Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions

Nintendo komt met nog een remake voor de 3DS: een favoriet van de fans is terug.

Lang geleden was Mario gewoon een simpele loodgieter; hij sprong op dingen, at vreemde paddenstoelen en zocht fervent naar de vrouw van zijn leven. Tegenwoordig is er nauwelijks een avontuur of carrière die de volhardende Italiaan niet heeft nagejaagd. Hij heeft oorlog gevoerd met konijnen, aan de Olympische Spelen meegedaan, dodelijke races van rivalen gewonnen en het heelal afgereisd - tot twee keer toe! Het enige wat Mario niet meer lijkt te doen op een vaste basis is loodgieten!

Het is dan ook niet meer vreemd of opvallend om Mario en zijn vrienden in atypische rollen te zien. Afgelopen maand waren ze te zien in een strategiegame en niemand keek daar raar van op. Toch was er iets speciaals aan het opnieuw spelen van Mario & Luigi: Superstar Saga, bijna vijftien jaar na diens oorspronkelijke release, en de nauwe grens die genres scheidt. Dit leverde maar liefst vier vervolgen op sindsdien, maar toch heeft het origineel iets speciaals.

De game begint als een echte Mario-game; Peach, de prinses van Mushroom Kingdom, is in gevaar. Een snode heks heeft haar stem gestolen, onderdeel van een plan om over de wereld te heersen. De tuinbroekdragende broers worden op een missie gestuurd naar het naburige land, Beanbean Kingdom, gedeeltelijk als vredesambassadeurs, gedeeltelijk als schildschoppende maniakken. Bowser, altijd als ongeschikt lastpak, houdt zich ook op de achtergrond schuil.

De game zelf is een interessante mix tussen een rpg en een platformgame. De turn-based gevechten staan traditiegetrouw los van de rest van de gamewereld, waarin de speler vrij rond kan springen. Er zijn vreemde boonachtige wezens om mee te praten, voorwerpen om te kopen en verschillende puzzels om op te lossen. Ondanks de overvloed aan vreemde personages zijn de (super)sterren van de show natuurlijke de dynamische broers. Zodanig ligt de nadruk op teamwerk, coördinatie en unieke vaardigheden van de personages.

Mario en Luigi beschikken beide over hamers, laarzen, vuurspuwende handen en een bovennatuurlijke pijngrens. Met deze voorwerpen en attributen kunnen ze elkaar de grond inslaan, bovenop elkaar springen of een gecoördineerde speciale 'move' uitvoeren. De vaardigheden spelen zowel in en buiten de gevechten een rol. Een goedgeplaatste klap met de hamer kan bijvoorbeeld een rumoerige vijand tot pulp slaan of een stapel stenen die een pad blokkeert vernietigen. Een groot deel van de game bestaat, naast de gevechten, dan ook uit het toepassen van deze vaardigheden om puzzels op te lossen en verder te geraken in de wereld.

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's MinionsMario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions

Er zijn veel kleine vermakelijke details waarbij we veel plezier hadden deze te (her)ontdekken: het "Italiaanse" gekwebbel van de avontuurlijke broers, de overdreven en tekenfilmachtige animaties van personages en de vreemde en komische spelwereld. Beanbean Kingdom, met zijn gespierde stamhoofd en bizar-uitziende bonenvolk, is afgeladen met woordspellingen, grappige namen en bijzondere figuren. De game is nog even bevallig als het anderhalve decennium geleden was.

Hetgene dat daadwerkelijk uitblinkt is het gevechtssysteem. Turn-based gevechten kunnen soms vrij snel gaan vervelen, maar in Superstar Saga wordt de speler constant betrokken. Je geeft niet alleen bevelen om aan te vallen, je voert deze ook uit tot op een bepaalde hoogte. Als je op het juiste moment op de juiste knoppen drukt deel je extra schade uit aan de vijand. De gecoördineerde superaanvallen vereisen ook enig ritme en een goed geheugen. Belangrijker is dat als je de timing onder de knie hebt je het krijgen van schade vrijwel helemaal kunt ontwijken.

Het werkte toen goed en is nog steeds een erg solide system. De acties van de broers zijn verbonden aan de A- en B-knoppen. Het zorgt er voor dat het besturingsschema makkelijk is om te leren en is consistent tijdens gedurende de hele ervaring. Het blijft niet de hele game fris aanvoelen, maar het zorgt wel voor een bepaald niveau van betrekking van de speler in de vele gevechten van de game. We hadden graag wat meer vijanden gezien die de tactische beslissingen van de speler meer uittest. Het is dan ook veel vaker interessanter om vijanden te ontwijken of te pareren dan ze aan te vallen.

Op het grote scherm is de algehele ervaring lichtelijk teleurstellend, maar voor een draagbare game werkt het goed. Toch zijn de leeftijd en de technische beperkingen van weleer op bepaalde plekken te zien. De muziek is vrolijk, maar herhaalt zich veelvuldig en wordt zelfs repetitief. Het gevechtssysteem is intuïtief, maar mist echt diepgang. Uitrustingsopties voegen een stukje aan tactische opties toe, maar meestal is één keuze duidelijk de beste. Het verhaal, hoewel vol met bizarre en memorabele momenten, verliest halverwege ook een beetje stoom.

Het meest problematische is misschien wel het constante wisselen tussen de vaardigheden van personages. De schouderknoppen en touchpad van de 3DS worden hiervoor gebruikt, maar verhelpt het probleem niet. Er moet simpelweg heel veel tussen de vaardigheden gewisseld worden. Er zijn gedeeltes van de game waarbij de speler bijvoorbeeld gevraagd wordt om een supersprong, gevolgd door hamerslag, vervolgens een fakkel aan te steken om te eindigen met een 'tornado slide'; allemaal zonder het gevoel te hebben een puzzel op te lossen of je vaardigheden te tonen. Het is alsof de ontwikkelaar je probeert te herinneren dat je zoveel verschillende vaardigheden hebt.

Er zijn echter enkele nieuwe toevoegingen. Minion Quest, het tweede stuk van de veel te lange titel van de game, geeft je de mogelijkheid om te spelen als de kleine vaak onbeduidende 'minions': Goombas, Koopas en de rest. Je bouwt een team van pestkoppen tussen de missies door en stuurt ze vervolgens het veld in. De gevechten hier zijn vaak eentonige gebeurtenissen, met twee teams die op elkaar inhakken tot er een overblijft. Het draait hierbij vooral om plannen, waarbij de speler vervolgens achteroverleunt.

Dat is jammer, daar het idee best tof is; het verhaal volgt een groep van Bowser's onderdanen die proberen hun leider te vinden en te redden. Echter verandert deze geweldige opzet als snel in een verhaal dat ondergaat door slappe dialogen en slechte grappen. De neiging om alles uitgebreid uit te leggen doet denken aan de latere delen van de reeks. Het verhaal van de hoofdgame vormt hierbij een schril contrast, daar deze beknopt en hilarisch is.

Er zijn enkele zichtbare problemen hier en daar, maar in het geheel is de game vrij sierlijk verjaard. Het is nog steeds een grappige en toegankelijk ervaring die zijn mannetje staat tegenover de latere games in de reeks. De graphics zijn verzorgd en ziet er nog steeds uit zoals we deze ons herinneren, ondanks dat de game helemaal opnieuw is opgebouwd. Bovenalles is Mario & Luigi: Superstar Saga een stabiele, zelfs consistente ervaring. Het is niet de hele rit even enerverend, maar verveelt ook zelden. Het idee dat Mario de ster is van een role-playing game is allang geen nieuws meer, maar als je op zoek bent naar een leuke game om tijdens je treinreizen of koffiepauzes te spelen, dan is bevelen we deze zeker aan.

7 / 10
+
Charmante ervaring met toegankelijke gameplay; stabiele en onderhoudende gevechten; bizarre personages en een vreemde wereld; degelijke eindbaasgevechten.