New Super Mario Bros. U Deluxe

New Super Mario Bros. U Deluxe

Twee games die Mario-fans veel platformactie bieden.

New Super Mario Bros. U DeluxeNew Super Mario Bros. U Deluxe

Vanaf het eerste moment wordt de Nintendo Switch omarmt met een stortvloed aan games die al op de Wii U zijn verschenen - een console die het nooit echt goed heeft gedaan - en hun geluk opnieuw beproeven bij een nieuw publiek. New Super Mario Bros. U leek hier altijd al een kandidaat voor met klassieke 2D-platformactie zoals we die kennen van besnorde icoon en dat is ook precies wat we deze maand krijgen met New Super Mario Bros. U Deluxe.

In alle eerlijkheid zijn het eigenlijk twee games in één, aangezien New Super Luigi U ook is toegevoegd. De platformgame biedt een vergelijkbare ervaring en is iets uitdagender omdat Luigi neigt iets meer door te glijden dan zijn broer, maar wel hoger kan springen. Daarmee bevat dit Deluxe-pakket in totaal 164 levels, wat veel waar voor je geld betekent. Vooral omdat alle levels in de Classic-modus opnieuw gespeeld kunnen worden om alle verborgen extra's en 'collectibles' te verzamelen.

De kans is groot dat je de Wii U-versies niet hebt gespeeld. Zoals gezegd was de Wii U helemaal niet zo populair, helemaal in vergelijking met de Switch. Je hoeft ze ook niet gespeeld te hebben, want de opzet is sinds de jaren '80 onveranderlijk gebleven. In de respectievelijke Story-modus van beide valt Bowser het kasteel van Princess Peach aan, ontvoert haar en wij krijgen te taak om haar te redden door aantal levels in verschillende landen te doorkruizen.

Deze levels zijn grotendeels wat je verwacht en als je een doorsnee Mario-fan bent loop je misschien het risico lichtelijk teleurgesteld te worden doordat veel hiervan herkenbare content is die we de afgelopen jaren hebben gezien. Tussen de groene heuvels, Koopa's en Goomba's door treffen we echter enkele memorabele levels aan, zoals een moeras met een geschilderde achtergrond die doet denken aan De Sterrennacht van Van Gogh.

New Super Mario Bros. U Deluxe
New Super Mario Bros. U DeluxeNew Super Mario Bros. U DeluxeNew Super Mario Bros. U Deluxe

Het ontwerp van de levels is in beide titels fantastisch, met verborgen gangetjes, geheimen, pijpen, extra's en meer voor spelers die alles wat het geheimhoudt willen ontdekken. Het is makkelijk om met een ongetraind oog naar Mario te kijken en een makkelijke, soepel ritje, maar wat er in deze levels verborgen zit is soms ongelofelijk uitdagend. Het vereist nauwkeurige sprongen en veel coördinatie om ze volledig te voltooien, zelfs zonder 'speedruns' en spelers die alles willen verzamelen mee te rekenen.

Een van de redenen waarom dit zo goed geschikt is voor de Switch is dat het vier spelers de kans geeft om mee te doen. Hoewel dit de game niet veel makkelijker maakt, aangezien je tegen aan en op elkaar kan springen, biedt het wel veel hectisch vermaak. Zelfs als je per ongeluk (of expres) op het hoofd van een vriend spring en ze de lava in stuurt, verschijnen deze spelers weer snel in een zwevende bubbel. Het is vergeeflijk en biedt een beduidend andere spelervaring.

Dan zijn er ook nog de extra modi die je kunt uitproberen, waaronder Challenges. Deze vereisen je om een aantal taken te voltooien, zoals Time Attack, Coin Collection, 1-Up Rally en bijvoorbeeld het ontwijken van vuurballen en zweven zonder de grond te raken. Daarnaast zijn er Boost Rushes, die te vergelijken zijn met Time Attack, maar waar het verzamelen van muntjes je extra snelheid geeft, en Coin Battles om te zien wie het meeste muntjes kan verzamelen. Deze Challenges kunnen ook met een Mii-personage gespeeld worden, dus er is genoeg te doen voor spelers die de Story-modus hebben uitgespeeld en door willen spelen.

Over speelbare personages gesproken: naast de Mii, Mario, Luigi en Toad kunnen we ook aan de slag met Toadette - een makkelijk personage die in Peachette (in principe Peach) transformeert met behulp van een kroontje om te zweven, zoals met Mario's wasbeerpak, en om iets hoger te springen - en Nabbit - een nog makkelijker personage, aangezien deze door vijanden heen kan lopen zonder schade te krijgen. Net als met Funky Kong in Tropical Freeze biedt Nintendo hiermee een helpende hand voor de allerjongsten. Het is aangename toevoeging die alles veel toegankelijker maakt.

New Super Mario Bros. U Deluxe
New Super Mario Bros. U DeluxeNew Super Mario Bros. U DeluxeNew Super Mario Bros. U DeluxeNew Super Mario Bros. U Deluxe