Harvest Moon: Light of Hope

Harvest Moon: Light of Hope

Harvest Moon is weer terug voor het nodige boerenvermaak.

Harvest Moon is een gamereeks waar je zeker van hebt gehoord, een reeks die enkele turbulente jaren heeft gekend en enkele jaren terug zelfs zijn 20e verjaardag vierde. De reeks verscheen voor het eerst op de Super Nintendo in 1996 en nu 22 jaar later is daar Harvest Moon: Light of Hope, die beschikbaar is op pc, PlayStation 4 en Nintendo Switch (waarop wij speelden).

Net als veel andere games begint Light of Hope met het maken van een personage, alhoewel je eigenlijk alleen hun geslacht en geboortedatum kunt aanpassen. Na het maken van ons personage valt op dat hij er uitziet als een poppetje dat 10 jaar geleden gemaakt hadden kunnen hebben in het Mii Channel. Als we eenmaal aan de slag gaan met de wereldkaart lijkt het alsof we terecht zijn gekomen in een soort mobiele game. Van een game die oorspronkelijk is ontwikkeld voor de pc, hadden we iets meer verwacht van de visuele presentatie - de soundtrack is, ondanks enkele beperkingen, wel bijzonder aanstekelijk.

Het avontuur begint in een boot, maar zoals wel vaker in games, is treft het noodlot het hoofdpersonage en spoelen we enkele seconden later aan in een havenstadje. Deze ligt in puin door de storm en jij moet helpen met het herstellen van het stadje. Kort hierna stuit je op een kapotte vuurtoren op het eiland, die bepaalde geheimen verborgen houdt die je gaandeweg moet ontdekken.

Het verhaal van de game is zowel kort als ongeïnspireerd en eigenlijk alleen bedoeld zodat je de mensen op het eiland helpt. Dit wordt gedaan door het voltooien van verschillende taken, zoals het heropbouwen van huizen, waarvoor je materialen nodig hebt en natuurlijk moet je deze zelf verzamelen. Voor deze taken krijg je uiteindelijk een hakbijl, hamer, mes en een hengel. Hiermee kun je de natuur in om alles te verzamelen wat je nodig hebt. Naast deze materialen heb je echter ook geld nodig om de gebouwen te repareren. Geld wordt verdiend door het voltooien van klusjes voor de bewoners, maar je kunt ook materialen verzamelen en deze weer verkopen. Uiteindelijk blijkt de laatste de makkelijkste manier om geld te verdienen, maar ook de meest slaapverwekkende.

Harvest Moon: Light of Hope
Harvest Moon: Light of HopeHarvest Moon: Light of HopeHarvest Moon: Light of Hope

Dit 'grinden' is te vinden in vele andere games en levert vaak een passende beloning op. In Harvest Moon: Light of Hope is dit zelden het geval. Vaak moet je gebouwen repareren om verder te komen in het verhaal en dat is meestal de enige "beloning" die je krijgt. Doordat het verhaal je nooit echt weet te grijpen zorgt dit nimmer voor motivatie om verder te gaan met de saaie taken.

Naast een oninteressant verhaal bevat Light of Hope gelukkig wel de typische klassieke Harvest Moon-gameplay. Het onderhouden van je boerderij is het leukste hiervan. Je kunt deze uitbreiden door het planten van nieuwe gewassen, het plaatsten van hekken voor je dieren en toevoegen van allerlei andere gebouwen die je normaal gesproken op een boerderij vindt. Je agrarische domein kan versierd worden met een variatie aan accessoires en naarmate de dagen voorbijgaan kun je ook festivals bezoeken en zelfs trouwen, kinderen krijgen en nog lang en gelukkig leven (of iets in die trant).

Het leven op de boerderij vereist natuurlijk behoorlijk wat onderhoud. Gewassen moeten gesnoeid worden, water en mest krijgen en geplukt worden. Dit proces is in deze game behoorlijk versimpeld, maar je moet nog steeds zaadjes verkrijgen en deze zelf planten. Het zaaien, bemesten en bewateren gaat echter in een stap. Het kost nog wel wat tijd voordat je deze kunt oogsten, wat op te lossen is door naar bed te gaan en op de volgende dag te wachten. Dit keer kun je echter ook hulp krijgen van een vriend, aangezien de game co-op bevat.

Afgezien van de co-op bevat de Nintendo Switch-versie geen andere exclusieve content, in vergelijking met de originele pc-versie. Ontwikkelaar Natsume heeft echter enkele uitbreidingen in de planning staan en aangezien de Switch-versie ook de Special Edition is, krijgt iedereen die Light of Hope op de console van Nintendo speelt deze extra content gratis.

Uiteindelijk is het de creatieve vrijheid die spelers krijgen hetgene waarin Harvest Moon: Light of Hope het beste in is. Tegelijkertijd is het plezier wat je kunt krijgen door het werken op de boerderij beperkt. Met de kennis dat er andere, populairdere games zijn (zoals Hay Day en Stardew Valley) met vrijwel hetzelfde concept, is het lastig voor te stellen dat Harvest Moon: Light of Hope bij iedereen in de smaak valt, behalve bij de allergrootste fans van de reeks.

Harvest Moon: Light of HopeHarvest Moon: Light of Hope
6 / 10
+