Pro Evolution Soccer 2018

Pro Evolution Soccer 2018

Konami is weer terug voor nog een potje PES, maar hoe is deze in vergelijking met vorig jaar?

Elk jaar is er een strijd tussen de twee zwaargewichten in voetbalgames - Fifa en Pro Evolution Soccer - maar dat duel is in recente jaren steeds spannender geworden, omdat laatstgenoemde drastisch is verbeterd en zelfs de voorkeur van veel spelers krijgen. Nu is Konami terug om hun formule nog meer te verfijnen met PES 2018. Als voetbal je dichtbij het hart ligt dan is de versie van dit jaar zeker het overwegen waard, omdat het zowel nieuwe opties en nog meer afwerking heeft bovenop PES 2017's speelstijl.

Hoeveel is er echter veranderd ten opzichte van vorig jaar? Nou, er zijn veel elementen via de marketingmachine in de maanden naar de release aan ons gepresenteerd en een daarvan is 'verbeterde controle'. Dit is natuurlijk niet altijd zichtbaar, maar de snelle reacties van spelers (met name kwalitatief erg goede spelers, en bij het ingedrukt houden van R2/RT voor nauwkeurige controle) zijn erg handig voor spelers die nauwkeurig door de tegenstander willen heen dribbelen. Natuurlijk, is dit geen 100 procent garantie om door de verdediging te komen, maar voor diegenen die precieze controle willen over waar hun spelers heengaan is dit zeker welkom.

Een andere welkome optie dit jaar is 'contextueel afschermen' en wederom is dat het best merkbaar bij de beste spelers. Het is hier duidelijk dat spelers hun best doen om de bal om te schermen van tegenstanders, hun lichaam om de juiste manier positioneren en daarmee niet alleen een extra laag van detail toevoegt, maar je ook meer in het spel trekt. Hoe vaak hebben we dit immers niet zien gebeuren op het echte veld. Sterke spelers doen dit veel beter dan anderen, dus strategisch te bal bij je houden is simpel als je weet hoe.

Een van onze grootste positieve punten in PES dit jaar zijn echter de verbetering van de keepers. Het was zo dat als je vlakbij de doelman kwam de meeste schoten langs ze in het net verdwenen, maar er lijkt veel werk gestopt te zijn om er voor te zorgen dat ze effectiever zijn in het tegenhouden van de bal. Het is niet voldoende om de bal een hoek in te tikken, daar je vaak slimmer dan ze moet zijn en ze uit moet spelen. Dit leidt tot meer realistische en aangename spelmomenten - het voelt nu veel meer als een echte voetbalwedstrijd op de manier waarop je ze moet passeren.

Pro Evolution Soccer 2018Pro Evolution Soccer 2018
Pro Evolution Soccer 2018

Een uitstekende manier is een een-tweetje, waarvan we veel gebruik van maakten (passen met L1/LB om de passer vooruit te laten rennen). Steekpasses in PES waren in de afgelopen jaar veel effectiever dan in Fifa, waarbij een bal over of door de verdediging vaak zou moeten werken als je deze juist timet. Aanvallen op deze manier is ook ongelofelijk bevredigend, en het is een goed idee om te proberen de bekwame vernieuwde keepers te slim af te zijn.

Een klacht die we hebben betreffende het schieten is iets dat ons opviel als je de bal laag voorgeeft vanaf de vleugels. Als deze bal voor de voeten van een aanvaller dicht bij de goal terecht komt gebeurt het frustrerend vaak dat ze dat bal naast schieten uit die positie, in plaats van deze in het doel te schuiven. Het is lichtelijk irritant om explosief langs de flank te stormen, de bal voor te geven, om je aanvallers constant de bal te verpesten op slechts enkele meters van het doel.

Variatie betreft echter niet alleen het schieten, daar er veel verschillende manieren zijn dat een wedstrijd kan verlopen. Toen we tijdens een hevige regenbui speelden, veranderde dit de wedstrijd volkomen; verdedigers gleden vaker uit; de bal vertraagde op het veld en controle krijgen over het veld was vele malen lastiger. We hebben nooit eerder meegemaakt dat regen zo een grote invloed had op een wedstrijd en het veranderende de manier waarop we speelden volledig.

Verdedigend is er niet veel te melden qua grote, wereldschokkende veranderingen, maar dezelfde PES-regels zijn hier nog steeds van toepassing - het verkeerd timen van een sliding leidt veel vaker tot geen overtreding dan geel, aangezien aanvallers er zelden over heen springen (iets wat ons lichtelijk ergerde) zorgt er voordat dat sliding en druk zetten, met je teamleden of de speler zelf, de geprefereerde manier is om de tegenstander van de bal te krijgen en ons doel veilig te houden.

De gebruikersinterface is ook verbeterd ten opzichte van afgelopen jaar, ook al is het niet perfect. Veel grote namen hebben nu bijvoorbeeld hun eigen foto, wat helpt bij de authenticiteit van de gehele ervaring. Het voelt nu bijvoorbeeld echt alsof je Jordan Henderson wisselt, in plaats van een virtuele versie van hem. In-game echter zou de gebruikersinterface wat behulpzamer kunnen zijn, met duidelijkere indicatoren bij voordeelsituaties en wie er een kaart heeft.

Fans van dode spelmomenten moeten hun aanpak ook aanpassen ten opzichte van vorig jaar. Vrije trappen en hoekschoppen zijn veranderd en hebben nu meer de Fifa-stijl. Er is geen wiebelige pijl meer om je te begeleiden, het komt nu aan op je eigen intuïtie, wat natuurlijk geleerd kan worden in trainingsoefeningen. Hoewel dit het proces iets lastiger maakt is het nu wel meer een vaardigheidsuitdaging, vooral om een vrije trap goed in de bovenhoek te plaatsen. Bevredigender ook, maar wellicht niet iets waar iedereen blij mee zal zijn, wij vonden het echter een uitstekende verandering.

Wat betreft de modi: op het moment van schrijven zijn de online servers nog niet geopend, maar een nieuwe modus die we graag wilden uitproberen was Random Selection, die zijn terugkeer maakt uit oude PES-games. Hier kies je een tenue van je team om te dragen en vervolgens wijst de game willekeurig spelers toe aan je team afhankelijk van enkele instellingen die je kiest. Wij kregen bijvoorbeeld Arsenal met Lion Messi, terwijl Fulham waar we tegen speelden Gareth Bale bevatte. Er zit hier ook een ruilronde in waar je enkele spelers kunt uitkiezen om af te pakken en natuurlijk om je eigen spelers te beschermen. Het is een perfecte toevoeging voor spelers die op zoek zijn naar een vreemde, onverwachte en unieke spelervaring.

Sommige kleine problemen van PES zijn echter blijven hangen uit voorgaande delen en een van deze is het commentaar. De zinnen van Peter Drury en Jim Beglin voelen nog steeds wat geforceerd en houterig, om maar niet te spreken over de veelvuldig herhaalde uitspraken die we hebben meegemaakt. Voor een game die met de gameplay je zo weet te grijpen is het zonde dat het commentaar je er aan blijft herinneren dat het een videogame is en sommige van onze reviewers hebben het commentaar helemaal uitgezet tijdens het spelen.

De scheidsrechters zijn ook niet altijd geweldig in PES, wat ook frustrerend is. Als spelers bijvoorbeeld tegen elkaar botsen zonder dat er een tackle wordt gemaakt (bijvoorbeeld als iemand je van de bal duwt, wat een overtreding zou zijn in het echt) wordt dit heel vaak niet gezien als overtreding, iets wat heel erg opvalt in de fysieke wedstrijden waar mensen constant met elkaar in gevecht zijn.

Visueel ziet PES er briljant uit, vooral wat betreft de spelers. Er is geen gigantische sprong gemaakt in dit aspect, maar dat maakt niet uit, want alle grote namen zien er uit zoals ze eruit moeten zien en er zijn meer dan genoeg details dankzij belichting, zweet, etc. Sommige gezichten die worden getrokken als je inzoomt op de spelers tijdens gameplay zijn wat angstaanjagend, maar dat maakt niet veel uit omdat je het grootste gedeelte van tijd daar toch niet op let.

Al met al kent PES 2018 veel meer positieve punten dan negatieve. Het is daadwerkelijk een meer afgewerkte versie van de winnende formule die PES enkele jaren geleden heeft neergezet en de toegevoegde elementen zoals verbeterde keepers, nauwkeurige dribbels en Random Selection-modus zullen uitstekend in de smaak vallen van fans van de reeks en voetbalgames in het algemeen.

9 / 10
+
Keepers verbeterd, schieten is bevredigend, voelt als je moet werken voor doelpunten, Random Selection is leuk, interface verbeterd.