Little Friends: Dogs and Cats

Little Friends: Dogs and Cats

Imagineer probeert de essentie van Nintendogs te vangen, maar komt helaas niet in de buurt van de legendarische DS-titel.

Op veel manieren was Nintendogs voor de Nintendo DS wat Tetris voor de originele Game Boy was. Het was een synoniem voor het systeem en dé onmisbare titel voor een hele generatie aan Nintendo-fans, doordat het schattig was, voor alle leeftijden en perfect om onderweg te spelen. Hoewel het ooit een cultureel fenomeen was, hebben we de reeks sinds Nintendogs + Cats op de Nintendo 3DS in 2011 niet meer teruggezien. Dat is waar Little Friends: Dogs and Cats instapt en Imagineer zichzelf positioneert als een spirituele opvolger van de reeks.

In Little Friends zijn er negen verschillende rassen om vrienden mee te worden (zes honden en drie katten) en je kunt voor drie huisdieren per keer zorgen, waarbij er nog negen opgeslagen kunnen worden in het in-game hotel. Je kunt de huisdieren doorzoeken per ras, geslacht en vachtkleur, en dit levert een willekeurig gegeneerd aanbod van potentiële kandidaten op met elk hun eigen unieke uiterlijk en kenmerken. Deze verschillende karaktereigenschappen hebben invloed op aspecten zoals het speelgoed waarmee ze graag spelen, het voedsel dat ze graag eten en hoe ze met andere dieren omgaan in huis. Veel van de meest populaire hondenrassen zijn beschikbaar: van Duitse herders en poedels tot chihuahua's en shiba's. De makers zijn er ook zeker in geslaagd hun schattigheid vast te leggen in de game.

Je bent vooral bezig met het vervullen van de behoeften van je huisdieren door ze te voeden, schoon water te geven en te aaien, evenals te borstelen en te spelen met speeltjes. Het daarbij ook gebruik van de interne klok van de Switch, waardoor de behoeften van je huisdieren veranderen als je een tijdje niet speelt. Deze interacties vergroten de affectie van je huisdieren voor jou en door het affectieniveau te verhogen kun je nieuwe voorwerpen vrijspelen voor je maatjes en voor in je huis. Little Friends beloont je ook met muntjes en tickets die je kunt uitgeven aan voedsel, speelgoed en cosmetische voorwerpen. Het vrijspelen van nieuwe voorwerpen was een van de grootste drijfveren om te blijven spelen, maar de voortgang voelt vrijwel afwezig door de dagelijkse levellimiet. Vanaf level 30 groeit je affectieniveau niet meer dan twee levels per dag, wat ons er van weerhield om langere periodes achter elkaar te spelen.

Little Friends: Dogs and Cats

Buitenhuis kun je je puppy's uitlaten, frisbee met ze spelen en meedoen aan enkele competitieve frisbeetoernooien (van verschillende niveaus). Tijdens het uitlaten krijg je simpele missies, zoals het afleggen van een specifieke afstand, het opgraven van een schat en het markeren van wegwijzers. De missies zijn echter altijd hetzelfde en op de enige route die je kunt nemen kom je nooit andere mensen of honden tegen - zoals bijvoorbeeld in Nintendogs + Cats. Het is ook teleurstellend dat er alleen één competitieve spelmodus aanwezig is. Om Little Friends wat meer inhoud te geven had het makkelijk enkele gehoorzaamheid- en beweeglijkheidwedstrijden kunnen kopiëren of zelfs iets nieuws introduceren, zoals een verkleedwedstrijd waarbij de vrij te spelen voorwerpen gebruikt kunnen worden.

Er zijn meer dan 600 aanpassingsvoorwerpen hier om je huisdieren mee te verkleden, waaronder clownsneuzen en puntige tovenaarshoeden. Het is enorm schattig om je huisdieren rond te zien huppelen in belachelijke pakjes en we waren onder de indruk van het aantal voorwerpen om uit te kiezen (evenals de vele kleurvarianten). Het is alleen een beetje vreemd dat al deze outfits bij al je huisdieren zijn te gebruiken; het maakt dan ook niet uit of je een tanktop voor je kat of hond koopt, want die kattenkleren passen je Duitse herder natuurlijk perfect...

Een andere afleiding die Little Friends spelers biedt is een stempelboek, waarmee je voortgang bijgehouden wordt met stempels die je kunt verzamelen. Deze werken hetzelfde als Trophies en Achievements, en zijn verdeeld in vier categorieën: Communicatie, Verzorging, Spelen en Verzameling. Dit stempelboek is weliswaar niet de meest vermakelijke afleiding, maar biedt spelers tenminste een beloning voor het voltooien van repetitieve klusjes zoals het voeden of uitlaten van je huisdieren. We kunnen deze toevoeging waarderen, maar hadden dit graag wat uitgebreider gezien. Als we bijvoorbeeld exclusieve voorwerpen hadden gekregen voor een volle pagina in het stempelboek, hadden we er waarschijnlijk iets meer energie ingestoken.

Little Friends: Dogs and Cats

Als echte katliefhebbers konden we het niet laten om onze katachtige vrienden onbesproken te laten. Als eerste het aanbod van kattenrassen ongeveer de helft van de hondenrassen, waarbij enkele opvallende afwezigen zoals de Bengaal, Sphynx en Maine Coon. Er zijn ook geen buitenactiviteiten of wedstrijden voor katten, waardoor ze veel langzamer 'levelen' dan de honden. Het kan als een eeuwigheid voelen om nieuwe content voor ze vrij te spelen en het keer op keer moeten spelen met de speelhengel om het affectieniveau te verhogen, is iets waar we snel genoeg van kregen. De katten voelen in Little Friends ietwat ondervertegenwoordigd.

Little Friends worstelt om iets nieuws toe te voegen aan de Nintendogs-formule en voelt zelfs op veel vlakken een stapje terug, ondanks dat het bijna acht jaar na de laatste Nintendogs-game verschijnt. Onze harige vrienden zien er zeker schattig uit, maar er is iets te weinig om samen te doen en we zijn teleurgesteld door de dagelijkse levellimiet en het beperkte aantal beschikbare rassen. Het begin is er zeker, maar Nintendogs deed het vele jaren geleden veel beter. Wellicht kunnen de wat jongere spelers van Little Dogs genieten, maar voor iedereen die opzoek is naar een nostalgische huisdiersimulatie is het verstandiger om je DS af te stoffen.

Little Friends: Dogs and CatsLittle Friends: Dogs and Cats
04 Gamereactor Netherlands
4 / 10