Poochy & Yoshi's Woolly World

Poochy & Yoshi's Woolly World

Yoshi is terug met meer wollige capriolen en dit keer wordt hij vergezeld door Poochy.

In het midden van de Handmade Ocean ligt Craft Island - een paradijselijk eiland waar alles is gemaakt van garen en doek. De kleurrijke Yoshi-clan geniet van een doorsnee dag vol plezier - tot de kwaadaardige Kamek de vrede bruut verstoort. Kamek verandert alle Yoshis in bundels van wol voor zijn meester Baby Bowser. Twee Yoshis weten te ontsnappen en trekken er op uit om hun vrienden, die verspreid zijn over verschillende werelden, te redden.

Als dit bekend in de oren klinkt, kan dat heel goed kloppen. Poochy & Yoshi's Woolly World voor de 3DS is nauw verbonden met Yoshi's Woolly World, de side-scrolling platformgame die in 2015 op de Wii U verscheen. Zoals de titel doet vermoeden introduceert deze nieuwe versie Poochy, een schattig honden vriendje die met je mee op avontuur gaat. Daarnaast zijn er vijf nieuwe levels toegevoegd waarin je Poochy zelf bestuurt en tegen de klok moet racen. Vijf nieuwe levels klinkt misschien aan de magere kant voor spelers die al bekend zijn met de Wii U-versie.

De zes verschillende werelden (die ieder uit acht levels bestaan) zijn exacte kopieën van diegene in de Wii U-versie. Evenzo beschikt Yoshi over dezelfde bewegingen die hij in de Yoshi's Island-reeks had, zoals het inslikken van vijanden. In plaats van het leggen van eieren, legt Yoshi nu ballen wol na het opslurpen van een vijand. Deze ballen kunnen gebruikt worden om naar vijanden te gooien om ze vast te binden of om bepaalde voorwerpen en platformgedeeltes op te vullen. De 3DS-versie voegt het gebruik van Poochy Pups toe: drie hondjes die je volgen en als ballen gegooid kunnen worden, je kunnen bijstaan tijdens gevechten en verborgen voorwerpen voor je vinden.

Poochy & Yoshi's Woolly WorldPoochy & Yoshi's Woolly WorldPoochy & Yoshi's Woolly World

In ieder level zijn ook kralen verspreid die je kan verzamelen om Power Badges te verkrijgen. Power Badges leveren je handige perks op, zoals een sterke aanvalskracht. Ieder level bevat ook Wonder Wool, Flowers en Stamp Patches. Het verzamelen van Flowers verhoogt de kans op een bonusgame nadat een level is voltooid. Stamp Patches spelen postzegels vrij die gebruikt kunnen worden in Miiverse-berichten, en Wonder Wool levert nieuwe patronen op voor Yoshi. Deze te verzamelen voorwerpen zijn optioneel en ook zonder ze te pakken kan je verder naar het volgende level. Een waarschuwing: het verzamelen wordt al snel extreem verslavend, met name bij diegene die verstopt zitten achter een puzzel.

Als je afgaat dan kom je altijd terecht bij een nabij checkpunt, zonder het hele level opnieuw te hoeven spelen. Dit zorgt er voor dat je lastige stukken niet keer-op-keer hoeft te proberen. Sommige checkpunten zijn echter ver van elkaar verwijderd en voorafgaand aan een eindbaas bevinden zich vaak geen checkpunt.

Als je succesvol door een level heen bent gesprongen, gekropen en gezweefd speel je het opvolgende vrij. Als je wilt kan je echter terugkeren naar ieder level. Dit geeft je de mogelijkheid om gemiste en verborgen voorwerpen te vinden of de bonuslevels te spelen. Onderweg krijg je te maken met eindbazen die verslagen moeten worden voordat je uiteindelijk oog-in-oog komt te staan met de opperbaas: Baby Bowser.

De game biedt twee standaardmodi: Classic Mode en Mellow Mode. Mellow mode maakt de game aanzienlijk makkelijker en geeft Yoshi een paar vleugels waarmee spelers oneindig door ieder level kunnen vliegen. Je kan op ieder moment tussen de twee modi wisselen. Net zo kan je altijd de hulp van de Poochy Pups inschakelen, of ze helemaal uit zetten.

Net als de Wii U-versie is Poochy and Yoshi's Woolly World te gebruiken in combinatie met amiibo. Sommige amiibofiguren spelen nieuwe patronen vrij. De Yarn Yoshi amiibo levert een extra Yoshi op in Solo Play, die anders alleen beschikbaar was in co-op. Als je je creatief voelt kan je ook je eigen Yoshi-patronen ontwerpen en opslaan. Met de stylus en het touchscreen is het ontwerpen van een patroon erg makkelijk. Het ontwerpen kent twee verschillende modi: Easy, waarin je makkelijk een simpel ontwerp maakt en Advanced, kan je gebruiken om gedetailleerde creaties te maken.

Het enige wat niet uit de Wii U-versie is meegekomen is de coöperatieve spelmodus. In deze multiplayermodus op de Wii U kon je samen met een vriend spelen, die ook een Yoshi bestuurt. Met Poochy aan je zijde hoef je het avontuur niet alleen aan te gaan, maar het voelt als een gemiste kans om deze optie niet in de 3DS-versie toe te passen.

Het verhaal is simpel, de levels kunnen zo makkelijk of moeilijk gemaakt worden als je wilt en het concept is gelijk gebleven aan de Super Mario-franchise, aldaar met een kleine twist. De game slaagt er gelukkig wel in je vaardigheden uit te dagen door lastig verborgen voorwerpen en door spelers de omgeving te laten gebruiken. Natuurlijk helpt het dat de wollen wereld uiterst charmerend en plezierig is om in rond te dwalen.

Poochy & Yoshi's Woolly World voelt als een goede match op de handheld. De overzetting naar de 3DS werkt goed; spelers kunnen Yoshi makkelijk door de kleurrijke wereld sturen. De Poochy Pups zijn een schattige toevoeging en het ontwerpen van patronen met de stylus is een eitje. Door de mogelijkheid om de moeilijkheid tijdens het spelen aan te passen is Poochy & Yoshi's Woolly World toegankelijk voor zowel ervaren als nieuwe spelers. Als je de Wii U-versie nog niet gespeeld hebt is de 3DS-versie zeker het uitproberen waard, al hadden we stiekem op iets meer nieuwe content gehoopt.

8 / 10
+
Poochy Pup is een schattige toevoeging, game speelt goed op de handheld, ontwerpen van patronen is makkelijk, wisselen tussen moeilijkheidniveaus simpel en toegankelijk.