Mortal Kombat 11

Mortal Kombat 11

Een geweldige vechtgame die wordt neergehaald door enkele twijfelachtige designkeuzes.

NetherRealm Studios houdt vast aan zijn bekende schema waarbij de releases van Injustice en Mortal Kombat afwisselt. Dit jaar is het de beurt aan Mortal Kombat, het elfde deel volgens de NetherRealm-nummering, en in vele opzichten de beste. Het is echter jammer dat enkele designkeuzes Mortal Kombat 11 er van weerhouden diens ware potentieel te behalen, evenals het topniveau dat we zagen in Injustice 2.

De NetherRealm-games neigen er naar op de fundering van de voorgaande titel gebouwd te worden, wat in dit geval betekent dat Mortal Kombat 11 is ontwikkeld aan de hand van Injustice 2. De DC Comics-game bracht twee erg interessante systemen met zich mee: aanpassingsopties voor je personage en Multi-versie, een modus waarin spelers het in speciale situaties en voorwaarden tegen vijanden konden opnemen. Multi-verse was een leuke en vrij uitdagende manier om uitrusting en Moster Boxes met 'loot' vrij te spelen, en voelde nooit overdreven gericht op echte uitgaven.

Mortal Kombat 11 heeft iets vergelijkbaars in de vorm van de Towers of Time. Het concept is vrijwel identiek, aangezien het vijandelijke torens bevat die vergelijkbaar zijn aan de klassieke Mortal Kombat-torens, maar met speciale thema's en uitdagingen, zoals de Multi-verse. Het probleem is helaas dat de Tower of Time een enorm frustrerende gamemodus is door enkele absurde moeilijkheidspieken.

Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11

Hoewel sommige gevechten makkelijk kunnen zijn, heeft iedere toren minimaal een tegenstander die ongelofelijk moeilijk is. Deze tegenstanders hebben speciale voordelen, zoals zure regen die op de speler neerslaat, andere personages die te hulp schieten of constante giftige ballen en zelfs watergolven. Het vechten onder speciale voorwaarden is niets nieuws in Mortal Kombat, maar was nooit zoals dit - puur ontworpen om de speler te pijnigen op een enorm vervelende manier.

In een gevecht heeft de tegenstander bijvoorbeeld het voordeel van giftige balen die iedere drie seconden op je wordt afgevuurd. Dit verstoort vrijwel iedere combo (en zelfs worpen) en zorgt voor enorm veel schade. De giftige ballen zijn gelukkig nog te blokkeren, in tegenstelling tot de raketten die levenskracht van jou aan de tegenstander geeft of het water dat je wegveegt als je er niet op het juiste moment heen springt (en je openstelt voor een combo van de computer).

Deze en andere vergelijkbare gevechtsomstandigheden maken de Towers of Time een enorm oneerlijke bedoeling en frustrerende uitdaging, wat zorgt voor een ander probleem - progressie. De Towers of Time is waar je de beste beloningen en valuta voor de game kunt bemachtigen, maar met zoveel lastige uitdagingen, verspeel je veel tijd aan een enkele vijand. En dit maakt Towers of Time en de collectibles in de Krypt tot een langzame 'grind'.

NetherRealm weet dit en biedt hiervoor ook een soort van oplossing. Er zijn 'consumables' die je kunt gebruiken om een voorsprong te krijgen, zoals een genezende voorwerpen of raketten. De meest interessante is echter de "Skip the Fight"-optie, waarvan we vermoeden dat deze ook te koop zijn voor echt geld (we hebben er geen enkele token voor gevonden en microtransacties waren [nog] niet beschikbaar, dus we weten niet zeker of deze te koop zijn).

Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11

Zoals gezegd, verbindt dit allemaal met de Krypt en de 'unlockables' De Krypt is een 'third-person' verkenningsmodus, waarin je talloze schatkisten vindt met verschillende bonussen erin. Skins, voorwerpen, munten, fatalities, art - dit allemaal en meer is vrij te spelen in de Krypt (er zijn zelfs enkele gevaarlijke puzzels). Om de schatkisten te openen moet je echter bepaalde voorwerpen hebben, zoals muntjes, zielen en harten. Alle gamemodi leveren deze in-game valuta op, maar enorm langzaam in vergelijking met de Towers of Time. Het hele proces had veel leuker en interessanter kunnen zijn - zelfs beter dan in Injustice 2 - maar de opzet zorgt er voor dat het meer een 'grind' is. Dit is onze grootste teleurstelling in Mortal Kombat 11 en weerhoudt de game er van diens ware potentieel te bereiken.

Voor een beter idee hoe onnodig ingewikkeld het progressiesysteem is, moet je weten dat er nu edelstenen zijn die je in je uitrusting kunt plaatsten. Dit werkt echter ook enorm vervelend. De edelstenen zijn specifiek voor elk personage, wat op zich al een beperking is, maar om het nog erger te maken heeft iedere edelsteen een vorm (rond, driehoekig, etc.). Dit betekent dat je uitrusting nodig hebt met een plek met diezelfde vorm. Als je eenmaal edelstenen aan een uitrusting hebt gekoppeld 'levelen' deze ook nog eens individueel. Stel je voor dat je een nieuw masker voor Sub-Zero hebt vrijgespeeld en deze wilt gebruiken. Dit betekent dat je je huidige masker met edelstenen moet achter laten, waardoor je gedwongen bent je nieuwe masker weer volledig te levelen (en te bidden dat je edelstenen de juiste vorm hebben). Er zijn enkele XP-boosts die je kunt toepassen op je uitrusting, maar wederom vermoeden we dat deze met echt geld te koop zijn.

Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11Mortal Kombat 11