Metal Gear Survive

Metal Gear Survive

Het is Metal Gear, maar weet het ook zonder Kojima te overleven?

Trek een blik zombies open en kijk waar het schip strandt. Soms lijkt dit de stelregel geworden in het huidige gameslandschap. Konami stevende op een pittige periode af nadat Hideo Kojima de Metal Gear-franchise verliet, maar zijn zombies hier de oplossing op? Oké, het zijn geen zombies, eerder voormalige mensen met kristallenhoofden, genaamd walkers (excuses - 'wanderers'), maar eigenlijk zijn het wel zombies. Metal Gear Survive volgt de gebeurtenissen op van Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, na de val van de bestormde Mother Base en ziet de overlevende leden van de MSF hun voormalige kameraden begraven. Hier duikt men met het verhaal plotseling een zijweg in en sturen de leden een soldaat een wormgat in om de ronddolende doden te verslaan op de planeet Dite in een alternatieve realiteit. Metal Gear Survive speelt meer als een spin-off dan een vervolg. Niet alle spin-offs zijn echter gedoemd te mislukken. Er zijn genoeg voorbeelden van geslaagde spin-offs die op zichzelf staan. Voor fans betekent deze nieuwe toevoeging echter een controversiële stap af van Metal Gear en daardoor heeft de game ook al de nodige kritiek over zich heen gekregen al zonder dat er ooit een knop werd ingedrukt.

Voordat we daar in duiken, moeten we één ding kwijt: dit voelt niet als een Metal Gear-game. Het voelt alsof Konami een game heeft gemaakt en vervolgens de naam van Metal Gear er op heeft geplakt om de verkoop te stimuleren. Er zijn weliswaar enkele bekende elementen te vinden, zoals het kenmerkende geluid als een vijand je ziet, maar de gameplay is afgestapt van 'stealth' en neight meer naar een 'boem, boem, maak iedereen dood'-aanpak. De Metal Gear-reeks draaide altijd om politiek en schaduworganisaties, zelfs Kojima vroeg zich openlijk af waarom er zombies in de nieuwe game zitten. Dat betekent echter niet dat Survive automatisch een slechte game is, de game dient afzonderlijk beoordeeld te worden en niet als een direct vervolg van de reeks.

De game begint met het maken van je eigen personage die daarna getransporteerd wordt naar een alternatieve wereld, waar zombies vrijwel alles vernietigd hebben. Terwijl je rondloopt in het prachtige woestijngebied moet je 'surviven', zoeken naar geheugenkaarten en andere overlevenden, en een weg naar huis vinden. Hierbij moet je rekening houden met honger en dorst en je personage in deze behoeften voorzien. Deze balkjes lopen echter enorm snel leeg en ons personage viel meerdere keren midden in een missie dood neer door uitdroging. Daarbij is schoon water in het begin lastig te vinden en zorgt dit voor een langzame start, tot je een bepaalde missie speelt waarna je water kunt koken. Het drinken van vies water maakt je ziek en moeten overgeven terwijl je achterna wordt gezeten door zombies is geen pretje. Na een tijdje krijg je ook te maken met andere vijanden, waarvan enkele qua design neigen naar het horrorgenre. We zijn meerdere keren opgesprongen door willekeurige verassingen, wat niet erg past bij Metal Gear. Deze zijn in het begin nog welkom, maar worden al snel voorspelbaar en verliezen hun nieuwigheid. We betrapten onszelf er op dat we vaker wegrenden dan daadwerkelijk een gevecht te gaan, simpelweg om de volgende locatie te bereiken.

Metal Gear SurviveMetal Gear Survive

Simpel gezegd is Metal Gear Survive een third-person titel waar je dingen verzamelt om je basis op te bouwen; nieuwe wapens te maken; overlevenden te rekruteren en daarvoor moet je zombies doden. Er is een singleplayermodus, inclusief online co-op waarin vier spelers het op kunnen nemen tegen de kristallendoden. De singleplayercampaign bevat een van de langste tutorials die we in lange tijd hebben gespeeld. Gaandeweg red je nieuwe personages die zich bij je voegen in je basis en je helpen de boel te runnen en op expedities gaan. Het voelt goed om naar je basis terug te keren en je mensen aan het werk te zien, vooral aangezien sommige van de niet speelbare personages met je praten. De dialogen en persoonlijkheden voelen soms wat oppervlakkig en gevoelloos aan. Waarbij iemand in nog hetzelfde gesprek bijvoorbeeld van heel zorgzaam kan veranderen tot een enorme hansworst.

Het verhaal zelf valt enigszins tegen en is niet het meest meeslepende avontuur. Het is niet slecht, maar doet de franchise weinig eer aan. Het begin is enorm moeizaam, waarbij je vaak dood neervalt door honger of niet sterk genoeg bent om de monsters te verslaan. Hierdoor moet je dezelfde secties keer op keer spelen tot je wel slaagt. Je levelt je personage up en leert deze nieuwe vaardigheden door energie te gebruiken dat je onttrekt uit de lichamen van verslagen vijanden. Als je eenmaal sterk genoeg bent wordt alles veel makkelijker en begint het plezier eigenlijk pas. Dit wordt echter na een tijdje allemaal een beetje repetitief, daar je constant dingen en mensen verzamelt of zoekt naar energiebronnen. Deze routine voelt aan de andere kant soms ook enigszins geruststellend. De voortgang die je maakt neem je mee van de singleplayer naar de co-op en andersom, waardoor ieder voorwerp dat je in co-op vindt ook in je singleplayergame verschijnt.

Metal Gear Survive

De co-op zit vol met actie en draait om het online samenwerken met vier andere spelers om een positie te verdedigen tegen een aanval van wezens of er op uit te trekken om dingen te verzamelen. Het is behoorlijk vermakelijk en competitief, maar het beste zijn de grote beloningen van materialen, voorwerpen en energie om je personage te levelen. In het begin kwamen we met een lage 'rank' terecht bij spelers met een hogere rank. Dit zorgde er voor dat we ons zwak voelden en niet echt mee konden doen, terwijl de andere spelers moeiteloos vijanden uitschakelden. Hierdoor voelden we ons nutteloos, terwijl we makkelijke doelwitten uitzochten en alles verzamelde wat we zagen. De verrassing kwam aan het einde, daar kregen we namelijk zoveel dingen dat we ons personage enkele keren konden levelen en enkele toffe uitrusting kregen wat ons zombieslachtende leven veel makkelijker maakte (en daardoor waren we ook direct beter in de singleplayer). Tijdens de eerste paar potjes in co-op kun je dan ook rustig aan doen en vertrouwen op andere spelers voor het zware werk, die je eigenlijk helpen om te levenen om zelf uiteindelijk in zombiemoordmachine te veranderen.

Hoe verder je in de game raakt, hoe beter het voelt, vooral als het makkelijker is om niet meer dood neer te vallen door een gebrek aan schoon water. De mantra is: verzamel dingen, bouw, en herhaal dit. Al het verzamelen blijkt zinnig, als je eenmaal genoeg middelen hebt om wapens te vinden die je verder helpen. Het draait dan ook niet alleen om overleven, het draait om het nemen van controle en het opzetten van een basis aan de frontlinie. Voor dat je het weet bouw je regenverzamelaars, zuiveringssystemen en aardappelteelt, waardoor veel ongemakken verdwijnen. Je kunt je medeoverlevenden op jacht sturen naar nieuwe voorwerpen en ze taken geven rondom je basis. Alles te zien floreren na de moeite die je er in hebt gestopt is uiterst bevredigend. Er is een soort van missiestructuur, waarbij je doel is om thuis te komen en willekeurige taken op de kaart te voltooien. Echter tref je na het voltooien van de tutorial een veel meer open aanpak, daar je kunt doen wat je wilt.

Metal Gear SurviveMetal Gear Survive

De personages zelf voelen net alsof ze zonder enige reden in de game terecht zijn gekomen, afgezien van een flinke dosis pech. Het eerste personage dat je ontmoet was bovendien je vijand in het gevecht bij Mother Base, dus daar zou je de nodige spanning verwachten - deze blijft echter altijd uit. Daardoor is het totaal niet aantrekkelijk en waren we nooit nieuwsgierig om te ontdekken wat er stond te gebeuren. Trouwens kun je ons niet wijsmaken dat een doorgewinterde elitestrijder, zoals ons hoofdpersoon, geen stukje kan lopen zonder voldoende voedsel en water met zich mee te nemen...

De wereldkaart is verbluffend om te aanschouwen en zet de toon voor de survivalaspecten. Dat gezegd hebbende: Survive verscheen vrij snel in vergelijking met voorgaande Metal Gear-games en dat is gedeeltelijk te danken door het feit dat deze nieuwe wereld erg vergelijkbaar is met de Afghanistan-kaart van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Natuurlijk zijn er enkele cosmetische aanpassingen, evenals verschillende monsters die het anders laten voelen, maar er wordt veel opnieuw gebruikt. Het meeste van het landschap wordt bedekt in een soort van dodelijke zandstorm en is niet toegankelijk totdat je een luchttank bouwt. Dat is enorm vervelend, aangezien de kaart en hulppunten slecht werken en je zeker meerdere keren verdwaalt en moet hopen dat je nog weet waar het noorden is. Je kunt ook niet te ver gaan zonder een tekort aan lucht, voedsel of water, totdat je nieuwe warp-poorten opent. Hoewel het tof is om een nieuwe poort te openen (dit is iedere keer hetzelfde; je moet de poort een tijdje verdedigen tegen golven aan vijanden), moet je wel vaak tussen plekken heen en weer lopen. Op audiogebied is de enige muziek die wat vreemd is, die tijdens het wachten in de co-op, met enkele nummers die veel te vrolijk klinken voor de apocalyptische sfeer van de game.

Metal Gear SurviveMetal Gear Survive

Tijd om te klagen: we begrijpen downloadable content in een AAA-game. Het voegt extra content toe aan een game die waar je zelf voor kunt kiezen en dat is nooit slecht. Survive introduceert echter te veel microtransacties. Je kunt bijvoorbeeld betalen om bepaalde in-game acties te verbeteren, zoals de productiviteit van je basis. Er zijn behoorlijk veel dingen die je met de valuta kunt doen, zoals het vormen van nieuwe onderzoeksteams en een transactie om een tweede personage aan te maken. Dat moet eigenlijk niet kunnen. Daarnaast moet je constant met internet verbonden zijn, ook in de singleplayer. Ligt je internet er even uit, zoals bij ons het geval was, dan kun je deze niet spelen.

Dat Metal Gear Survive geen typische Metal Gear-game is maakt het geen slechte game. We hebben ons geregeld enorm vermaakt met de titel. Het kent een moeizame en langzame start, maar hoe verder je komt, hoe beter de game wordt. Als je eenmaal je basis op rolletjes hebt en andere overlevenden hun taken ziet uitvoeren, is het echt een game om van te genieten. We begonnen zelfs aan bepaalde personages gehecht te raken, zoals Hissing Jackal en bouwden ook een band op met onze basis. De wereldkaart van de hoofdcampaign voelt echter té bekend, samen met de repetitieve opzet en het gemis aan ontwikkeling van de personages, maakt dit de game niet zo goed als we gehoopt hadden. Survive is goed, maar bepaalde elementen in combinatie met de rommelige breuk met Kojima heeft voor bepaalde fans echt een slechte stempel op de titel gedrukt.

6 / 10
+
Prachtige game; toffe setting; uitdagend; fijn om samen te werken.