Resident Evil 7: Biohazard

Resident Evil 7: Biohazard

Resident Evil 7 keert terug naar de survival-horror die de reeks groot maakte en laat je wederom die klassieke angst voelen.

Resident Evil 7: BiohazardResident Evil 7: BiohazardResident Evil 7: Biohazard

De Resident Evil-reeks heeft in de afgelopen jaren steeds meer diversiteit getoond. Waar het langzaam afstapte van het survival-genre en zich meer op de actie richtte en beperkte hulpmiddelen en kwetsbaarheid plaatsnamen voor vuurgevechten en explosies. Met Resident Evil 7: Biohazard lijkt het er op dat men terugkeert naar de kern van de reeks. De actie wordt beteugeld en overleven staat weer prominent vooraan.

Het is lastig het verhaal de bespreken zonder belangrijke momenten te verklappen, maar we proberen om de grote plotlijnen heen te sluipen. Je speelt als Ethan, een gewone man die op zoek is naar zijn overleden vrouw. Na het zien van enkele video's van haar komt hij terecht bij het huis van familie Baker. Hier begint de horror van Resident Evil 7: Biohazard. Je probeert je een weg te banen door een gigantisch complex: een plantage; het huis zelf, dat op sommige plekken netjes onderhouden is en op andere dramatisch in verval is geraakt; en geheime gangen en verborgen kamers. Ethan moet zijn weg zien te vinden in deze mysterieuze plek, er achter komen wat er aan de hand is en, veel belangrijker, zijn vrouw vinden.

Resident Evil 7: Biohazard

Voor diegene die de demo hebben gespeeld: de sfeer in het huis is een beetje anders dan daar en voegt duisternis toe aan het geheel. Vrijwel alle aspecten van de game (die zich afspeelt gedurende één nacht) zijn minimaal verlicht of pikzwart. Dit verhoogt de spanning enorm, maar maakt er gelukkig niet een 'jump-scare'-festijn van. Schrikeffecten worden spaarzaam gebruikt en behouden daardoor hun effectiviteit. We zijn niet snel bang in een game, maar enkele keren gebeurde er zulke onverwachtse dingen dat we het behoorlijk benauwd kregen. Het grootste gedeelte van de tijd hoor je alleen je eigen voetstappen, als er dan iets gebeurt, dan is het zeker dat je dat door hebt.

De eerste uren van de game bestaan voornamelijk uit verkennen, verstoppen en je behoorlijk kwetsbaar voelen als je de Baker-familie probeert te ontlopen. Als je eenmaal kruiden, wapens, ammunitie en andere voorwerpen begint de verzamelen, duikt een andere bekende Resident Evil-eigenschap op: het managen van je 'inventory'. Net als in voorgaande delen moeten er vaak lastige keuzes gemaakt worden over wat je bij je houdt en wat je weggooit. Het helpt echter een klein beetje dat er sporadisch opbergdozen zijn verspreid in de game.

Sommige voorwerpen die je oppakt behoren tot een andere klassieke Resident Evil-gameplayoptie: puzzels. Deze zijn door heel Resident Evil 7 verspreid en variëren van heel simpel tot hardnekkig, en laten je vaak terugkeren naar eerdere locaties en dwingen je vrijwel om alle ruimtes te verkennen en zo de geheimen in het Baker-huis te vinden. Daarbij moeten er vaak ook verstandige keuzes gemaakt worden, want niet alle voorwerpen kunnen tijdens dezelfde 'playthrough' verzameld worden.

Het klinkt misschien cliché, maar we zijn uiterst serieus over de toegevoegde waarde van het first-person perspectief. Deze draagt enorm bij aan de onderdompeling en trekt je dieper de horrorgame in. Het openen van gesloten deuren, zonder te weten wat er achter schuilt, en vijanden die op je af duiken, treffen je veel effectiever doordat deze vol in je gezicht gebeuren. Ondanks dat er genoeg fans zijn van het iconische gezichtspunt van de klassieke Resident Evil-games, verbetert de first-person view de game behoorlijk.

Resident Evil 7: Biohazard

Dit geldt ook voor de gevechten, die simpeler zijn in vergelijking met de vorige games. Schieten voelt bevredigend en gewichtig, wat ideaal is aangezien het lastig kan zijn om kogels te vinden. Door het gebrek aan ammunitie en de realistische terugslag van vuurwapens voelt de game gelukkig nooit aan als een shooter. In plaats daarvan voelt een vuurwapen als een wapen dat je moet gebruiken om te overleven, niet iets om simpelweg vijanden mee neer te maaien. Als je schiet en mist, neem je dat jezelf ook behoorlijk kwalijk.

Over het verhaal kunnen we niet te veel vertellen, maar we hebben enorm genoten van het grootste gedeelte en zagen niet van te voren waar het verhaal uiteindelijk heen ging. De personages bevatten diepgang en zijn overtuigend. Dat komt voor een groot deel door Ethan, die een doorsnee man is, en geen opgepompte soldaat die de wereld moet redden. Het verhaal voelt persoonlijk en de horror versterkt dat samen met de keuzes die je kan maken en de ontdekkingen die je maakt.

We hadden echter gehoopt op iets meer. Doordat we eerder al aan de slag konden met een previewversie van de game wisten we snel door het begin te geraken, maar een normale playthrough ligt rond de tien uur. Voor sommigen zal dit een teleurstelling zijn. Alhoewel het verhaal een goed geheel vormt, en prima werkt, hadden we graag enkele uur meer uit de game willen halen, ook omdat er niet heel veel redenen zijn om de game opnieuw te spelen.

Hetgene wat er is ziet er fantastisch uit en de combinatie van de belichting en puike graphics verhogen het horrorgevoel behoorlijk. De game is gemaakt op een nieuwe RE Engine en de omgevingen en personages zijn gedetailleerd en maken vaak prachtig gebruik van de schaduwen. In een kamer is bijvoorbeeld de enige beweging die je ziet afkomstig van de schaduw van de ventilator aan het plafond, dat tegelijkertijd een uiterst ongemakkelijk gevoel oplevert. Al met al ziet de game er fantastisch uit.

Resident Evil 7: Biohazard

Dit krijgt allemaal een nog onaangenamer gevoel door de effectieve juxtapositie van het normale en het onbekende. In het huis van de Baker-familie zijn veel typische familie-elementen te vinden, zoals slaapkamers, trofeeën, en kleine herinneringen. Dit wordt echter gecombineerd met angstaanjagende gewelddadige scenes, een mysterieus zwart slijm en de vraag wat er in het huis gebeurd is.

Hoewel alles er geweldig uit ziet, is er wel sprake van enkele visuele en technische foutjes. Enkele keren liepen van een kamer naar de andere en zagen we de 'textures' inladen. Of een deurklink waarbij het sleutelgat nog een grote pixelige boel vormt. Het gebeurde niet vaak, maar de keren dat het wel voorkwam, deed erg af aan de onderdompeling. Het grootste gedeelte valt het echter niet op en ziet alles er erg gedetailleerd uit.

Een ander probleem waar we op stuiten was na enkele uren met een eindbaas in de game. Tijdens het gevecht zagen we deze meerdere keren in de lucht zweven en tegen muren aanstoten die er niet waren. Het gehele gevecht voelde niet helemaal goed afgewerkt, waar de combinatie van nauwe doorgangen de vijand weinig goed deed.

Afgezien daarvan zijn er geen alleen kleine technische tekortkomingen, waaronder dat de stemmen niet altijd gelijk lopen met de monden van personages. Iets wat meer opviel waren de erg lange laadtijden. Alhoewel de game niet heel veel laadschermen heeft, zijn degene die er wel zijn enorm traag.

Resident Evil 7: Biohazard

Natuurlijk kunnen we deze review niet afsluiten zonder het aanstippen van virtual reality. Het dragen van een PSVR headset dompelt je nog meer in de game en is visueel zeker indrukwekkend. Het behoort tot een van de mooiere ervaringen die we op PSVR gezien hebben, weliswaar op de PS4 Pro. De besturing - waar de linkerstick gebruik wordt om te bewegen en de rechter om te draaien - werkt uit prima, net als het mikken met de headset. De extra opties, zoals het aanpassen van de loopsnelheid, worden ook gewaardeerd, evenals de 3d-audio, die je de rillingen geeft als je een monster in je nek hoort hijgen. We hebben in langere speelsessies geen problemen (duizeligheid of misselijkheid) ondervonden, maar dit kan natuurlijk per persoon verschillen.

Met Resident Evil 7 heeft Capcom duidelijk geprobeerd de reeks spannender te maken door een combinatie van nieuwe ideeën en dat wat de fans kennen en leuk vinden. Het indrukwekkendste is echter dat de sfeervolle horrortitel perfect is verweven met een aangrijpend verhaal. Ondanks enkele kleine tekortkomingen wist het ons van begin tot eind te grijpen. Van het schieten op vijanden met slechts een beperkt aantal kogels tot het ontsnappen van de gruwelheden om ons heen. Is dit de terugkeer van Resident Evil? Wat ons betreft wel.

Resident Evil 7: BiohazardResident Evil 7: Biohazard
9 / 10
+