Rage 2

Rage 2

Een combinatie van Mad Max en Doom klinkt op papier fantastisch, maar maakt de openwereldshooter die verwachtingen waar?

Toen de eerste Rage bijna acht jaar geleden verscheen, leverde het gemengde reacties op. Alhoewel critici het overwegend wist te bekoren, vonden veel spelers het ietwat onderontwikkeld, ondanks dat het tot de nok gevuld zat met vermakelijke schietactie en een toffe (bruine) spelwereld. Toen het vervolg werd aangekondigd voelde het als een uitstekende match om de ontwikkeling aan Avalanche Studios over te laten na hun werk aan Mad Max. Heeft die overstap en die acht jaar veel verschil gemaakt voor Rage 2? Nou, niet echt, alhoewel het wel beschikt over een veel meer uitgesproken kleurenpalet.

30 jaar na de gebeurtenissen van de eerste game stappen we in de schoenen van Walker, een zogeheten Ranger die The Authority moet uitschakelen. Deze schurkenformatie wordt geleid door de robotachtige General Cross en doet er alles aan om wat er over is van de wereld in handen te krijgen. Na het kiezen van het geslacht van onze Walker, worden we direct in de spelwereld losgelaten en moeten we allianties sluiten, wapens verzamelen en mutanten neerknallen. Voeg daarbij enkele voertuiggevechten toe en je hebt een perfecte mix van Doom, Just Cause en Mad Max, iets dat op papier klinkt als de ultieme actiegame. De opzet, het verhaal en de spelwereld van Rage 2 zijn niets nieuws, maar het is makkelijk om er mee aan de slag te gaan en - doordat id Sofware met Avalanche Studios samenwerkt - zou dit een perfecte combinatie moeten zijn.

Rage 2

Het verhaal van Rage 2 dient grotendeels als rechtvaardiging om rotzooi te trappen en op alles en iedereen te schieten. De schurk General Cross is een slaapverwekkende vijand en hoewel we gaandeweg constant personages ontmoeten die op het eerste gezicht interessanter lijken, levert die vroege belofte in vrijwel niets memorabel op. De verschillende stadjes die je bezoekt bevatten ook personages om mee te praten, maar niemand heeft echt iets boeiends te melden, dus nu een paar uur houdt je dat voorgezien. Het is overduidelijk dat deze personages dat deze personages wel interessant zouden moeten zijn, maar daar slagen ze nimmer in. Dat is zonde, maar tegelijkertijd, waarderen we dat het verhaal waarschijnlijk niet het belangrijkste is in een game als deze. Wat er echter vreemd aan is, is hoe de 'campaign' is opgezet en het feit dat het avontuur vrijwel over is voordat het ooit echt begint.

Er zijn drie hoofdpersonages waar je mee moet werken - Marshall, Loosum en Kvasir - en het is via dit trio dat het verhaal zich ontvouwt. De campaign bevat slechts een handjevol hoofdmissies en tussendoor zijn er enkele zijactiviteiten die je kunt doen om deze personages te laten 'levelen'. En dat is het zo een beetje, helemaal tot het einde. Deze opzet voelt alsof het is gemaakt om de campaign uit te rekken en hoewel dat niet ongebruikelijk is, is het hier veel te klaarblijkelijk. Dat gezegd hebbende, de hoofdmissies zijn leuk (grotendeels), evenals de meeste zijmissies, maar als we dit als geheel bekijken voelt het vreemd in elkaar gezet en, zoals gezegd, veel te snel voorbij.

Afgezien van de korte campaign, is de spelwereld volgestopt met verschillende activiteiten om jezelf bezig te houden, zoals het uitkammen van vijandelijke kampen, vinden van missende Rangers, vechten tegen mini-bazen en meedoen aan autoraces. Zelfs al is het vechten leuk, het is lastig om gemotiveerd te blijven om alle zijmissies te voltooien nadat de aftiteling van het hoofdverhaal voorbij rolt. Het voelt alsof de voertuigen in de game onderbenut zijn en hoewel het leuk is om tegen vijandelijke konvooien te vechten en je voertuig als in Mad Max te voorzien van wapens, hebben we na het vrijspelen van de gyrocopter al het vervoer met wielen vrijwel volledig vermeden, aangezien het veel makkelijker is om je door de lucht te verplaatsen.

Rage 2

Iets dat ongelofelijk goed werkt in de game zijn de wapens, die briljant zijn ontworpen. In tegenstelling tot het verhaal, is het duidelijk dat er veel tijd en moeite is gestopt in dit gedeelte van de game. Er is een overvloed in hun design en een goed ontwikkeld upgradesysteem waar we kunnen aanpassen hoe de creatief ontworpen wapens werken. Er is genoeg om mee te experimenteren en je kunt uitkijken naar de bekende schietijzers - pistolen, automatische rifles, raketten - alhoewel er ook enkele ongebruikelijke varianten zijn om te ontdekken. Een van onze favorieten is een revolver die kleine bommen afvuurt die vastpakken aan vijanden en met een vingerknip zijn tot ontploffing zijn te brengen, waarmee de arme ziel aan de andere kant van ons vizier in brandt vliegt. Vrijwel alle wapens doen minimaal twee verschillende dingen en het beste van Rage 2 is het experimenteren met je wapenarsenaal om nieuwe manieren te vinden om de verschillende vijanden die je tegenkomt uit te schakelen.

Rage 2Rage 2