Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order

Na tien jaar op een nieuwe Ultimate Alliance-game gewacht te hebben, nemen we het op tegen Thanos en dit is een genot voor echte Marvel-fans.

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black OrderMarvel Ultimate Alliance 3: The Black Order

We kregen voor het laatste in 2009 een Marvel Ultimate Alliance-game en destijds gingen we met Spider-Man, Wolverine en meer op een gezamenlijk avontuur om de dag te redden. Er is veel veranderen in tien jaar en nu is de reeks terug met Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order, echter als een exclusieve Nintendo Switch-game waarin we het opnemen tegen Thanos die probeert alle Infinity Stones in handen te krijgen.

Klinkt bekend? Dat is logisch, want deze game put overduidelijk uit het Marvel Cinematic Universe (MCU) dat zich het laatste decennium heeft ontrafeld. Het plot is erg vergelijkbaar met hetgene dat we tot een einde hebben zien komen in Endgame en de Guardians of the Galaxy staan ook centraal, evenals Captain Marvel en enkele Spider-Men (Mans?), zoals we die kennen uit Into the Spider-Verse. In principe is alles vrij duidelijk, als je de Marvel-games hebt gekeken en bijgehouden. Zelfs als je alleen de Netflix-series hebt gekeken van de afgelopen jaren, herken je hier dingen.

Dat is allemaal goed nieuws voor mensen die de films hebben gezien, maar tegelijkertijd biedt Ultimate Alliance een frisse kijk op gevestigde personages (we hebben bijvoorbeeld klassieke outfits voor Wolverine en Cyclops), terwijl het tegelijkertijd nog meer personages aan de club toevoegt. We hebben bijvoorbeeld de X-Men en Deadpool het nooit zien opnemen tegen Thanos, maar nu kan dat en er zijn zelfs meer obscure helden beschikbaar, zoals Psylocke en Scarlet Witch, waar vele nooit eerder mee aan de slag konden.

De game trapt af met de Guardians of the Galaxy die een vreemde energie ontdekken en terechtkomen tussen twee vuren, als de onderdanen van Thanos proberen de Infinity Stones te bemachtigen. Na een klein ongelukje met een van deze stenen, komen we terecht in Raft Prison en ontmoeten we Nick Fury en vele andere helden. Het verhaal schakelt vanaf hier, waarna je de Stones moet verzamelen en het universum moet redden. Typisch superheldenwerk.

Het eerste hoofdstuk dient als uitleg van de belangrijkste gameplaymechanismes, die Ultimate Alliance-fans maar al te goed zullen herinneren. Je voert met Y een lichte aanval uit, een zware aanval met X, springt met B en gebruikt A voor interactie. Je gebruikt al deze knoppen voor een specifieke speciale aanval als je R ingedrukt houdt. Daarnaast verandert het ingedrukt houden van ZR deze in Synergy Attacks, waarbij de andere helden uit je team aan meedoen. Door R en L ingedrukt te houden, als je gele balkje is gevuld, activeer je Extreme Attacks voor maximale schade, uniek voor iedere held en het dodelijkste in combinatie met anderen. In principe heeft Team Ninja een actiegame gemaakt met veel variatie en veel chaos als het scherm vol raakt en je je wildste aanvallen loslaat.

Terwijl de campaign zich uitrolt krijgen we verschillende excuusjes om iconische locaties uit het Marvel-universum te bezoeken, van Wakanda tot de Dark Dimension en alles daar tussenin. Niet dat we klagen - dit is wat Marvel-fans immers willen zien - en het geeft de game een kans om meer helden toe te voegen die zich vervolgens bij je team voegen. Het plot gaat hierdoor af en toe van hot naar her, maar laten we eerlijk zijn - we zijn hier om Thanos wederom te verslaan en alles dat daarvoor gebeurt maakt niet echt uit.

Ieder 'level' en held is tot leven gebracht in een tekenfilmachtige stijl zonder diens kenmerkende persoonlijkheid te verliezen en je herkent nog steeds al je favoriete dingen uit iedere franchise. Het resultaat is een kleurrijke game, vol met 'special effects' tijdens het vechten en het is een genot om door ieder hoofdstuk heen te spelen om te zien wat er weer staat te wachten; alle verschillende gebieden te verkennen voor verborgen 'loot', terwijl je het ook opneemt tegen de alle vijanden en eindbazen die je pad kruizen.

Een belangrijk onderdeel van de ervaring zijn de eindbazen en deze verzorgen wellicht het meest memorabele momenten in de game. Niet alleen geeft dit ontwikkelaar Team Ninja nog een kans om meer personages toe te voegen, waaronder enkele minder bekende schurken, maar introduceert het ook variatie in de gevechten doordat er verschillende tactieken nodig zijn om deze uit te schakelen. Laat het echter duidelijk zijn: het leeuwendeel gebruik je gewoon alle aanvallen die je hebt tegen een eindbaas om zoveel mogelijk schade te doen, waarbij je veelvuldig gebruik maakt van je Synergy en Extreme Attacks.

Deze aanvallen kunnen gaandeweg geüpgraded worden door het gebruiken van in-game valuta die je verzamelt en meer aanvallen worden vrijgespeeld naarmate je 'levelt', wat de game constant fris en fruitig houdt in combinatie met de nieuwe helden. Er is altijd iets nieuws om uit te proberen en doordat nieuwe teamleden met een bijpassend 'level' verschijnen (dat past bij het punt waarop je je bevindt in het verhaal), is het altijd de moeite om ze te wisselen om de kijken wat ze in huis hebben. Het leukste is de nieuwe helden uitproberen om te zien welke toffe aanvallen ze toevoegen. Op een punt bestond ons team uit een selectie van verschillende Spider-Man varianten, maar naarmate we vorderde gingen we voor een vast team met Spidey, Black Panther, Storm en Deadpool.

Het volledige upgrade- en aanpassingssysteem is in feite verrassend diep en we aren dankbaar dat dit stapsgewijs wordt gedaan. Evenals het upgraden van aanvallen, kun je personages XP-blokjes geven om te levelen; het Lab bezoeken om elementen in een 'skill tree' vrij te spelen om je 'stats' te verbeteren; en ISO-8s toewijzen en aanpassen - dat zijn kristallen die gemaakt zijn om specifieke in-game voordelen te geven, waarbij sommige in ruil een andere 'stat' verminderen. Er is veel om aan te sleutelen en je brengt veel tijd door in de menu's om je team aan te passen. Dat is echter allemaal de moeite als je weer met je verbeterde squad het gevecht in duikt.

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black OrderMarvel Ultimate Alliance 3: The Black OrderMarvel Ultimate Alliance 3: The Black Order