Monster Hunter: World

Monster Hunter: World

Het jagen op monsters debuteert op de hedendaagse consolegeneratie.

De Japanse gigant die Monster Hunter-reeks is wist er nooit echt in te slagen om door te breken in het Westen, ondanks al meer dan tien jaar thuis dominante verkoopcijfers te kennen. De leercurve is steil; het statistiekenmanagementsysteem ingewikkeld; en veel van de messcherpe zwaargewichten kunnen je geduld (en gezonde verstand) echt op de proef stellen. Monster Hunter: World, voor het eerste geteaset op E3 207, is het volgende hoofdstuk in de reeks en probeert de twijfels van sceptici aan te pakken met een meer relaxt uitgangspunt en een meer gefocust verhaal om alles aan elkaar te weven. Het brengt de actie voor het eerste naar de PlayStation 4, Xbox One en pc (later dit jaar) en geeft spelers de kans om hun jaagvaardigheden aan te scherpen in weelderige omgevingen met ecosystemen die gevuld zijn met veel mysterieuze schepsels.

Hoewel de meeste Monster Hunter-games vrij zwak zijn vanuit een verhalende perspectief, heeft Monster Hunter: World een volwaardig verhaal dat zich in de loop van een 40-50 uur durende campaign ontvouwt. Doordat je als je eigen samengestelde personages (en kat) speelt is de inzet nu hoger dan voorheen en is er een daadwerkelijk reden om je dorst naar monsterbloed te onderbouwen. Het verhaal laat je het pas ontdekte continent New World betreden en een onderzoeksteam assisteren die de sporen volgen van een Elder Dragon, die bekendstaat als Zorah Magdoras. We zullen hier niet te veel over verklappen, maar het duurt niet lang voordat jij en je team in gevaar terechtkomen de wereld in worden geslingerd om te jagen en te verkennen.

Monster Hunter: World
Monster Hunter: WorldMonster Hunter: World

We kunnen een Monster Hunter-game niet bespreken zonder het eerst over de monsters zelf te hebben. Elk van deze ontzagwekkende beesten heeft zijn eigen onderscheidende aanvalspatronen en bewegingen, waar sommige je in de lucht in hun bek gooien en andere dodelijke paarse smurrie naar je toe spuwen. Onder onze favorieten bevinden zijn Tzitzi-Ya-Ku, een blauw hagedisachtig wezen dat zijn prooi verstijft door verlammende stralen uit zijn oren te schieten; en Anjanath, een harige vuurspuwende T-Rex die je probeert te vermorzelen met zijn staart. Deze monsters zijn vaak de focus van de hoofdquests en je jaagt ze op, bijgestaan door een zwerm vuurvliegen, door het onderzoeken van hun voetafdrukken, klauwsporen en achtergelaten veren.

FromSoftware's Bloodborne is zeker een titel die te binnen schiet als je denkt aan Monster Hunter: World's energieke en spijkerharde gevechten. Net als de gotische actie-rpg houdt je je uithoudingsvermogen (stamina) bij, ontwijk je inkomende aanvallen en deel je zodoende een mix van lichte en zware aanvallen uit. De gevechten dragen een gevoel van urgentie en drang met zich mee doordat je slechts 50 minuten hebt om een quest te voltooien en monsters vaak naar hun nest proberen te vluchten om te rusten en bij te komen. Daarbij komt nog de stress van je zwaard, dat bot wordt door veelvuldig gebruik en vereist dat je volledig pauzeert om te controleren of deze nog scherp is. Hetzelfde geldt voor 'potions', tegengif en andere verbruiksgoederen; wat betekent dat je moet terugtrekken tot een veilige afstand of je moet verstoppen.

Monster Hunter: World

Monster Hunter: World biedt spelers ook meer dan genoeg wapen-'classes' (14 om precies te zijn) om mee te experimenteren. Onder de lange lijst van beschikbare uitrusting bevinden zich 'closed-ranged duel' bijlen voor snelle combo's, bogen en automatische geweren voor op lange afstand, evenals omvangrijkere wapens zoals een ijzeren hamer die vernietigend kan zijn. Wat de titel enorm goed doet is je vooraf de keuze bieden voor een keuze uit al deze wapens en door het bezoeken van een kamp tijdens een quest kun je makkelijk tussen wapens wisselen en verzekeren dat je altijd het juiste gereedschap bij de hand hebt. Veel van onze 'playthrough' bestond uit het wisselen tussen verschillende wapens en ontdekken hoe wij het beste speelden; we waarom enorm blij dat Monster Hunter: World ons de vrijheid gaf om dat te doen.

De omgeving speelt ook een enorm rol in gevechten en kan in je voordeel gebruikt worden. Tijdens het jagen krijgen monsters die hetzelfde territorium delen het vaak met elkaar aan de stok; scheuren bij elkaar de schubben van het lijf en knappen eigenlijk zo het vuile werk voor je op. Je kunt ook hangplanten gebruiken om in te klimmen en op monsters springen om ze te berijden als een rodeostier, terwijl ze woest proberen je van zich af te schudden. Er zijn gebieden waar monsters ook vast komen te zitten in hangplanten en tijdens het jagen in Wildspire Waste's uitgestrekte woestijnvlaktes troffen we zanderige grond aan dat onder onze voeten afbrokkelde, waardoor wij vielen en het monster versuft raakte.

Het zijn de gevechten waarin we ook zien dat Capcom veranderingen heeft doorgevoerd om de reeks in zijn geheel toegankelijker te maken. Als je een monster aanvalt toont het niet hoeveel schade je doet - met kritieke schade in het oranje en standaard in het wit. Monsters geven nu ook blijk als ze gewond zijn, daar ze proberen naar een veilige plek te strompelen en vaak pauzeren om op wanhopig proberen weer op adem te komen. Andere veranderingen zijn te vinden bij het kiezen van een beginwapen. Dit wordt gedaan aan de hand van videodemonstraties; een trainingsgebied die je kunt bezoeken; en een sterrenbeoordeling die aangeeft hoe toegankelijk het is voor nieuwe spelers. Dit zijn natuurlijk allemaal welkome veranderingen, terwijl ze niets afdoen aan de ervaring van ervaren spelers en makkelijk genegeerd kunnen worden.

Alhoewel Monster Hunter: World is ontwikkeld met de 12-jaar-oude MT Framework-engine (dezelfde engine die gebruikt is voor Dead Rising uit 2006) is de openwereld verbazend prachtig en voelt het enorm levendig, bevolkt door vele verschillende schepsels en planten. Er is ook een geweldig gevoel voor verticaliteit in de open omgevingen met monsternesten die zich hoog in bomen bevinden en donkere grotten onder het oppervlakte. Alle gebieden op de 'map' die je bezoekt voelen onderscheidend aan en hebben een eigen ecosysteem: van de rottende met karkassen-gevulde woestenij de Rotten Vale tot de op onderwater-geïnspireerde regio Coral Highlands. We hadden wel gehoopt dat er iets meer van deze omgevingen waren om te verkennen, maar dat kan ook een teken zijn van de enorme aandacht die Capcom aan de omgevingen heeft gestopt.

Monster Hunter: World

Met andere spelers samenspelen is simpel. Je kiest 'Matchmake' om een bestaande game te joinen of 'Create your own quest' om een aangepaste game om te zetten. Als je een quest krijgt toegewezen heb je ook de keuze om in de lobby te wachten op andere spelers om mee te doen en kan je met andere spelers meedoen door het 'quest'-bord in de hoofdhub te bezoeken. We hebben veel meer van de ervaring genoten in co-op en het was erg gunstig om over een team te beschikken met verschillende wapens. Dat wil niet zeggen dat spelers die alleen op pad gaan gestraft worden, aangezien de 'health' van de monsters omhoog gekrikt wordt naar het aantal actieve spelers. Er is ook de optie om een lichtkogel af te steken als je alleen bent en in problemen raakt, waarna er hopelijk een andere speler te hulp springt.

Monster Hunter: World is echter niet smetteloos: de grootste boosdoener is de camera. Het 'locken' op vijanden is, natuurlijk, belangrijk in actie-rpg's. Je moet immers zien waar je vijanden zijn om hun vijanden te ontwijken en hun bewegingen te bestuderen. In Monster Hunter: World voelt dit bijzonder onhandig aan; daar het nooit zich centreert op de monsters die je aanvalt en altijd blijft hangen in de muren van grotten, waardoor je gedwongen van perspectief moet wisselen. We stuitten ook op een enorme hoeveelheid aan grafische 'glitches', waar monsters vastzaten in de omgevingen en veel NPC's, buiten de tussenfilmpjes, niet gesynchroniseerd praatten. Dit had nooit invloed op de daadwerkelijke gameplay en kan nog verholpen worden met een toekomstige patch, maar het haalde ons enigszins uit de ervaring van de anderzijds zo meeslepende openwereld.

Monster Hunter: World

Buiten de 40-50 uur durende campaign is er nog steeds genoeg om spelers bezig te houden. 'Bounties', bezorg-quests en onderzoeken zijn allemaal beschikbaar in het informatiecentrum. Deze vereisen vaak dat je voorwerpen verzameld en monsters vangt in ruil voor bepaalde materialen en onderzoekspunten. Er zijn ook optionele quests die op dezelfde manier werken, maar beloningen als nieuwe maaltijden om in je kamp te koken en planten die je kunt laten groeien in je basis, opleveren. Hierbij hebben we nog niet de uren opgeteld die je kunt spenderen in de openwereld waar je op zoek gaat naar middelen om betere wapens en uitrusting te 'craften'. Capom heeft daarnaast al aangekondigd dat er kort na de release al nieuwe content aan de game wordt toegevoegd, dus er valt nog veel meer te ontdekken.

Monster Hunter: World representeert een gedurfde stap vooruit voor de reeks; verbetert veel van de tekortkomingen van de voorgaande delen, terwijl het de game ook een toegankelijker begint geeft. De gevechten bieden vele wapen-classes die je laten experimenteren tijdens het jagen op de vele monsters; de openwereld is daarnaast schitterend en bevat een geweldig gevoel van verticaliteit. Het camera lock-on-systeem voelt wat onhandig en we troffen de nodige grafische glitches aan, maar deze tekortkomingen zijn slechts kleine ergernissen. Monster Hunter: World is de reeks op zijn best en na 12 jaar in de schaduw verheerlijkt te worden door fans, is het de hoogste tijd om in volle glorie te genieten van de schijnwerpers.

Monster Hunter: WorldMonster Hunter: WorldMonster Hunter: World
9 / 10
+