Persona 5

Persona 5

Weet je wanneer mensen weer zijn begonnen met het dromen in kleur? Toen kleuren op onze televisieschermen verschenen. Daarvoor droomde mensen heel lang in zwart en wit. Hoe weten we dit? We hebben opgelet op school, een aantekeningen gemaakt, natuurlijk.

Op het eerste gezicht zouden dingen als huiswerk, examen, en vakken - allemaal kenmerken van de Persona-reeks - op papier niet echt moeten werken. Waarom zou je, na een lange moeizame dag, ervoor kiezen om je console thuis aan te zetten om vervolgens de leraar in videogamevorm te moeten beantwoorden? Waarom zou je huiswerk overslaan, om je huiswerk in een videogame te maken? Het lijkt behoorlijk onlogisch, maar zet al deze aannames opzij. Persona 5 is namelijk het beste schooljaar dat je ooit zult beleven.

Persona is reeks die er van houdt om uitgebreid de tijd te nemen, zowel qua tempo als in je kennis te laten maken met de opties en samenwerking van de verschillende systemen. Voor een goede film of toneelstuk moet immers eerst het podium naar behoren worden opgezet voordat er sprake kan zijn van enige echte drama. De personages en de schoolsetting moeten geïntroduceerd worden, en de bizarre en schitterende regels van de spelwereld moeten uitgelegd worden. Iets te vlug doen resulteert zelden in een goed verhaal, en als er dan ook iets is wat Persona 5 wilt bereiken is dat: het vertellen van een goed verhaal.

Op veel manier behoudt het verhaal van de game de verwachtingen die fans hadden betreffende de standaarden van de reeks; je bent een nieuweling, die, voor redenen die we hier niet zullen vermelden, een jaar zonder zijn ouders moet doorbrengen, in de hoofdstad van Japan. Voorgaande games in de reeks vonden het interessanter om de speler uit de drukte van de stad te halen en richting een landelijke gebied te sturen, waar de mysterie meer ruimte had om zich te ontwikkelen rondom de lokale bevolking. Dit keer kiezen de makers voor iets groters. Ja, je kan in Tokio rondlopen, aar dat betekend niet meteen dat er geen intimiteit gevonden kan worden in het stedelijke gebied. De crisis is alles behalve lokaal, daar er mensen vanuit heel Japan bij zijn betrokken, maar het verhaal raakt nooit buiten proportie.

Hoewel de inzet hoger is, slaagt het verhaal er altijd in om de aandacht te richten op de hoofdpersoon: Joker, en zijn vrienden om hem heen. Het doel is nooit het redden van de wereld. Het doel is om een vriend die in de problemen zit te redden en als dat betekent dat de wereld ook weer veiliger wordt voor onschuldige mensen, is dat mooi meegenomen. Het zijn de persoonlijke relaties waar je de kracht en motivatie uithaalt om door te vechten, Persona is immers een erg persoonlijke reeks, en dat heeft zowel betrekking op de relaties met je vrienden als die van je vijanden.

Persona 5Persona 5

Tegelijkertijd weet Persona 5 veel verwachtingen volledig op ze kop te zetten. In vorige delen bijvoorbeeld, waren de personages 'gedwongen' iets te doen omdat hun bestaan of veiligheid bedreigd werd. In Persona 4, bevond elk van je vrienden zich in groot gevaar, en alleen het binnenstappen van een mysterieuze parallelle dimensie kon hun levens redden. In Persona 5, ben je het tegenovergestelde van een passieve toeschouwer die gedwongen wordt om iets te doen. De groep besluit zelf proactief aan de slag te gaan en het op te nemen tegen criminele die de wet keer op keer weten te ontlopen. Ze kiezen voor deze uitdaging om iedereen die denkt verheven te zijn boven het rechtssysteem na te jagen en kiezen er ook voor om het recht daarbij in eigen hand te nemen.

Daarbij moeten ook belangrijke en relevante vragen gesteld worden; is de groep - The Phantom Thieves - wel gerechtvaardigd om de wet om deze manier te omzeilen? En zijn hun acties te verantwoorden? Het zijn vragen die de game niet probeert te vermijden, maar deze juist actief gebruikt als de bodem voor het vertellen van het verhaal. Het is verrassend verfrissend en moedig dat ze de lastige vragen durven te vragen, waar andere games vaak de neiging hebben een eenzijdige afspiegeling te tonen van goed en kwaad, en dit bravoure is merkbaar tijdens het hele avontuur. De game gaat onaangename onderwerpen niet uit de weg, maar behandelt ze rechttoe rechtaan. Daarmee ondermijnen ze ook nooit het belang van het kiezen van een standpunt, wat gebeurt op een zorgvuldige en volwassen manier. Zo zien we leraren die zowel fysiek als mentaal leerlingen berokkenen, mentoren die misbruik maken van hun machtspositie voor persoonlijk gewin, seks met minderjarige, leidinggevenden die zoveel druk zetten om hun werknemers wat leidt tot zelfmoord, en nog veel meer van dergelijke ethische vraagstukken. Het zijn lastige onderwerpen, maar het zegt alles dat de ontwikkelaar hier nooit mee te koop heeft gelopen in uitingen naar de pers; Persona 5 behandelt alles op een stijlvolle en volwassen manier.

Persona 5Persona 5
Persona 5Persona 5Persona 5Persona 5