Wipeout Omega Collection

Wipeout Omega Collection

Sony's iconische racer is terug, weliswaar in geremasterde vorm.

We beginnen deze anderszins vleiende review met een klacht. Waarom? Omdat we eigenlijk hadden gewild dat dit een nieuwe Wipeout-game was. Sinds Sony Studio Liverpool heeft gesloten - voorheen als Psygnosis bekend - is er niets nieuws uitgebracht in de geliefde racereeks. Dit is erg teleurstellend, omdat het een van onze favoriete is, en het gemis van een van de grote uit dit genre op de PlayStation 4 een gat heeft achtergelaten in de line-up van de console die deze geremasterde verzameling probeert op te vullen. Wipeout Omega Collection brengt een grote hoeveelheid aan 'high-speed' content naar Sony's console en als je een PS4 Pro plus een geschikt scherm hebt kan je zelfs in 4K/60FPS van deze futuristische racer genieten.

Maar voordat we bespreken wat deze verzameling heeft te bieden, en hoe het eruit ziet en speelt, even kort de basis: Wipeout is een anti zwaartekracht racegame waarin spelers een belachelijke krachtige schepen over kolkende banen besturen, wapens oppakken en hun tegenstanders neerschieten, over speedboosts vliegen, en proberen alles onder controle te houden terwijl de races steeds intenser worden. Een element dat de reeks beter dan al het andere uitbeeldt - buiten de setting en het genre - is de oppompende soundtrack. De originele PlayStation-game wist een nieuwe generatie aan te spreken dankzij de pulserende klanken die inspeelde op de ravecultuur van de '90s. De muziek, de setting, het geweld: gecombineerd geeft het Wipeout een ruw randje, waarmee het anders was dan de concurrentie en het zichzelf een cultstatus kon toe eigenen.

De kernelementen die de reeks hebben gemaakt staan nog als een huis en Wipeout Omega Collection slaagt er in om deze kwaliteiten te accentueren. Dit doet het met afgewerkte en opgepoetste versies van de meest recente releases in de reeks. Wipeout 2048 verscheen in 2012 op de PS Vita en het is de eerste titel waarvoor je wordt uitgenodigd bij het opstarten van de game. Dan is er Wipeout HD, die bijna tien jaar oud is en verscheen op de PS4, en banen bevatte uit de PSP-games Pure en Pulse. Naast de eerder geremasterde banen zijn ook de 'nieuwe' banen van de uitbreiding Fury HD te vinden. Samen zorgt dit er voor dat er meer dan genoeg in deze verzameling te vinden is.

Wipeout Omega CollectionWipeout Omega Collection
Wipeout Omega CollectionWipeout Omega CollectionWipeout Omega Collection

Dit werkt samen erg goed. 2048 is een perfect beginpunt omdat de in-game actie te oudste van de drie is. Het biedt een fijne mix van futuristische elementen en meer herkenbare achtergronden. Als we dan enkele jaren vooruitspoelen naar Fury ziet alles er meer metaalachtig en futuristisch uit. Samen vormt het een fantastische verzameling aan content en slaagt het er uitstekend in om de hele reeks samen te vatten.

De Omega Collection biedt weliswaar een rijk assortiment aan banen en racers (met 26 omkeerbare banen en 46 schepen), maar het eerst wat opvalt is hoe goed dit er uitziet op de PlayStation 4. Epos Game Studios en Clever Beans heeft prima werk verricht met het vernieuwen van de game voor de huidige generatie. Nostalgische fans zullen ook de verbeteringen in de banen waarderen. We overdrijven niet als we zeggen dat het er allemaal fris en fruitig uitziet, als een hedendaagse racegame vol met interessante details en in het oog springen effecten waarbij je voorbijraast. Toch is het fijn om te weten dat ze er zijn.

Er zijn meerdere gamemodi in alle drie de delen van de game en daardoor raak je niet snel verveeld. Dat geldt zowel als je tegen de computergestuurde vijanden, je eigen persoonlijke records en zelfs ook tijdens uithoudingsvermogens-uitdagingen speelt. De constante afwisseling houdt de game fris en omdat je regelmatig te maken krijgt met nieuwe uitdagingen is het makkelijk om jezelf in de game te verliezen en de tijd vliegt dan voorbij.

Evenementen en voertuigen worden gaandeweg vrijgespeeld en er is veel te doen als je in de campaign van alle drie duikt. Het is een game die je op kan pakken en enkele uren spelen en je uitstekend vermaakt, maar het biedt ook relaas voor spelers die niet kunnen stoppen met spelen. Daarbovenop zijn de vele banen en schepen die vrijgespeeld worden terug te vinden in de Racebox, waar je toegang hebt tot alle verschillende gamemodi - Single Race, Time Trial, Speed Lap, Eliminator, Zone, Zone Battle, Detonator en Tournament - en lokale versus races kan opzetten. Hoewel de racemodi de hoofdattractie is bieden de uithoudingsraces en chaotische vechtevents voor een fijne mix en de nodige variatie. Als laatste is er ook een optie om online te spelen en dit werkt uitstekend.

Hoewel er wellicht meer extra's toegevoegd hadden kunnen worden vormt de verzameling een compleet pakket: met een overkoepelende interface die alles aan elkaar knoopt en instelling die dit willen aanpassen (of gebruik willen maken van rijhulp, als je een meer casual racer bent). Hoewel de races er grafisch top uit zien en de framerate stabiel is, kwamen we soms enkele haperingen tegen - zoals in de lokale splitscreen. De soundtrack is wederom oppompend zoals we van de reeks gewend zijn en bevat zowel nieuwe als oude nummers. Met een goede headset en een 4K-setup zorgt dit voor een intense en haast betoverende ervaring.

Wipeout Omega Collection is een uitgebreide en hedendaagse ervaring op de PlayStation 4 en voelt even nieuw en pakkend als op de dag dat de games oorspronkelijk zijn verschenen. Als je een bestaande fan bent voelt de prijs precies goed voor het aanbod en het is overduidelijk dat er veel moeite en aandacht in deze vernieuwde verzameling is gestopt. Als je nooit eerder Wipeout hebt gespeeld en houdt van agressieve, oppompende razendsnelle actie dan ga je niets beter vinden dan dit.

Wipeout Omega CollectionWipeout Omega CollectionWipeout Omega CollectionWipeout Omega Collection
9 / 10
+