Kirby: Battle Royale

Kirby: Battle Royale

Nee, dit is geen crossover van de kleine roze blob en PUBG.

Om de 25ste verjaardag van de roze opgezwollen veelvraat te vieren werden er tijdens de Nintendo Direct in april 2017 drie nieuwe Kirby-games aangekondigd. De eerste was Team Kirby Clash Deluxe, de tweede Kirby's Blowout Blast en de derde is het recent uitgebrachte Kirby: Battle Royale.

In tegenstelling tot de meest games in de Kirby-franchise is Kirby Battle Royal een vechtgame in plaats van een 'side-scrolling' actie-platformgame en deze begint met een erg korte introductie: Kirby doet mee aan "Dedede's Cake Royale" om een lekkere taart te winnen en Dedede probeert Kirby tegen te houden door hem in een verschillende kleuren te klonen, met als doel de roze held uit te schakelen.

Om de gevechten, evenals de zweef- en verzamelvaardigheden, onder de knie te krijgen navigeer je Kirby door een korte 'map', alhoewel verrassend genoeg Kirby's bekende vaardigheid (het opzuigen van vijanden en het gebruiken van hun vaardigheden) tijdens de complete introductie ontbreekt. Deze vaardigheid kan later in de game vrijgespeeld worden, maar voor fans die bekend zijn met de franchise kan dit in het begin wat verwarrend zijn.

De besturing is erg makkelijk op te pakken, iets waar de Kirby-franchise bekend omstaat en zowel beginnende als ervaren sprekers meteen vanaf het begin aanspreekt.

Kirby: Battle RoyaleKirby: Battle Royale

De introductie geeft de game een actie-adventure-gevoel, maar maak je geen illusies. Als de intro eenmaal voltooid is verdwijnt dit gevoel volledig. Weliswaar is er een Story-modus waarin je Kirby door vijf competities navigeert om de Cake Royale te winnen, maar dit is een mager plot - zelfs voor Kirby-standaarden. Door de gehele Story-modus kun je nieuwe vaardigheden en voorwerpen vrijspelen om je gevechten een 'boosten' te geven, maar het wordt snel duidelijk dat de modus hoofdzakelijk dient als een manier om Kirby's vaardigheden te beoefenen en bedreven te worden in de mini-games waar de hoofdgame om draait.

Deze mini-games zijn de belangrijke focus en laten je met maximaal vier spelers of tegen computergestuurde tegenstanders spelen. Sommige mini-games, zoals Apple Scramble, laten je samen met een maatje werken om zoveel mogelijk appels te verzamelen binnen en tijdslimiet, maar in Battle Arena is het iedere Kirby voor zich: de laatste overgebleven bal wint. In totaal zijn er tien mini-games, wat veel kan klinken, maar als ze constant herhaald worden verliezen ze al vrij snel hun nieuwigheid. Bovendien voelen ze als een groep niet enorm gevarieerd, alhoewel ze wel veel verschillende, uitstekend ontworpen achtergronden bevatten.

Het spelen tegen mensen in plaats van de computer maakt de game veel interessanter. Dat zou het tenminste zijn als de online multiplayer geen enorm lange wachttijden had en als je gelukt hebt maak je ook behoorlijk wat 'lag' mee tijdens het online spelen, iets wat niet echt handig is midden in een verhitte strijd.

Battle Mode laat spelers enkele singleplayer-games aanpassen en in lokale multiplayer spelen, maar jammer genoeg konden we deze mogelijkheden niet uitgebreid testen door een relatief gemis aan lokale activiteit. Dat gezegd hebbende, we verwachten dat spelers meer uren uit de game halen met deze aanpasbare games en de mogelijkheid om makkelijk met je vrienden te verbinden en in snelle gevechten te springen.

Wat de stijl betreft: de game is kleurrijk en de muziek opgetogen, wat ook goed past bij de Kirby-franchise past. We zouden de roze opgezwollen bal niet anders willen zien en zelfs op het kleine scherm wisten we te genieten van levendige kleuren. Verrassend genoeg wordt de 3D-functie niet ondersteund op de 3DS. We denken dat Kirby: Battle Royale een van die games zou zijn geweest die zou profiteren van een toegevoegde 3D-functionaliteit, aangezien de game al in 2D is en dit de gelimiteerde game weinig goeds doet.

Het gemis aan content laat het uitstrijkrendement van de game vrijwel volledig afhangen van het feit of je wel of geen vrienden hebt met een 3DS en de 'stille' multiplayer-servers helpen daar zeker niet bij. Hoewel het zeker een titel is die geschikt is voor liefhebbers van partygames, kunnen fans die hopen op een game met een meeslepend solo-avontuur en uitdagende gameplay Kirby: Battle Royale beter overslaan.

Kirby: Battle RoyaleKirby: Battle RoyaleKirby: Battle Royale
05 Gamereactor Netherlands
5 / 10