Streets of Rogue

Streets of Rogue

Na een paar jaar over de Early Access-straten gezworven te hebben, landt dit 'rogue'-achtige indie-avontuur eindelijk op de pc en consoles.

Streets of Rogue heeft een helse elevatorpitch. De belofte van een game die titels zoals Deus Ex en een top-down 'pixel art' stijl combineert en enkele ideeen leent van games als Hotline Miami deed ons bijna kwijlen. Nu, na enkele jaar nieuwe gameplaysystemen toegevoegd te hebben, hebben ontwikkelaar Matt Dabrowski en tinyBuild de game uit Early Access geschopt op de pc (en ook uitgebracht op PS4, Switch en Xbox One) en is de game, na een lange ontwikkelperiode, af en kunnen spelers de verleidelijke ideeënbrouwsel zelf uitproberen.

We hebben de game kort op de pc gespeeld, maar het leeuwendeel op de Nintendo Switch. In zeker zin is leent het zich perfect om onderweg te spelen, door een aantal 'roguelike'-mogelijkheden (waaronder 'permadeath' en willekeurig gegeneerde levels) die het ideaal maken voor korte actievolle sessies. Dat gezegd hebbende, de gebruikersinterface is vrij klein als je op het scherm van de Switch speelt en het kan vooral lastig zijn om de minimap effectief te gebruiken. Natuurlijk kun je veel meer zien op een groter scherm, maar het spelen op weg naar werk (of, in ons geval, als de grote tv bezet is) is het een alleszins acceptabele manier om dit eigenaardige top-down avontuur te ervaren.

Streets of Rogue speelt zich af in een dystopische toekomst waar een meedogenloze burgemeester over de stad heerst met een ijzeren vuist. Hoewel dit wellicht klinkt als iets uit Robocop, heeft de ontwikkelaar geprobeerd door en door grappig te zijn, niet alleen met zijn script, maar ook met de keuze voor 'character classes'. Humor is vaak persoonlijk en we moeten toegeven dat een behoorlijk aantal grappen niet bij ons binnenkwamen. Het is echter op zijn minst eigenzinnig en we zouden niet zo ver gaan om het tenenkrommend of dusdanig te noemen.

Vechten voor 'The Resistance' tegen deze afgrijselijke burgemeester betekent meer dan eens het doden van mensen, maar op dit punt wordt het verhaal vrijwel irrelevant en draait het allemaal om het klakkeloos afmaken van mensen of schakelaars in te rammen om onbekende redenen... We hebben zomaar dokters afgeslacht, een reeks knoppen snel achter elkaar ingeslagen voor een ondoorgrondelijk hoger doel en enkele nutteloze voorwerpen gestolen die The Resistance blijkbaar nodig had om de macht in de stad in handen te krijgen.

Streets of Rogue

Je speelt door verschillende, steeds uitdagendere 'levels' in de stad en voltooit onderweg diverse missies. Als je eenmaal je hoofdmissies voor een level hebt volbracht, ga je naar de volgende en begin je opnieuw. Met ongelijksoortige en ronduit vreemde missiedoelen, kan het soms lastig zijn om er achter te komen waarom je dat zou doen en hoewel we toegeven dat er wellicht stukjes van het verhaal zijn die we nog niet hebben meegemaakt (vooral omdat we blijven doodgaan) lijken de uren die we tot dusver er in hebben gestoken niet te suggereren dat er iets interessants onder het oppervlakte aan de hand is. Kortgezegd, speel dit niet als je op zoek bent naar een meeslepend verhaal.

Om voor wat variatie te zorgen zijn er specifieke missies naast de hoofdcampaign. Daartoe zijn er een aantal verschillende personages om uit te kiezen en wie je kiest bepaalt hoe je met ieder level omgaat. Nieuwkomers neigen wellicht naar 'de soldaat' door hun bekwaamheid met wapens, maar na een tijdje begonnen wij te spelen met 'de dief' omdat hij veel handiger liet rondsluipen. Er zijn ook enkele andere startopties, zoals 'de hacker', maar nog meer om vrij te spelen door het uitvoeren van bepaalde taken in een level. Een voorbeeld is 'de gorilla', die we tijdens een speelsessie vrijlieten uit gevangenschap en later - eenmaal vrijgespeeld en onder onze controle - kwamen we erachter dat deze 'class' een natuurlijke afkeer heeft voor wetenschappers. Nog een vrijspeelbare class, 'de kannibaal', is vrij te spelen door het vermoorden van twintig mensen in één level.

Ieder class begint met verschillende voorwerpen, waarvan er meer in de wereld gevonden kunnen worden in kisten of van gesneuvelde vijanden. Gameplayvariatie komt voort door het vernuftig gebruik van je beschikbare middelen, maar de missies zelf voelden ietwat tegenvallend en de levels waar je continue doorheen beweegt voelen niet erg rijk of meeslepend. Alhoewel er een behoorlijke hoeveelheid reactiviteit is van de niet speelbare personages die er zijn te vinden. Het is allemaal een beetje verwerpbaar en in plaats van een diepgaande wereld te verkennen en interessante mensen te ontmoeten, ga je veel vaker een gebouw binnen, vermoord je wat mensen en ga je weer verder met de volledige missie, tot je doodgaat.

Streets of RogueStreets of RogueStreets of Rogue
Streets of Rogue
Streets of RogueStreets of Rogue