The Dark Pictures - Man of Medan

The Dark Pictures - Man of Medan

Supermassive Games trapt zijn Dark Pictures Anthology af met een geteisterde, maar door en door intrigerende horrorervaring.

The Dark Pictures - Man of MedanThe Dark Pictures - Man of MedanThe Dark Pictures - Man of Medan

Until Dawn uit 2015 liet ons voor het eerst zien waar Supermassive Games toe in staat was op horrorgebied. De studio excelleerde met het tentoonstellen en ondermijnen van stereotypes in een verhalend avontuur met meer dan genoeg keuzes en gevolgen. Ze waren niet bang om personages te doden en het verhaal drastisch te veranderen met een keuze van de speler of een Quick Time Event. De ontwikkelaar besloot om door te gaan met fans de stuipen of het lijf te jagen met The Dark Pictures Anthology, die aftrapt met Man of Medan.

Waar Until Dawn speelde met het slasher-subgenre en een groepje tieners in een huisje in de bossen plaatste, net als in Friday the 13th, gaat Man of Medan aan de haal met een spookschip, zoals in films als... Ghost Ship. Je speelt vijf jonge individuen (waarvan we niet zeker zijn of ze nog tieners zijn) die op een duiktrip gaan om een onontdekt scheepswrak te vinden. Echter blijkt niet alles wat het lijkt en komen ze al snel in de problemen.

Dit is een kleinere cast dan die van Until Dawn, maar we krijgen nog steeds een kijkje in het hoofd van elk personage, die op hun eigen manier uniek zijn. Conrad, gespeeld door acteur Shawn Ashmore (Bobby Drake/Iceman in de X-Men films) is de relaxte broer van de zelfverzekerde Julia, die beide welgesteld zijn; geneeskundestudent Alex is Julia's vriendje en Brad is zijn nerdy broertje die hun vergezeld. Als laatste hebben we Fliss, de koppige kapitein van de Duke of Milan, de boot waarop ze aan het begin vertrekken.

Als je Until Dawn hebt gespeeld voelt de basisbesturing vrij bekend. Je kiest wat je zegt of doet, onderzoekt hints in de omgeving en krijgt te maken me Quick Time Events die op het scherm verschijnen. Er zijn echter wel wat andere gameplaymechanismes die wat pit toevoegen, terwijl je niet meer wordt gevraagd de controller stil te houden tijdens spannende situaties (die je natuurlijk ook gewoon op de grond kon leggen). Nu moet je herhaaldelijk op het juiste moment een knop indrukken als er een hartslagmeter op het scherm verschijnt.

The Dark Pictures - Man of Medan

De 'totems' uit Until Dawn zijn ook vervangen voor foto's en als je deze onderzoekt onthult dit een visioen op mogelijke toekomstige gebeurtenissen. Daarvan zijn er meer dan genoeg om te vinden, evenals geheimen (die je extra informatie verschaffen) en andere voorwerpen in de omgeving. Het ontdekken van al deze is de sleutel tot het ontrafelen van het mysterie om je heen en natuurlijk bieden ze ook een drijfveer voor spelers die alles willen zien en verzamelen.

Het is lastig om teveel over het verhaal te praten zonder iets te verklappen, maar het overgrote deel wist indruk op ons te maken. Er is mengelmoes van het bovennatuurlijke en een erg menselijke dreiging, en deze dualiteit helpt het ten alle tijden spannend te houden. Vooral doordat je constant alles om je heen in twijfelt trekt terwijl je wisselt tussen de personages. Ieder heeft zijn eigen beproeving om te doorstaan en ze doen altijd precies hetgene wat je nooit moet doen in een griezelverhalen - ze splitsen zich continue op, waardoor ze alleen en kwetsbaar zijn.

Het verhaal zelf zit vol met keuzes: een compact, in elkaar grijpend web van vertakkende paden. Niet alleen maakt dit Man of Medan leuk om opnieuw te spelen, maar het verhoogt ook de inzet, aangezien één verkeerde beweging kan resulteren in een onomkeerbare dood van een van de hoofdpersonages - zelfs in het eerste uur (vraag ons niet hoe we dat weten...). Ze kunnen op ieder moment doodgaan, terwijl de meeste spelers toch proberen ze allemaal in leven te houden. Natuurlijk kun je ook proberen je minst favoriete personage dood te laten gaan. Je kruipt dan ook meer in de rol van regisseur die alle touwtjes in handen heeft, dan een van de acteurs. Tijdens onze veel 'playthroughs' beleefden we constant nieuwe dingen na het maken van andere keuzes.

Op alle punten in de game kun je de onderlinge relaties van de personages bijhouden in het menu. Waarin de keuzes te zien zijn die je hebt gemaakt en of deze een negatieve of positieve invloed heeft gehad op hun band. Ook wordt je optreden bijgehouden, oftewel de keuzes die je maakt en die allemaal blijvende gevolgen hebben op het verhaal. Hierdoor kun je zien wat je de volgende keer kunt veranderen (of hetzelfde houden).

The Dark Pictures - Man of Medan

Tijdens dit allemaal wordt je vergezeld door The Curator, gespeeld door acteur Pip Torrens (The Crown, Preacher, Star Wars: Episode VII - The Force Awakens). Hij is vergelijkbaar met Dr. Hill in Until Dawn en praat regelmatig met je om te oordelen, advies te geven en je acties in het verhaal tot nu toe te bespreken. Daarbij praat hij tot je als speler en niet als een van de vijf hoofdpersonages. Dit biedt fijne pauzes tussen de actie door en hij geeft je ook hints, mocht je die willen...

Het camerawerk is nog een voortreffelijk element van Man of Medan, aangezien iedere camera zorgvuldig door Supermassive is geplaatst. Deze zijn vrijwel vastgezet, doen denken aan iets als Resident Evil, en draaien vanuit vooraf bepaalde posities om alle personages te volgen. Af en toe onthullen ze ook enkele verontrustende details op de achter- of voorgrond. Soms zijn ze zelfs achter bepaalde voorwerpen geplaatst, met je eigen personage onscherp op de achtergrond. Ieder perspectief en 'shot' heeft een reden - om de fysieke ruimte zo goed mogelijk te benutten en een verontrustende sfeer neer te zetten.

Over de omgevingen gesproken, deze zijn ook ongelofelijk gedetailleerd en zitten vol met dingen om te zien. Er zijn de eerder genoemde voorwerpen in de omgeving, waarvan sommige makkelijk over het hoofd gezien kunnen worden (of niet te bereiken zijn, als je een bepaald pad hebt verkozen), maar de nauwe gangen en kamers zelf bieden de ideale schrikfactor, met weinig belichting en genoeg blinde hoeken om iets op je te laten afspringen.

Dat gezegd hebbende, 'jumpscares' worden niet echt overmatig gebruikt in Man of Medan en Supermassive weet hiermee een fijne balans aan te houden. Ze vinden nooit te vaak plaatst om hun effectiviteit te verliezen, maar je wordt continue tot een vals gevoel van veiligheid gesust voordat deze je weer verrassen. Naast deze komen de schrikmomenten van het niet weten wat er aan zit te komen, aangezien de werkelijkheid zelf in twijfel wordt getrokken aan het begin van het plot. Dat betekent dat alles wat je denkt te weten overboord wordt gegooid en het je laat afvragen of hersenen je voor de gek houden.

The Dark Pictures - Man of Medan
The Dark Pictures - Man of MedanThe Dark Pictures - Man of Medan