Kirby Star Allies

Kirby Star Allies

Of hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt.

Kirby vergezelt ons al vele jaren (sinds 1992 met Kirby's Dream Land) en deze maand keert hij terug met Kirby Star Allies, ontwikkeld voor de Nintendo Switch en met een nadruk op het spelen met meerdere spelers. Ja, Nintendo kon het gewoon niet laten om de taken van één personage te verdelen over een gezellig groepje van vier (net als in The Legend of Zelda: Four Swords en Super Mario 3DS World). Dus nu hebben we een game die volledig is gebouwd rondom welgestemde samenwerking, of dat nu is met computergestuurde handlangers of echte vrienden.

De opzet zal fans van de schattige zachte bal bekend in de oren klikken, aangezien je nog steeds op de springknop hamert om langzaam naar boven te zweven en alles opzuigt dat je ziet, met daarbij de keuze om je vijanden in te slikken en hun krachten te absorberen. Daar is echter dit keer een twist aan toegevoegd, daar je nu liefde kunt verspreiden door hartjes te gooien met X. Dit verandert vijanden in je beste vriendjes die zich bij je groep van vier voegen om het tegen de wereld op te nemen. Met deze groep trek je er op uit in Dream Land waar er vreemde dingen zijn gebeurt. Dark Hearts zijn uit de lucht gevallen en verspreiden overal duisternis.

Het zou de Switch niet zijn zonder lokaal multiplayerplezier. Er is eenvoudige 'hop-in-hop-out' co-op beschikbaar voor vrienden om de schoenen van verschillende personages te vullen en tot vier spelers kunnen zich rond de TV nestelen als schattige kleine figuurtjes. Als je er echter voor kiest om alleen te spelen zijn deze computergestuurd en volgens ze je in een klein treintje als loyale handlangers, in plaats van wat echte mensen onvermijdelijk doen en op gevaar af rennen.

Waar zijn deze handlangers echter goed voor? Ze bieden extra krachten die je in combinatie met elkaar kunt gebruiken om puzzels op te lossen. Het combineren van de schokvaardigheid van het elektrische personage terwijl je zelf een hamerdrager bestuurt, geeft je bijvoorbeeld een elektrische hamer. Deze is niet alleen sterker, maar kan je gebruiken om knoppen te activeren om nieuwe gebieden vrij te spelen. Door deze krachten samen te gebruiken kun je dan ook toegang krijgen tot alle gebieden, de vijanden verslaan (zoals die met ijsschilden) en door ieder level komen.

Kirby Star Allies
Kirby Star AlliesKirby Star AlliesKirby Star Allies

Er zijn genoeg vijanden in de game te vinden en alhoewel sommige niet gerekruteerd kunnen worden met je liefdeshart. De meeste wel en deze bieden verschillende aanvallen en wapens, evenals vaardigheden zoals ijs, vlammen, wind, schokken en meer. Door het combineren van deze kun je niet alleen puzzels oplossen, maar stuit je op enkele vernietigende aanvalscombinaties: van een draaiende vlammende yo-yo boven je hoofd tot het veranderen in een puck die over de grond glijdt en alles op zijn pad vernietigt.

Dit is echter allemaal vrij makkelijk en als je met een computergestuurde handlanger speelt zelfs nog iets makkelijker. In de meeste gebieden is het personage dat je nodig hebt om de puzzel te vinden ook aanwezig in dezelfde ruimte. Je hoeft dus niet te zoeken naar de juiste vaardigheden en de oplossing is niet echt moeilijk te vinden. Natuurlijk, is dit voor kinderen bedoeld en dat begrijpen we, maar iets meer uitdaging in de uithoeken van de levels had meer dan welkom geweest bij het verzamelen van alle verborgen 'collectibles'. Daarnaast doet de computer ook automatisch precies hetgene wat deze moet doen als je in de buurt komt de oplossing, dus vaak worden deze puzzels voor je opgelost.

De collectibles die verspreid zijn over de verschillende werelden bestaan uit knoppen (die bonusmissies vrijspelen) en jigsawstukjes (die een puzzel vullen). Dit dient enkel om spelers die alles willen voltooien een extra doel te geven, maar geeft je wel iets om naar toe te werken naast het behalen van het einde van het level. Je slaat jezelf ook voor je kop als je een stuk voltooit en realiseert dat je het grote puzzelstukje niet hebt gevonden.

Deze extra's voegen levensduur toe aan de game, maar we zijn van mening dat dit niet echt nodig is. Tijdens de eerste paar uren waren we dol op het verkennen van de werelden en het vinden van deze verborgen stukjes, maar na ongeveer vijf uur begon dit een beetje vermoeiend te worden. Het is allemaal leuk en aardig om van krachten te wisselen, maar het is niet zoals Super Mario Odyssey; de fundamentele gameplaymechanismen blijven hetzelfde en de platformactie voelt als je het eigenlijk alleen maar voor de vorm doet.

Kirby Star AlliesKirby Star Allies

Levenslange hardcore Kirby-fans zonder waarschijnlijk genieten van de gehele stijl. Die is namelijk hetzelfde als in andere Kirby-platformtitels, zoals Kirby 64: The Crystal Shards, behalve dat het dit keer nog mooier en meer afgewerkt is - iets dat je mag verwachten van een game in 2018. De kleuren zijn gevarieerd en springen er echt uit; de levels zijn allemaal divers en prachtig gedetailleerd; en er is een fijne mix van bekende gezichten en enkele nieuwe verfrissende personages, waaronder enkele eindbazen waarvan we niets zullen verklappen.

Hoewel het hartmechanisme alles enigszins verandert is het goede nieuws dat het niet de klassieke eenvoud van Kirby het raam uitgooit. We moeten toegeven dat het een beetje rondgehuppel is als je een andere vriendje rekruteert met een volle groep en je een van je oude maatjes er uit moet trappen, maar het voelt nooit alsof hier helemaal afhankelijk van is. De nadruk ligt nog steeds op de platformactie, het absorberen van vijandelijke vaardigheden en de kleurrijke schattigheid van het hele pakket. De beperken tot alleen lokale multiplayer kan ook voor sommige een dooddoener zijn, maar de drop-in-drop-out-opzet en het vele mixen van je groep had misschien ook niet het beste idee geweest om online te gebruiken.

Al met al schiet Kirby Star Allies jammerlijk tekort met het vasthouden van onze aandacht. Het is bewonderingswaardig om veel uren, extra's en content in een game te stoppen, maar Star Allies verliest na ongeveer vuur uur kracht. De rest van het avontuur voelt daardoor enigszins vermoeiend nadat je weer dezelfde dingen doet. Het is leuk en toegankelijk voor kinderen of zelfs voor vrienden die even samen willen gamen, maar het heeft niet voldoende in huis om als instant klassieker te worden gezien.

6 / 10
+
Veel vaardigheden om te gebruiken en combineren; vier vrienden kunnen meedoen; afgewerkt en diverse levels en personages; dezelfde toegankelijke Kirby-mechanismen.