Sekiro: Shadows Die Twice

Sekiro: Shadows Die Twice

FromSoftware's nieuwste avontuur schudt de boel op met een frisse setting en nieuwe gameplay, maar het erfgoed van de studio blijft intact.

Skip

Sekiro: Shadows Die Twice is onmiskenbaar het werk van FromSoftware. Het vertelt een verhaal over de vloek van het eeuwige leven en hoe loyaliteit de ketenen kunnen breken van een man die is gebonden aan sterfelijkheid. Fans zullen veel van de gameplaysystemen herkennen uit de voorgaande projecten van de ontwikkelaar, hoewel er een vergelijkbaar aantal elementen zijn aangepast en verdraaid om deze nieuwe titel van de Dark Souls-studio te voorzien van dat wat het meest kostbare is van allemaal - een eigen ziel.

In Sekiro: Shadows Die Twice speel je als een naamloze, maar krachtige shinobi ook wel Wolf genoemd. Een buitenlandse natie is uit op de kracht waarvan wordt verondersteld dat deze afkomstig is vanuit de eminente bloedlijn van ons keizerrijk. De jonge Lord Kuro is de erfgenaam hiervan en tijdens de openingsact van de game slagen we er niet in hem te beschermen tegen deze buitenlandse indringers. Volgens de shinobicode moeten we dit goedmaken en onze meester bevrijden; hem wreken door hordes aan soldaten en bizarre vijanden, geïnspireerd door Japanse folklore, in stukjes te hakken. Wat in voorgaande games meer dan genoeg verhaal zou zijn, is in Sekiro: Shadows Die Twice slechts het voorspel van een spiritueel avontuur over de onverzettelijke wilskracht van een legendarische zwaardvechter.

Sekiro: Shadows Die Twice
Sekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die Twice

Tijdens het verdedigen van zijn meester is Wolf echter dodelijk gewond geraakt en daarbij zijn linkerarm verloren. Een mysterieuze oude man sleept hem derhalve van het geplunderde slagveld en vervangt het verloren ledemaat met een mechanische kunstarm. Die handige vervanging kan voorzien worden van allerlei soorten handige shinibo-instrumenten, zoals een bijl om door houten schilden heen te slaan en een vlamaanval om specifieke vijanden pijn te doen. Echter is het gebruik hiervan gelimiteerd, vergelijkbaar met de Quicksilver-kogels in Bloodborne. In zekere zin vervangt dit mechanisme het ingewikkelde klassensysteem uit de oudere Soulsborne-titels. De progressie van je personage is hier namelijk veel meer rechttoe rechtaan en biedt weinig variatie qua aanpassingsopties - ondanks de nieuwe 'skill trees'.

Een meer overduidelijke verandering in FromSoftware's Souls-formule is te vinden in de stealthgameplay. De éénarmige Wolf verstopt zich in hoog gras, hangt aan randjes of beweegt zich langs muren om de lege blik van zijn tegenstanders te ontwijken. Als je dicht genoeg in de buurt van je doelwitten weet te komen, kun je deze vanuit de schaduw met een dodelijke steek afmaken. De meeste vijanden gaan direct dood na deze wrede aanval, waardoor het erg handig is om bepaalde vijanden prioriteit te geven en om de kudde uit te dunnen. De stealthgameplay is onomwonden en simpel, maar het is aan jou om te zien hoe je daar gebruik van kunt maken.

Sekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die Twice

Sekiro: Shadows Die Twice vervangt FromSoftware's welbekende stamina-mechanisme met een systeem dat zich richt op de lichaamsstand van een personage. Je aanvallen zijn niet meer bedoeld om de levensbalk van een tegenstander leeg te laten lopen, maar eerder bestemt om een vijand te laten wankelen en open te stellen voor een aanval. De game straft ieder foutje zwaar af - zowel die van jou als die van de tegenpartij - met de dodelijke precisie van een samoerai. Om te slagen moeten je het momentum van een vijandelijke aanval gebruiken en deze kundig counteren.

Zwaard- en speeraanvallen vereisen bijvoorbeeld verschillende reacties op zwaai-aanvallen, die meestal een wijder bereik hebben. Aan de andere kant kunnen we ons niet beschermen tegen vijanden die je vast proberen te pakken, waarbij de enige optie is dit te vermijden door zijwaarts uit bereik te stappen. Het is belangrijk om af te wegen welke aanvallen je kunt tegengaan en waar het beter is deze gevarenzone te ontwijken. Tegelijkertijd moet je de vijand ook geen ademruimte geven, aangezien hun lichaamsstand zich langzaam herstelt.

De meer ervaren samoerai en bloeddorstige beesten die je gedurende de game treft tonen weinig respect voor je lichtere aanvallen. Eén enkele doodsteek is niet genoeg om zulke gevaarlijke tegenstanders te verslaan. Alleen spelers die aanvalspatronen weten te herkennen en daarvan leren gebruik te maken komen als winnaar uit de strijd - dit geldt als nooit tevoren - zelfs voor een Souls-game. De snelheid en finesse van deze bloederige dansen is even uitdagend als belonend. Het is dan ook interessant dat gevechten van een hoog niveau vaak niet erg lang duren, aangezien de winnaar vaak na een korte, intense slagenwisseling bepaald kan worden.

Sekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die TwiceSekiro: Shadows Die Twice
Sekiro: Shadows Die Twice