State of Mind

State of Mind

Daedalic's adventure over transhumanisme is eindelijk beschikbaar.

Daedalic Entertainments State of Mind laat je als het ware in een Aldous Huxley-verhaal spelen. De game zet je zelfs na het spelen nog aan het denken over de boodschappen en thema's die het bevat. We willen van deze recensie geen liefdesbrief maken, maar het komt aardig dicht in de buurt!

State of Mind kijkt naar de utopische en dystopische maatschappij en behandelt transhumanisme. Als dat een beetje pretentieus klinkt, maak je dan geen zorgen, want deze thema's worden via een goed geschreven verhaal en sterk stemacteerwerk behandeld. We zien hoe een relatie uit elkaar valt, wat thema's als jaloersheid, verlating en scheiding toevoegt aan het narratief.

Het doel is om er achter te komen wat er met de familie van het hoofdpersonage is gebeurd, er achter te komen wat er voor en na een auto-ongeluk gebeurde in een wereld waarin terroristen de overname van machines proberen tegen te houden. Zelfs met deze summiere samenvatting zeggen we eigenlijk al te veel, dus we zullen er niet verder over doorgaan.

State of MindState of Mind

Toen we begonnen met spelen was het moeilijk om te begrijpen wat voor spel dit precies is. Meteen werden we herinnerd aan films als Blade Runner en I, Robot. De spelwereld is duister en wordt uitgediept met prachtige settings waaruit geschiedenis lijkt te vloeien. Je komt meteen in een samenzwering terecht die je gek maakt met vragen. Als journalist Richard Nolan onthul je langzaam maar zeker de verschillende lagen van deze virtuele wereld.

Richard is verbitterd door het dystopische Berlijn waar hij woont en maakt een auto-ongeluk mee, waarna hij zijn leven weer bij elkaar moet rapen. Zijn huwelijk is uit elkaar aan het vallen en hij heeft geen idee waar zijn vrouw en kind zijn. Ondanks dat hij ooit de Pulizer-prijs heeft gewonnen, haalt hij weinig voldoening uit zijn werk.

Een ander personage, Adam, overleeft een ongeluk met een taxi, maar zijn leven ziet er heel anders uit. Je bestuurt meestal Nolan, maar ook andere personages krijg je soms onder je knoppen, maar ook daar willen we niet te veel over verklappen. Het zou erg makkelijk zijn om alle twists die de game rijk is hier te verklappen, maar we kunnen wel zeggen dat het allemaal enorm boeiend is. Wat we ook kunnen melden is dat de game onze realiteit met de waarheid vergelijkt. Kijken naar het contrast tussen de utopische virtuele wereld en de dystopie van de realiteit is niet nieuw, maar de manier waarop deze game het doet is wel uniek. Daedalic Entertainment heeft iets heel realistisch in elkaar gezet.

State of MindState of Mind

Het contrast tussen Richard en Adam is opvallend en treffend. De interactie die ze met elkaar en de wereld om hun heen hebben is boeiend en vermakelijk, net als de vormgeving van de spelwereld. De achtergronden zien er schitterend uit, terwijl de personages zelf uit polygonen bestaan. Dat leidt niet af; in plaats daarvan past het allemaal perfect bij elkaar.

De game heeft een derdepersoonsperspectief en de verschillende camerastandpunten werken prima. De ingesproken stemmen en de geluiden in de game voegen enorm veel toe aan de sfeer van het spel. Het voelt regelmatig alsof je een film aan het kijken bent. Het voelt regelmatig aan als Deus Ex, maar dan zonder de actie. Je bent bovenal bezig met het praten met mensen en interactie hebben met objecten om zo het verhaal voort te stuwen. Bijna alles in de wereld kan gescanned worden om er meer over te leren. Een van de weinige klachten die we hebben is dat wanneer je te dicht bij een object staat, we soms de tekst die verschijnt niet kunnen lezen door de camerastandpunten.

State of Mind

Als je op zoek bent naar een enorm interactieve game, zit je verkeerd bij State of Mind. Genregenoten als de Telltale-games hebben vaak getimede uitdagingen en veel keuze in dialogen. State of Mind draait meer om het reizen tussen locaties en het ervaren van de gesprekken. Naast het spannende verhaal bevat de game wel enkele simpele puzzels. Zo moet je op een gegeven moment beveiligingsdrones met laserlichten verblinden, en op een ander moment beelden rondom Richard draaien om zo zijn herinneringen vorm te geven. De puzzels voegen wat ons betreft weinig toe en hadden ook weggelaten kunnen worden, maar gelukkig zijn er maar een paar.

Naast een constant gevoel van verwarring en angst, bevat de game ook erg kalme momenten die prachtig uit kunnen maken. Zo is er een robot die zijn best doet om Richard blij te maken, en daarin faalt. De mogelijkheid om piano te spelen of de familiefoto's van Richard te bekijken zijn ook waardevolle toevoegingen. De robot wordt geïntroduceerd als een cadeau van de vrouw van Nolan, die duidelijk robots haat. De moeilijke relatie tussen het tweetal laat ons meeleven met de verder onschuldige robot.

State of Mind is een futuristische thriller met een rijk verhaal en diepe thema's. Het zet je aan het denken en biedt een emotioneel en boeiend narratief. Hoewel een aantal puzzels ietwat saai zijn, waren we van het begin tot het eind geboeid, mede dankzij de sterke visuele stijl. Zoek je naar iets dat je aan het denken zet en je constant verrast, dan is dit de game voor jou.

State of MindState of MindState of Mind
9 / 10
+