen uit het nest, voordat ze verstikken of afgemaakt worden door de Swarm. De modus is perfect voor spelers die hun tactische keuzes ten volle willen benutten om zo snel mogelijk te ontsnappen. Hier kun je ook uit verschillende personages kiezen om mee te spelen en elk van deze heeft een eigen superkracht. Keegan kan bijvoorbeeld een munitiekist achterlaten die alle wapens in een gebied weer aanvult, terwijl Mac een verplaatsbaar schild kan plaatsen.

Daarnaast zijn al deze personages te 'levelen' en zijn er speciale spelkaarten vrij te spelen om deze te upgraden of te bekrachtigen. Zo kan Sarah Connor uit Terminator: Dark Fate (we hebben daarnaast ook enkele Spartans ook Halo: Reach om uit te kiezen) extra granaten vrijspelen of meer punten. Deze kaarten zijn ook weer te upgraden Het werkt een beetje als de Star Cards in Star Wars Battlefront II, maar minder frustrerend doordat je dit allemaal samendoet met een team. Het personagesysteem loopt ook door in de Horde-modus, waar we zelfs nog meer speelbare personages hebben met extra vaardigheden en mogelijke upgraden die je een speelstijl laten kiezen of je team laten balanceren.

Gears 5Gears 5
Gears 5
Escape legt een veelbelovende basis, die met meer content heel goed kan worden.

De Horde-modus laat maximaal vijf spelers het opnemen tegen golven aan vijanden die steeds uitdagender worden en dat is nog steeds enorm vermakelijk. Naast al de personages (de robot Jack is hier ook speelbaar) biedt het ook een iets agressievere speelstijl, aangezien je generators, die gaandeweg vrijgespeeld worden, moet uitschakelen en overnemen. Dit geeft je middelen om je verdedigingsbasis verder uit te breiden die je probeert overeind te houden. De Horde-modus is hectisch en enorm verslavend, vooral met een aantal goede vrienden, en iets waar we naar uitkijken nog veel meer tijd aan te besteden als de 'servers' vollopen.

Net als de fabelachtige feniksvogel, die in staat is herboren te worden uit zijn eigen as, is Gears 5 terug en dat doet het in stijl. The Coalition weet het allerbelangrijkste, dat de reeks sinds de eerste twee games onder Epic lijkt te missen, terug te brengen en dat is ambitie. Het is technisch briljant met meeslepende gevechten waar we geen genoeg van kunnen krijgen. Weliswaar zijn er een paar kleine updates nodig om enkele 'bugs' uit de singleplayer te verhelpen, daarnaast heeft de Escape-modus iets meer 'stages' nodig - waarvan we al weten dat die er aan komen. Afgezien daarvan, hebben we een zeer compleet pakket en een van de beste actiegames die je momenteel op de Xbox kunt spelen. Twijfelde je nog na Gears of War 4, dan zijn we blij om mee te delen dat dit op alle vlakken een verbetering is en zelfs een van de beste actiegame van het jaar.

9 / 10
+
Voortreffelijke gameplay; visueel prachtig; boeiende gevechten; boordevol content.