Persona 5

Persona 5

Weet je wanneer mensen weer zijn begonnen met het dromen in kleur? Toen kleuren op onze televisieschermen verschenen. Daarvoor droomde mensen heel lang in zwart en wit. Hoe weten we dit? We hebben opgelet op school, een aantekeningen gemaakt, natuurlijk.

Op het eerste gezicht zouden dingen als huiswerk, examen, en vakken - allemaal kenmerken van de Persona-reeks - op papier niet echt moeten werken. Waarom zou je, na een lange moeizame dag, ervoor kiezen om je console thuis aan te zetten om vervolgens de leraar in videogamevorm te moeten beantwoorden? Waarom zou je huiswerk overslaan, om je huiswerk in een videogame te maken? Het lijkt behoorlijk onlogisch, maar zet al deze aannames opzij. Persona 5 is namelijk het beste schooljaar dat je ooit zult beleven.

Persona is reeks die er van houdt om uitgebreid de tijd te nemen, zowel qua tempo als in je kennis te laten maken met de opties en samenwerking van de verschillende systemen. Voor een goede film of toneelstuk moet immers eerst het podium naar behoren worden opgezet voordat er sprake kan zijn van enige echte drama. De personages en de schoolsetting moeten geïntroduceerd worden, en de bizarre en schitterende regels van de spelwereld moeten uitgelegd worden. Iets te vlug doen resulteert zelden in een goed verhaal, en als er dan ook iets is wat Persona 5 wilt bereiken is dat: het vertellen van een goed verhaal.

Op veel manier behoudt het verhaal van de game de verwachtingen die fans hadden betreffende de standaarden van de reeks; je bent een nieuweling, die, voor redenen die we hier niet zullen vermelden, een jaar zonder zijn ouders moet doorbrengen, in de hoofdstad van Japan. Voorgaande games in de reeks vonden het interessanter om de speler uit de drukte van de stad te halen en richting een landelijke gebied te sturen, waar de mysterie meer ruimte had om zich te ontwikkelen rondom de lokale bevolking. Dit keer kiezen de makers voor iets groters. Ja, je kan in Tokio rondlopen, aar dat betekend niet meteen dat er geen intimiteit gevonden kan worden in het stedelijke gebied. De crisis is alles behalve lokaal, daar er mensen vanuit heel Japan bij zijn betrokken, maar het verhaal raakt nooit buiten proportie.

Hoewel de inzet hoger is, slaagt het verhaal er altijd in om de aandacht te richten op de hoofdpersoon: Joker, en zijn vrienden om hem heen. Het doel is nooit het redden van de wereld. Het doel is om een vriend die in de problemen zit te redden en als dat betekent dat de wereld ook weer veiliger wordt voor onschuldige mensen, is dat mooi meegenomen. Het zijn de persoonlijke relaties waar je de kracht en motivatie uithaalt om door te vechten, Persona is immers een erg persoonlijke reeks, en dat heeft zowel betrekking op de relaties met je vrienden als die van je vijanden.

Persona 5Persona 5

Tegelijkertijd weet Persona 5 veel verwachtingen volledig op ze kop te zetten. In vorige delen bijvoorbeeld, waren de personages 'gedwongen' iets te doen omdat hun bestaan of veiligheid bedreigd werd. In Persona 4, bevond elk van je vrienden zich in groot gevaar, en alleen het binnenstappen van een mysterieuze parallelle dimensie kon hun levens redden. In Persona 5, ben je het tegenovergestelde van een passieve toeschouwer die gedwongen wordt om iets te doen. De groep besluit zelf proactief aan de slag te gaan en het op te nemen tegen criminele die de wet keer op keer weten te ontlopen. Ze kiezen voor deze uitdaging om iedereen die denkt verheven te zijn boven het rechtssysteem na te jagen en kiezen er ook voor om het recht daarbij in eigen hand te nemen.

Daarbij moeten ook belangrijke en relevante vragen gesteld worden; is de groep - The Phantom Thieves - wel gerechtvaardigd om de wet om deze manier te omzeilen? En zijn hun acties te verantwoorden? Het zijn vragen die de game niet probeert te vermijden, maar deze juist actief gebruikt als de bodem voor het vertellen van het verhaal. Het is verrassend verfrissend en moedig dat ze de lastige vragen durven te vragen, waar andere games vaak de neiging hebben een eenzijdige afspiegeling te tonen van goed en kwaad, en dit bravoure is merkbaar tijdens het hele avontuur. De game gaat onaangename onderwerpen niet uit de weg, maar behandelt ze rechttoe rechtaan. Daarmee ondermijnen ze ook nooit het belang van het kiezen van een standpunt, wat gebeurt op een zorgvuldige en volwassen manier. Zo zien we leraren die zowel fysiek als mentaal leerlingen berokkenen, mentoren die misbruik maken van hun machtspositie voor persoonlijk gewin, seks met minderjarige, leidinggevenden die zoveel druk zetten om hun werknemers wat leidt tot zelfmoord, en nog veel meer van dergelijke ethische vraagstukken. Het zijn lastige onderwerpen, maar het zegt alles dat de ontwikkelaar hier nooit mee te koop heeft gelopen in uitingen naar de pers; Persona 5 behandelt alles op een stijlvolle en volwassen manier.

In klassieke jrpg-stijl zijn er vijanden om te verslaan en levels om te stijgen. In Persona 5 zijn er twee manieren om sterker te worden: de typische jrpg-wijze en de persoonlijke manier. De klassiek aanpak laat je met monsters vechten, waarbij iedere persoon een persona heeft, en door jezelf te leren kennen en in jezelf te geloven kan je deze persona sterker maken. Het hoofdpersonage, Joker, heeft de schitterende vaardigheid om meer dan één persona in hem te houden - bijna alsof je meerdere persoonlijkheden hebt - en dit geeft hem de mogelijkheid om tussen persona te wisselen afhankelijk van de tegenstander. Het gevechtssysteem is turn-based en is altijd al het sterke punt geweest van de reeks. Daardoor is het makkelijk om op te pakken, maar lastig om volledig onder de knie te krijgen, zoals veel andere rpg's uit Japan. Vrijwel iedere vijand heeft een bepaalde zwakte en het gebruik van vuuraanvallen tegen een ijsvijand zorgt er voor dat deze omver wordt gegooid en een beurt niets kan doen. Je kan beurten ook benutten door vijanden om geld te vragen, voorwerpen of of deze aan jouw kant wilt vechten.

Natuurlijk, heb je tijdens het begin slechts drie handlangers bij je, en de verschillende zwaktes van vijanden zijn makkelijk te begrijpen. Langzaam, als het verhaal zich ontwikkelt, en meer ambitieuze jongeren zich bij je voegen, ontstaan er nieuwe strategische opties en kun je snel tussen verschillende leden wisselen, waardoor je altijd de juiste aanval in huis hebt voor de juiste zwakte. Als je geen controle houdt over een gevecht, dan neemt de vijand deze wel. Zwaktes werken beide kanten op en het is een simpel systeem om mee te werken, maar ook erg diepgaand en tactisch. Als je eenmaal begint met het uitproberen van voorwerpen, teamcombinaties en spreuken wordt het al snel duidelijk dat Persona 5 goede aanpassingen heeft doorgevoerd in de al uitstekende formule. Dit is turn-based vechten op het hoogste niveau.

De tweede manier dat je sterker kan worden is via vriendschappen en alleen door banden te versterken kun je je volledige potentie gebruiken in gevechten. Je vriendschap met een besmeurde politici, die bedreven is in het geven van speeches, kan je helpen om betere retorische vaardigheden te geven, wat bijvoorbeeld helpt bij het vragen van meer geld of voorwerpen aan geneutraliseerde vijanden. Je vriendschap met een getalenteerde shogi-speler leert je haar strategieën en geeft je de mogelijkheid om je teamleden midden in gevechten te wisselen. Alle vriendschappen bieden fantastische verhalen en daarbij ook een nieuwe vaardigheden die je kan ontdekken en eigen maken.

Persona 5Persona 5

De diversiteit van de personages is ook voortreffelijk. Of het nu gaat om een alcoholische verslaggever, een waarzegster die het vertrouwen in haar gaven is verloren, of een pratende kat. Alle personages voelen enorm geloofwaardig en echt aan doorat je ze kan leren kennen en ze uiteindelijk kan helpen. Er zijn gigantisch veel personages waarmee je vriendschappen kan aangaan in Tokio, en als je nieuwsgierig genoeg bent om de uithoeken van de stad te ontdekken beloont de game je daar ook keer op keer voor. Zelfs al kom je geen nieuwe vriend tegen, een simpele wandeling is je tijd meer dan waard. Persona 5 weet namelijk niet alleen het uiterlijk van de stad te vangen, maar heeft ook het gevoel van de stad perfect weten te grijpen. Er zijn studenten te vinden in de arcadehallen, mensen die in en uit drukke treinen gaan, en het is gelukt om de drukte en sfeer van het echte stadsleven na te maken. Zelfs de school is een genot om in rond te lopen, met roddelende schoolmeisjes, populaire jongens die geruchten verspreiden over "the new kid", en docenten die de orde bewaren op de gang. Als je nog nooit Japan hebt bezocht is dit een uitstekend alternatief. Als je er wel bent geweest, bereid je dan voor op een berg nostalgie. Geloof ons. Op onze eerste schooldag verdwaalden we op het Shinjuku-station en moesten we overstappen op de Ginza-lijn. De game vertelde ons niet waar we heen moesten, dus moesten we de bordjes lezen, net alsof we er zelf waren. Persona 5 is echt een speciale game en biedt een getrouwe weergave van het leven en zijn in Tokio.

Het verhaal is dapper, de personages complex, het gevechtssysteem afgewerkt, en dat allemaal verwerkt in een van de meest stijlvolle games waarin we verdwaald hebben mogen raken. Van het Start-scherm geschreven in krijt, tot het design van het menu, alles druipt over met stijl en persoonlijkheid. Dit is een game die een identiteit heeft en dat trots laat zien. De muziek weet ook perfect de stijl te pakken, waar beide altijd hand-in-hand gaan. Als je rustig aan het werk bent met je bijbaantje in de bloemenwinkel is de muziek kalm en rustgevend, terwijl de muziek een lekker hoog tempo inzet als er een gevecht plaatsvindt. Componist Shoji Meguro slaagde er al eerder in om onvergetelijke soundtracks af te leveren voor de voorgaande games, maar weet wederom de lat iets hoger te leggen. Wellicht komt het door de nieuwe visuele stijl, maar op een of andere manier matchen het geluid en de graphics beter dan ooit tevoren.

"Take Your Heart" luidt slogan van Persona 5 en dit is meer dan een simpele mysterieuze introductie van het verhaal. Nee, het is een waarschuwing, omdat nadat je de game voor het eerst aanzet en het eerste tussenfilmpje hebt gezien, de game je hart heeft gestolen. Kleurentelevisie liet ons weer dromen in kleur, Persona 5 laat je dromen van Tokio.

Persona 5Persona 5Persona 5Persona 5
10 Gamereactor Netherlands
10 / 10
+
Het verhaal is verrassend en dapper, de personages zijn complex, muziek en visuele stijl gaan hand-in-hand, het gevechtssysteem legt de lat nog hoger in de reeks, weet perfect de sfeer van Tokio te pakken.