Jump Force

Jump Force

De alfa en omega van alle animévechtgames waarin vele werelden uit Shonen Jump samenkomen in één game.

In de begindagen van het internet hebben we de nodige tijd doorgebracht met het afspeuren van het net naar alles over manga en animé. Omdat de meeste van deze meeslepende avonturen nog niet in Europa te vinden waren hebben we zelfs een beetje Japans geleerd om ze te beleven en dan vooral die uit de Weekly Shōnen Jump.

Vandaag de dag kunnen we inmiddels aan de slag met Jump Force en het is lastig te bevatten dat dit echt tot stand is gekomen. Hoewel de meeste personages vooral bekend zullen zijn voor echte liefhebbers van manga en animé, is het de vergelijken met een game waarin He-Man, Transformers, Spider-Man, G.I. Joe, Batman, Spawn, Ninja Turtles, Robotech en Predator samen komen - maar dan nog veel meer. Het is simpelweg een game die eigenlijk niet zou moeten kunnen bestaan, maar op een of andere magische manier uit een potpourri van advocaten en eindeloze discussies is weten te komen. Het resultaat: misschien wel de meest kleurrijke verzameling van personages ooit in een vechtgame.

Zodoende kunnen we Monkey D. Luffy trakteren op Naruto's verwoestende Rasengan, vijanden op indrukwekkende wijze door de lucht slaan als Himaru Kenshin en Goku een flinke veeg geven met Izuku "Deku" Midoriya's Detroit Smash. Fans worden op hun wenken bediend en aangezien ze eigenlijk niet in dezelfde spelwereld thuishoren heeft Bandai Namco voor een eigenaarde unieke opzet gekozen.

Jump ForceJump Force

De personages zien er namelijk allemaal semi-realistisch uit, terwijl het overduidelijk nog steeds animépersonages zijn en dat geeft de game een erg opvallend uiterlijk dat zeker niet misstaat. Het visuele design is belangrijk en het eerste wat je doet in Jump Force is het maken van je eigen personage. Hierbij kun je kiezen tussen verschillende haarstijlen, speciale oogkleur, littekens, tatoeages en cosmetische details zoals stippen op je voorhoofd of strepen op je wang waarmee je een vechtersbaas kunt maken die regelrecht uit een populaire animé lijkt te zijn gelopen. Je kunt zelfs de aanvallen en vaardigheden van je personage aanpassen door te 'levelen'.

Zoals in alle vechtgames, en vooral de Japanse, is er natuurlijk een verhaal. Uitleggen waarom al deze personages, die niet bij elkaar horen, samen en tegen elkaar vechten vereist de nodige verbeeldingskracht. Kort samengevat: de verschillende animéwerelden zijn begonnen te fuseren met onze wereld en Dragon Ball-schurk Frieza lijkt daar achter te zitten. De oplossing is het vormen van een eliteteam, genaamd Jump Force, om de Aarde van de animé-invasie te redden en daarin speel je zelf de hoofdrol.

Jump ForceJump Force

Het grootste gedeelte ren je in Jump Force rond in een vrij grote hub-wereld (die jammer genoeg ook erg traag werkt en vervelende menu's heeft) om missies uit te voeren, vrijgespeelde vaardigheden te selecteren en nieuwe dingen te kopen. Uiteindelijk komt het er op neer dat je een X-aantal potjes tegen computergestuurde vijanden speelt met weinig variatie, maar in vechtgames draait het voor ons meestal niet om deze singleplayeractie. Vechtgames draaien om het menselijke aspecten en de bijhorende spanning. Die momenten waarin je naar je tegenstander kijkt en binnen enkele seconden moet uitvogelen wat deze van plan is. Dat is waarom we van het genre houden.

Om een vechtgame echt goed te beoordelen en te spelen zoals deze zijn bedoeld, hebben we dan ook enkele goede vrienden uitgenodigd (zoals we altijd doen bij het recenseren van vechtgames). De gevechten in Jump Force worden uitgevochten in teams, drie tegen drie, waarbij je zelf kiest wie je meeneemt. In tegenstelling tot titels als Marvel vs. Capcom wordt je levensbalk hier gedeeld met alle personages. Afwisselen tussen vechters tijdens een potje draait om het overweldigen van de tegenstander en het uitvoeren van tag team-aanvallen met twee personages. Je krijgt dus geen nieuwe kans met een nieuwe vechter en ook geen volle levensbalk.

De gevechten in Jump Force zelf zijn bliksemsnel. Omdat we aanvankelijk het geduld niet konden opbrengen voor het 'tutorial'-gedeelte begonnen we een potje in de hoop Kamehameha's in het rond te strooien. Dat feestje ging niet door en in plaatst van een animéheld fungeerden we als boksbal. Het moeilijkheidsniveau is verrassend hoog en zelfs op de makkelijkste niveaus moet je geconcentreerd te werk gaan - zelfs na jaren aan ervaring met vergelijkbare titels.

Jump ForceJump Force

Op het eerste gezicht lijkt Jump Force nauwkeurigheid te missen en te draaien om het rammen op knoppen. Je wordt zelfs aangemoedigd om combo's uit te voeren door op dezelfde knop te hameren. Maar na enige training voelt de basis natuurlijk en naarmate we de game meer speelden realiseerden we ons, gelukkig, wat er zich onder het oppervlakte bevindt.

Ondanks de hoge snelheid zijn de personages continue op elkaar gefocust en daarom loop je nooit het risico dat je in het luchtledige trapt, wat anderzijds wel vaak gebeurt. Dit zorgt er voor dat je kunt inspelen op openingen van je tegenstander en je op het juiste moment naar voren kunt haasten om voor een combo. En als je tegenstander iets onbezonnen doet moet je razendsnel reageren met enkele absoluut krankzinnige superaanvallen, zoals zandaanval Sabaku Sôtaisô Fûiin - die het volledige scherm zo episch in beslag neemt dat het met niets in het vechtgenre te vergelijken is. Denk aan de Guardian Force-'summons' uit Final Fantasy VII tot IX en je snapt het.

Daarbovenop zijn er vrij geraffineerde systemen voor het verdedigen met zowel tegenaanvallen als 'dash'-bewegingen. Dit betekent dat je altijd je tegenstander in de gaten moet houden, die je volledig kan verrassen door bijvoorbeeld Jotaro Kujo (JoJo's Bizarre Adventure) te wisselen voor Kenshiro (Fist of the North Star), die aan je zijkant verschijnt en zonder waarschuwing op je nier begint in te slaan.

Jump ForceJump Force

De selectie met meer dan 40 personages (die nog uitgebreid wordt met zeker 9 DLC-vechters) is enorm gevarieerd met een aangename mix aan vechters voor meer doorgewinterde spelers en nieuwkomers. Goku is bijvoorbeeld een rechttoe rechtaan personage met keiharde trappen en storen met enkele krachtige superaanvallen, terwijl Boruto meer beweging vereist en Yusuke (YuYu Hakusho) interessanter is voor meer ervaren spelers. We moeten ook de zelfbenoemde rokkenjager Sanji uit One Piece benoemen, hij is ongelofelijk veelzijdig, maar kan niet tegen vrouwelijke personages vechten omdat hij weigert deze pijn te doen. Soms resulteert dit in enkele lichtelijk bizarre potjes.

Van tevoren keken we persoonlijk het meeste uit om aan de slag te gaan met iconen, zoals Kakashi uit Naruto en Shishio uit Rurouni Kenshin, maar verrassend genoeg was er een andere held die onze aandacht wist op te eisen. Onze favoriet bleek de hoofdrolspeler uit City Hunter, Ryo Saeba, te zijn. Een vechter met een arsenaal waar The Punisher jaloers van zou zijn. Dat geeft hem een goede actieradius met krachtige aanvallen en snelheid. Het zou ons niets verbazen als hij een van de eerste personages is die minder sterk wordt gemaakt na de eerste balansupdate van Jump Force.

Vechtgames waarin je vrij kunt bewegen neigen vaak onnauwkeurig te zijn en daarom meestal ook niet onze favoriet. Natuurlijk is daar hier ook een heel kleine beetje sprake van, vooral als je niet gewend bent aan het tempo en de gameplay. Toch werkt het enorm goed met een gigantisch aanbod van meer dan 40 personages en alleen iets als Super Smash Bros. Ultimate weet zijn fans dusdanig op hun wenken te bedienen. Jazeker, de laadtijden zijn slecht, de menu's te ingewikkeld en de singleplayer niet beter dan we van het genre gewend zijn - maar in het algeheel doet dat niets af aan het feit dat dit een heerlijke animévechtgame is, waar we heel lang alleen maar van hebben kunnen dromen. Hier gaan we nog zeker lang van genieten.

Jump ForceJump Force
Jump ForceJump Force
8 / 10