South Park: The Fractured but Whole

South Park: The Fractured but Whole

Katten worden vermist, scheten stinken meer dan ooit en er is een nieuwe Kingpin die South Park uit een trekt.

De nieuwkomer is terug in de stad, tenminste, hij gaat direct verder waar we hem achterlieten in South Park: The Stick of Truth, echter heeft Cartman een nieuw idee. Zijn interesse voor koningen, tovenaren en magie is vervlogen en hij vertelt de kinderen in South Park dat ze weer als superhelden moeten gaan spelen. Immers, Scrambles de kat wordt vermist en er is een grote superheldenfranchise om te bouwen met films, spin-offs, Netflix-series enzovoorts.

Er is zeker iets magisch aan het rondlopen in South Park, praten met de verschillende bewoners, net als in The Stick of Truth. Waar The Coon en zijn superheldenvrienden de zien waren in het 13e en 14e seizoen van South Park (in 2009 en 2010) en één speciale aflevering dit seizoen, staat de game op zichzelf. Het leent veel van X-Men en met name Days of the Future Past met diens tijdreisthema. Natuurlijk, de originele serie had ook Mint-Berry Crunch, die toen de nieuwkomer was, maar helaas is hij nergens in de game te bekennen; of misschien is er een cornflakes-smakende easter egg die we hebben gemist.

South Park: The Fractured but WholeSouth Park: The Fractured but Whole

De verschillende superhelden (en schurken) waar de kinderen zich als verkleden zijn hilarisch en het is heerlijk om met Wendy als Call-Girl, Butters als Professor Chaos, Kenny als Mysterion, Kyle als Human Kite, Scott Malkinson als Captain Diabetes en de rest om te gaan. Aan het einde van de game heb je alle kinderen als speelbare personages vrijgespeeld en wat van de puzzeloplossende hulpmiddelen. Een gigantisch deel van het vermaak is te vinden in het wisselen van de personages in gevechten en ze allemaal te gebruiken. De nieuwkomer leert uiteindelijk zelfs om de tijd te buigen met zijn scheten (gedeeltelijk dankzij burrito's en Morgan Freeman).

In zijn geheel voelt het verhaal erg actueel, en hoewel het nog steeds absurd is, voelt het redelijk gericht op enkele belangrijke hedendaagse aspecten waaronder de huidige staat van Amerika, politie en raciaal profileren, gender, en zoals altijd stipt South Park problematische onderwerpen aan terwijl het ons laat lachen. Een voorbeeld hiervan is de moeilijkheidsbalk aan het begin waarmee je een huidskleur kiest. Hoewel het niet daadwerkelijk de moeilijkheid van de game verandert, is er een Achievement voor het spelen van de game op de hoogste moeilijkheid met de donkerste huidskleur. Iets minder serieus is hoe de game onze fascinatie voor social media aanstipt. Zo verzamel je volgers op Coonstagram door het nemen van selfies met verschillende individuen in South Park (vaak moet je specifieke taken voltooien om de optie vrij te spelen). Het komt allemaal samen en de verschillende verhaallijnen komen passen allemaal in het grotere geheel en het einde laat alles prachtig tot een bevredigend einde komen.

Een van de grote veranderingen in vergelijking met The Stick of Truth is de toegevoegde strategische laag die het vrij bewegen op de 'grid' biedt. Voordat je kies wat je doet kun je rond bewegen om jezelf beter te positioneren. Vijanden tegen elkaar, handlanger of obstakels aanduwen en het veroorzaken van neveneffecten zijn ook belangrijke ingrediënten (laat een scheet op een vijand en deze begint tijdelijk over te geven). In het geheel zijn de gevechten vermakelijk en verrassend diep, maar niet zo gevarieerd als de eerste en de 'standaard' vijanden voelen soms wat onbeduidend na een tijdje, net als in de meeste role-playing games. Je zult hier meer van genieten als je constant je drie helden die je gebruikt in gevechten afwisselt en dat kun je ook voorafgaand aan elke standaard ontmoeting doen.

Terwijl je 'level upt' en XP verdient in de game is de belangrijkst manier waarmee je personage sterker maakt de 'artifacts slots' die je vrijspeelt. Hierin kun je verschillende artifacts plaatsten (verschillende types en varianten worden gegeven als beloningen bij quests, kunnen gemaakt, gekocht of gevonden worden) die verschillende statistieken versterken en diverse 'perks' opleveren (meer knockback damage, meer health voor je bondgenoten, etc.). Het is een simpel systeem; je kunt je simpelweg richten op de artefacts die in het algemeen je statistieken het meest verhogen, maar om hier echt alles uit te halen moet je ook enkele perks hebben die je vaardigheden verbeteren. Als je krachten gebruikt waarbij je veelvuldig vijanden achteruit beukt dan is het tof om de schade die dit doet te verhogen of als je veel aanvallen doet met neveneffecten kun je deze verbeteren.

Als fans van de serie konden we de vele Easter Eggs en referenties in South Park waarderen. Je kunt Member Berries en yaoi schilderijen van Tweek en Craig verzamelen, je kunt de muur zien die Canada tegenhoudt en PC Principal is aanwezig om je te voorzien van een hands-on aanpak als de ultieme Social Justice Warrior. In feite leert PC Principal je zelf een mechanisme waarmee je micro-agressies kunt gebruiken tijdens gevechten (het is een kleine mechanisme, maar het liet ons keer op keer lachen). Er is een artifact die refereert naar een van onze favoriete recente afleveringen (Cock Magic), en dat is ook een van onze grootste problemen met het verhaal. Er zit niet genoeg Randy Marsh in. Maar aan de andere kant kunnen we nooit genoeg krijgen van Randy Marsh. Een andere favoriet van ons, Mr. Mackey, heeft een ietwat grotere rol daar hij je in gender en seksuele oriëntatie laat duiken, hij leidt ook een extreem vermakelijke therapeutische sessie met Tweek en Craig.

South Park: The Fractured but Whole

The Fractured but Whole is fan service op zijn best. Er is ongelofelijk voor aandacht voor de kleine details, van liedjes die je herinnert die door de luidsprekers in winkels spelen tot bergen aan 'collectibles' en voorwerpen die refereren naar verschillende episodes, en de kledingkasten van kinderen en familiegarages zitten tot de nok gevuld met memorabele voorwerpen. Er is enorm veel werk gestopt in de animaties en personages en het ziet er constant uit als een aflevering van de tv-serie. Haal je dat echter allemaal weg, dan heb je een vrij doorsnee, maar vermakelijke rpg. Er is niet zo veel diepgang en variatie te vinden als je ziet in een grote AAA-rpg en het doorkruizen van de stad met meerdere laadschermen (weliswaar korte) voelt een beetje verouderd. We hebben enkele momenten gehad dat de game helemaal vastliep bij een het inladen van een ontmoeting (op de PS4 Pro), maar vanuit een technisch perspectief voelt de game uitermate afgewerkt.

Het kostte ons ruwweg 20 uur om door The Fractured but Whole te spelen en daarbij hebben we vrijwel alle content geprobeerd te halen, inclusief de collectibles - er is meer te vinden voor spelers die alle Achievements en Trophies willen halen. Er zijn veel speciale ontmoetingen en eindbaasgevechten, soms met vreemde alternatieve doelen, soms wordt er vals gespeeld, maar die momenten waarop de 'vierde muur' wordt doorbroken (bijvoorbeeld bij ontmoetingen op de straat waar een auto voorbij rijdt) is waar de game echt weet te excelleren. De kinderen nemen het allemaal uiterst serieus (net als de inwoners), en daardoor zijn rode Lego-steentjes lava en moet je een zandstraaltoestel van Tool-Shed hebben om daar van af te komen.

South Park: The Fractured but WholeSouth Park: The Fractured but WholeSouth Park: The Fractured but Whole

In feite voelt de game grotendeels zo erg met de hand gemaakt dat je altijd enigszins teleurgesteld bent als er zinnen worden herhaalt in de openwereld of tijdens gevechten. Het voelt alsof we misschien niet de gast bij het bushokje tientallen keren hoeven te horen klagen dat hij al drie jaar op de bus wacht. En er zijn ook meerdere meisjes waar je langs loopt die blijven zeuren over het gemis aan vrouwelijke helden in South Park. Dit past perfect bij het thema, maar deze herhalende zinnen halen je enigszins uit de game, wat jammer is omdat deze je grotendeels wel het gevoel geeft daadwerkelijk in de tv-serie te spelen.

South Park: The Fractured but Whole bindt de verhalen van de twee games prachtig samen. En op vele manier is dit hoe een videogame van een populaire franchise er uit zou moeten zien. Dit is een echte samenwerking en dit is terug te zien in de verschillende elementen. De aandacht voor details is prijzenswaardig. We vermoeden dat fans van South Park zich heel erg gaan vermaken met deze game, tenzij je natuurlijk Kanye West bent...

8 / 10
+
Geweldige fanservice; pakt hedendaagse onderwerpen aan op de typische South Park-wijze; veel collectibles en veel om te doen; grandioos schrijfwerk; geweldige eindbazen.