Metro Exodus

Metro Exodus

Metro Exodus brengt Artyom naar een avontuur boven de grond, terwijl de reeks de stap neemt van een lineaire naar openwereld.

Metro is na een afwezigheid van bijna zes jaar terug en de studio brengt ieders favoriete ondergrondse hoofdpersoon naar het oppervlakte in Metro Exodus. In navolging van de voorgaande titels zet dit nieuwe deel het verhaal uit Metro 2033 en Metro: Last Light voort. De reeks heeft door de jaren heen de nodige veranderingen gezien, waarbij Metro: Last Light afstapte van het originele verhaal en Metro Redux de games naar een nieuwe generatie bracht, maar één ding is overduidelijk - Metro Exodus is Metro zoals we die nooit eerder hebben gezien.

Het begint, zoals wel vaker het geval is, met mutanten die op bloed uit zijn. Na een bijna-doodervaring en een bekende wandeling door de gigantische ondergrondse metrobunker, gaan onze held Artyom en zijn vrouw Anna met een radio naar het oppervlakte. Terwijl ze wanhopig proberen een signaal te krijgen dendert er een trein voorbij. Blijkbaar is er wel leven aan het oppervlakte van Moskou - en zo begint het avontuur van The Order, dat er op uit trekt om sporen van beschaving te vinden, eventueel een overgebleven staatsleiding plus een plek om in de frisse lucht neer te strijken en daarmee de donkere tunnels ,die ze sinds het begin van de oorlog hun thuis noemden, achter te laten.

Metro Exodus

In plaatst van het verkennen van vochtige tunnels en ondergrondse bouwwerken, alhoewel die er zeker ook nog zijn in bepaalde gedeeltes van Exodus, reizen Artyom, zijn vrouwe Anna, Colonel Miller en de rest van de bende per trein door de openwereld, door verschillende jaargetijden. Onderweg vinden ze kleine sektegemeenschappen, slavenkolonies en af en toe een oprecht goede samaritaan. De verschillende 'maps' bieden afwisselende transportmethodes voor Artyom, zoals boten voor prachtige ritjes over vergift water en bepantserde busjes voor Mad Max-achtige zandactie in de woestijn. Voor het eerst heeft Metro een openwereld met verbluffende landschappen, nachtmerrie-inducerende monstergrotten en complete steden. Allemaal tijdens verschillende seizoenen en unieke flora en fauna waarmee iedere locatie zich onderscheidt.

In Metro Exodus worden de verschillende jaargetijden gescheiden via hoofdstukken. Hoewel de game zeker een openwereld heeft, kun je nadat je de uitgestrekte 'maps' hebt doorgespeeld deze niet opnieuw bezoeken (tenzij je het hoofdstuk opnieuw laadt via het hoofdmenu). De flora en fauna in de verschillende gebieden lopen enorm uiteen, zowel qua omgeving als vijanden die daar leven. Spelers nemen het op tegen gigantische beren, reusachtige meervallen, schrikwekkende bloedzuigers en hordes spinnen die in het donker angst inboezemen. Die laatsten, onze minst favoriete ontmoetingen in de game, zijn om meerdere redenen het bespreken waard. Deze specifieke vijanden benadrukken namelijk twee van de vele voorwerpen in de uitrusting van Artyom - de zaklamp en de aansteker. Vijanden reageren allemaal anders op licht en duisternis, waarbij sommige zich verstoppen en confrontatie vermijden tenzij je ze overdag benadert, en anderen s' nachts agressiever gedrag vertonen.

Menselijke vijanden kunnen ook uitschakelt worden door de dag-nachtcyclus in je voordeel te gebruiken; door in de nacht een basis in te sluipen en de lichten uit te schakelen kun je hun zicht behoorlijk belemmeren. Spinnen houden zich daarentegen alleen op donkere plekjes schuil en overvallen de spelers als er geen licht is, waardoor een aanvaring met deze vaak huiveringwekkend is. Je kunt ze afschrikken door je zaklamp of aansteker (of beide) te gebruiken en het licht hun richting op te schijnen, hun lichamen te verbranden en ze terug de schaduw in te dwingen.

De vele opties, zowel qua gameplay als arsenaal, laten Metro Exodus aanvoelen als een volwaardige actie-rpg. Als je de game 'stealthy' wilt doorspelen en zo weinig mogelijk wilt vermoorden, dan kan dat. De duisternis in je voordeel gebruiken, zoeken naar vernuftige uitrusting, zoals een nachtkijker, en het gebruiken van de 'Takedown'-optie, in plaats van de 'Stealth Kill'-optie, verandert niet alleen hoe je de game speelt, maar ook de uitkomst. Als je liever alles en iedereen afmaakt met een extra felle zaklamp, explosieven op je geüpdatete riem en je vinger op de trekker, dan verandert dat ook de uitkomst van je avontuur.

Metro ExodusMetro Exodus

Over vechten gesproken, Metro Exodus is hierin ongelofelijk gevarieerd. Naast het gebruiken van de omgeving voor tactische plannen, zijn er veel opties om in overweging te nemen. Vuurgevechten kunnen enorm bevredigend aanvoelen, waarbij je zowel vijanden kunt neerschieten en ook de omgeving om zo bepaalde omgevingseffecten te activeren. Alle wapens die we hebben gebruikt hadden enorm goede geluidseffecten en allemaal evenzo een bevredigend gewicht.

De besturing is simpel; de game bevat een klassieke opzet voor richten en vuren, waarbij je met de linker 'trigger' richt en met de rechter schiet. Je kunt een granaat (of iets vergelijkbaars) gooien door de rechterschouderknop kort in te drukken en jezelf oplappen of het bloed van je gasmasker afwegen met de linker. De linkerschouderknop ingedrukt houden tovert het wapenmenu tevoorschijn, waarin je door je geweren kunt scrollen, ammunitie verwisselt en granaten of iets anders toewijzen aan de vierpuntsdruktoets. Als je de rechterschouderknop ingedrukt houdt verschijnt het uitrustingsmenu, waar je een wapen kan opbergen of selecteren, je zaklamp aan en uit kunt zetten, het filter van je gasmasker kan vervangen (of afzetten), je aansteker gebruiken, naar nachtvisie overschakelen, de verrekijker gebruiken of je rugzak bekijken.

Deze rugzak, die je de mogelijkheid geeft om onderweg te 'craften' en je wapens aan te passen, is bij verre een van de meest essentiële opties in de game, vooral als je op de normale moeilijkheidsgraad of hoger speelt. Door het uitpakken van je rugzak breng je het crafting-menu naar voren. Hier kun je een select aantal ammunitie craften (stalen ballen voor je drukgevoelige hoofdwapen en pijlen voor je kruisboog) en extra hulpmiddelen (werpmissen en afleidende lokmiddelen), evenals 'medkits' en filters voor je gasmasker. Dit is allemaal te craften met materiaal dat je oppikt tijdens het verkennen van de openwereld en dat is cruciaal, aangezien dit in meerdere situaties van levensbelang kan zijn.

In het crafting-menu kun je ook verschillende onderdelen (kolf, greep, loop, vizier, magazijn, laser) van de meeste geweren die je vindt of van een vijand afneemt vervangen of er op zetten. Hiervoor moet je eerst geweren die je vindt uit elkaar halen, de uitgelichte onderdelen meenemen en de rest van het geweer in craft-materiaal verwerken. Wil je meer complexe ammunitie craften, een wapen verwisselen, je uitrusting aanpassen (bijvoorbeeld een zaklamp of pantsermodificatie), je gasmaskers en wapens schoonmaken of repareren, dan moet je een werkbank vinden in een van de vluchthuizen (waarin je ook kunt uitrusten en je genezen) die je vindt in de woestenij of je bewegende thuisbasis, de trein The Aurora. Zorg ervoor dat je waar mogelijk je wapens schoonmaakt en je gasmasker repareert, want vieze wapens verliezen hun bruikbaarheid en een gebroken gasmasker verbruikt veel sneller filters.

Metro Exodus

Metro Exodus biedt daarnaast een hartverscheurend verhaal over Artyom en zijn vrienden, zowel nieuwe als oude. Er is genoeg ruimte voor dagelijkse gesprekken met medeleden van The Order en door hier tijd aan te wijden leer je meer over de personages en de missies die staan te wachten, je krijgt ook de optie om zijmissies aan te pakken.

Hoewel Metro veel goed doet, zijn er ook enkele problemen om aan te kaarten. Tijdens het spelen (op de Xbox One X) kregen we met behoorlijk wat 'bugs' en technische problemen te maken. De meest noemenswaardige betreft een bug waardoor we terug moesten keren naar een eerdere 'quicksave', omdat enkele personages niet meer reageerden na het voltooien van een missie. Hierna kregen we ook te maken met een bug die er voor zorgde dat het gebruiken van de zaklamp het geluid van een laserstraal activeerde, het schieten onmogelijk maakte en we niets meer in de omgeving konden gebruiken. De laatste bug wisten we oplossen door verder te spelen naar het volgende 'autosave'-punt zonder tussendoor de zaklamp te gebruiken.

Metro ExodusMetro Exodus

Het betreft hier natuurlijk een pre-releaseversie van de game voor de review, waarbij deze bugs waarschijnlijk door een patch verholpen zullen worden. Het haalde ons echter wel even uit de meeslepende ervaring die Metro Exodus is. Andere problemen die we tegenkwamen hadden minder invloed hierop, zoals enkele geluidsproblemen bij het betreden van een gebouw en vreemde animaties bij gebruiken van trappen, waardoor we soms van de trap donderden of zelfs van een steile afgrond.

Het gaat om kleine technische problemen en die doen weinig af aan de game zelf. Metro Exodus is een geweldige ervaring met een daverend verhaal, fantastische omgevingen, heerlijke actie, aardige survivalelementen en diepgang in het crafting- en aanpassingssysteem. Metro Exodus is een ervaring waar op actiegerichte spelers van zullen genieten en Metro-fans van zullen houden. Het einde is bovendien, hoewel het vrij abrupt eindigt, enorm bevredigend en het voelt alsof Artyom zelf hardop de laatste pagina's van een grandioos boek voorleest.

Metro ExodusMetro ExodusMetro Exodus
8 / 10
+
Geweldig verhaal; diepgaand crafting-systeem dat niet ingewikkeld is; aardige survivalelementen; verkennen wordt beloond; geweld is niet verplicht; beminnenswaardige en goedgeschreven personages; veel optionele content.
-
Enkele vreemde animaties; een paar technische bugs.