Mortal Kombat 11

Mortal Kombat 11

Een geweldige vechtgame die wordt neergehaald door enkele twijfelachtige designkeuzes.

NetherRealm Studios houdt vast aan zijn bekende schema waarbij de releases van Injustice en Mortal Kombat afwisselt. Dit jaar is het de beurt aan Mortal Kombat, het elfde deel volgens de NetherRealm-nummering, en in vele opzichten de beste. Het is echter jammer dat enkele designkeuzes Mortal Kombat 11 er van weerhouden diens ware potentieel te behalen, evenals het topniveau dat we zagen in Injustice 2.

De NetherRealm-games neigen er naar op de fundering van de voorgaande titel gebouwd te worden, wat in dit geval betekent dat Mortal Kombat 11 is ontwikkeld aan de hand van Injustice 2. De DC Comics-game bracht twee erg interessante systemen met zich mee: aanpassingsopties voor je personage en Multi-versie, een modus waarin spelers het in speciale situaties en voorwaarden tegen vijanden konden opnemen. Multi-verse was een leuke en vrij uitdagende manier om uitrusting en Moster Boxes met 'loot' vrij te spelen, en voelde nooit overdreven gericht op echte uitgaven.

Mortal Kombat 11 heeft iets vergelijkbaars in de vorm van de Towers of Time. Het concept is vrijwel identiek, aangezien het vijandelijke torens bevat die vergelijkbaar zijn aan de klassieke Mortal Kombat-torens, maar met speciale thema's en uitdagingen, zoals de Multi-verse. Het probleem is helaas dat de Tower of Time een enorm frustrerende gamemodus is door enkele absurde moeilijkheidspieken.

Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11

Hoewel sommige gevechten makkelijk kunnen zijn, heeft iedere toren minimaal een tegenstander die ongelofelijk moeilijk is. Deze tegenstanders hebben speciale voordelen, zoals zure regen die op de speler neerslaat, andere personages die te hulp schieten of constante giftige ballen en zelfs watergolven. Het vechten onder speciale voorwaarden is niets nieuws in Mortal Kombat, maar was nooit zoals dit - puur ontworpen om de speler te pijnigen op een enorm vervelende manier.

In een gevecht heeft de tegenstander bijvoorbeeld het voordeel van giftige balen die iedere drie seconden op je wordt afgevuurd. Dit verstoort vrijwel iedere combo (en zelfs worpen) en zorgt voor enorm veel schade. De giftige ballen zijn gelukkig nog te blokkeren, in tegenstelling tot de raketten die levenskracht van jou aan de tegenstander geeft of het water dat je wegveegt als je er niet op het juiste moment heen springt (en je openstelt voor een combo van de computer).

Deze en andere vergelijkbare gevechtsomstandigheden maken de Towers of Time een enorm oneerlijke bedoeling en frustrerende uitdaging, wat zorgt voor een ander probleem - progressie. De Towers of Time is waar je de beste beloningen en valuta voor de game kunt bemachtigen, maar met zoveel lastige uitdagingen, verspeel je veel tijd aan een enkele vijand. En dit maakt Towers of Time en de collectibles in de Krypt tot een langzame 'grind'.

NetherRealm weet dit en biedt hiervoor ook een soort van oplossing. Er zijn 'consumables' die je kunt gebruiken om een voorsprong te krijgen, zoals een genezende voorwerpen of raketten. De meest interessante is echter de "Skip the Fight"-optie, waarvan we vermoeden dat deze ook te koop zijn voor echt geld (we hebben er geen enkele token voor gevonden en microtransacties waren [nog] niet beschikbaar, dus we weten niet zeker of deze te koop zijn).

Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11

Zoals gezegd, verbindt dit allemaal met de Krypt en de 'unlockables' De Krypt is een 'third-person' verkenningsmodus, waarin je talloze schatkisten vindt met verschillende bonussen erin. Skins, voorwerpen, munten, fatalities, art - dit allemaal en meer is vrij te spelen in de Krypt (er zijn zelfs enkele gevaarlijke puzzels). Om de schatkisten te openen moet je echter bepaalde voorwerpen hebben, zoals muntjes, zielen en harten. Alle gamemodi leveren deze in-game valuta op, maar enorm langzaam in vergelijking met de Towers of Time. Het hele proces had veel leuker en interessanter kunnen zijn - zelfs beter dan in Injustice 2 - maar de opzet zorgt er voor dat het meer een 'grind' is. Dit is onze grootste teleurstelling in Mortal Kombat 11 en weerhoudt de game er van diens ware potentieel te bereiken.

Voor een beter idee hoe onnodig ingewikkeld het progressiesysteem is, moet je weten dat er nu edelstenen zijn die je in je uitrusting kunt plaatsten. Dit werkt echter ook enorm vervelend. De edelstenen zijn specifiek voor elk personage, wat op zich al een beperking is, maar om het nog erger te maken heeft iedere edelsteen een vorm (rond, driehoekig, etc.). Dit betekent dat je uitrusting nodig hebt met een plek met diezelfde vorm. Als je eenmaal edelstenen aan een uitrusting hebt gekoppeld 'levelen' deze ook nog eens individueel. Stel je voor dat je een nieuw masker voor Sub-Zero hebt vrijgespeeld en deze wilt gebruiken. Dit betekent dat je je huidige masker met edelstenen moet achter laten, waardoor je gedwongen bent je nieuwe masker weer volledig te levelen (en te bidden dat je edelstenen de juiste vorm hebben). Er zijn enkele XP-boosts die je kunt toepassen op je uitrusting, maar wederom vermoeden we dat deze met echt geld te koop zijn.

Ondanks deze betreurenswaardige beslissingen van NetherRealm, heeft Mortal Kombat 11 genoeg kwaliteit en content om toch een geweldige vechtgame te zijn. De gameplay, wederom in een 2D-vlak met 3D-graphics, is grandioos. Het is een relatief toegankelijk vechtsysteem dat ook enkel indrukwekkende diepgang bevat. Als je je speelstijl naar het volgende niveau wilt brengen kunnen we van harte de 'tutorials' aanbevelen, een van beste en meest volledige die we in het genre hebben gezien. Naast het introduceren van de basis kun je hier enkele elementen leren die normaal alleen voor doorgewinterde spelers worden gebruikt, zoals 'frames' voor iedere animatie, responstijd bij het blokkeren, counteraanvallen en het vermijden van combo's, en nog veel meer. Het is indrukwekkend.

Qua gameplay is Mortal Kombat 11 vergelijkbaar met Mortal Kombat X, maar er zijn enkele belangrijke veranderingen. X-Ray aanvallen zijn vervangen door Fatal Blows, krachtige aanvallen die je kunt gebruiken als je bijna wordt verslagen. Het is een manier om een ongelijk gevecht te balanceren of een overwinning binnen te slepen in een gelijk gevecht. Er zijn echter enkele factoren om rekening mee te houden en de meest belangrijke is het feit dat de Fatal Blows kunnen slechts één keer gebruikt worden tijdens een gevecht. Met andere woorden: als je deze gebruikt in de eerste ronde, kun je deze niet meer gebruiken in de opvolgende rondes. Als deze echter niet aankomt, kun je het enkele seconden later weer proberen.

Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11

Een andere belangrijke verandering heeft de maken met de energiebalken. Tot nu toe deelden deze balkjes aanval en verdediging, maar in Mortal Kombat 11 zijn ze opgesplitst. Er zijn twee balkjes voor de aanval en twee voor de verdediging, die mettertijd zich weer vullen. De aanvalsbalken laten je een speciale aanval beter maken, zoals het versnellen van Sub-Zero's 'frost bolt'. De verdedigingsbalken kunnen op hun beurt gebruikt worden om combo's en 'juggles' te onderbreken of om de overhand te krijgen als je opstaat nadat je bent neergeslagen. Het is een fantastisch systeem.

De personages zelf bieden enkele verschillende gamestijlen, waarbij sommige beter zijn op de lange afstand, andere juist van dichtbij en sommige daartussen. Middels het aanpassingssysteem kun je het uiterlijk van een personage lichtelijk veranderen door de extra vaardigheden die je kiest. Net als in de voorgaande games heeft elk personage twee varianten die bepalen welke vaardigheden je hebt, alhoewel je nu ook je eigen variant kunt maken in het personalisatiemenu. Je kunt bijvoorbeeld een versie van Liu Kang maken die gespecialiseerd is in het gebruik van nunchucks of de natuurlijke vaardigheden verbeteren, zoals de vuurbal. Deze aanpassingen zijn echter niet te gebruiken in Ranked Online Play, maar alleen in Casual Matches en singleplayermodi. Het is een manier om de game gebalanceerd te houden waar het er echt toe doet - het competitieve onlinegedeelte.

Bij de singleplayercontent moeten we de Story Mode uitlichten, die het verhaal van Mortal Kombat en Mortal Kombat X voortzet. Het is een enorm filmische ervaring met spectaculaire actiescènes en verbluffende tussenfilmpjes. De dialogen zijn niet van het hoogste niveau en het verhaal gemaakt om de gevechten te rechtvaardigheden, maar het blijft een van de beste Story-modi in het genre en is enorm vermakelijk. Als je in voorgaande delen van deze modus hebt genoten, dan gaat Mortal Kombat 11 je zeker niet teleurstellen.

We hebben het al gehad over de Towers of Time, maar er is ook een meer traditionele Towers-modus, wat in principe de Arcade-modus is. Hier neem je het in standaardgevechten op tegen computergestuurde tegenstanders tot je bij de eindbaas komt en een "einde" vrijspeelt voor het personage waarmee je vecht.

Online hebben we tijdens onze potjes geen problemen ondervonden. Er zijn enkele varianten om mee aan de slag te gaan: van King of the Hill tot één-tegen-één gevechten, en halverwege mei begint ook de Mortal Kombat League. We konden vooral de Ranked "Best of Three"-modus waarderen, waarbij het formaat niet geldt voor rondes, maar de daadwerkelijke gevechten. Als je er van houdt om online te vechten, zit je bij Mortal Kombat 11 goed.

Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11

Mortal Kombat 11 had grandioos kunnen zijn, misschien wel de ultieme vechtgame van deze generatie, maar de designkeuzes van NetherRealm betreffende de Towers of Time, de Krypte en progressie zijn betreurenswaardig. Aan de ene kant willen we geloven dat dit balansfoutjes zijn die met een update worden verholpen, maar het is waarschijnlijker dat dit bedoeld is om microtransacties aan te moedigen. Na alles dat er met Middle-earth: Shadow of War is gebeurd, hopen we dat Warner Bros. iets heeft geleerd. Echter is heeft de game buiten dit genoeg om het lijf en is het iedere Mortal Kombat-fan aan te bevelen. Konden we die vieze nasmaak van de Towers of Time maar wegspoelen...

8 / 10
+
Geweldige Story Mode, gameplay is toegankelijk, maar heeft indrukwekkende diepgang; geweldige tutorials; veel content; fantastische graphics.