The Division 2

The Division 2

Het langverwachte vervolg verbetert het origineel zonder twijfel en een paar hobbels houdt het niet tegen.

Ubisoft heeft naar de feedback geluisterd die het kreeg na de launch van de originele The Division en heeft de maanden daarna besteed om een al geweldige game te verbeteren. Waarom zou je deze zodoende niet blijven verfijnen en content toevoegen, in plaats van het maken van een vervolg? Dat is simpel: Tom Clancy's The Division 2 heeft enkele gigantische verbeteringen die simpelweg niet mogelijk waren geweest in het origineel en het resultaat is een van de beste 'loot-shooters' van dit moment.

Dat is een flinke statement die in het eerste half uur van The Division 2 misschien moeilijk is om te geloven, aangezien het verhaal en de personages een vrij saai begin bieden. Het zou lastig zijn om uit te leggen waarom we op een bepaalde missie waren of zelfs de naam van een personage onthouden die ons slechts twee minuten na het kijken we een van de overdreven dramatische tussenfilmpjes instructies heeft gegeven. The Division 2 draait volledig om het bevrijden van Washington D.C., maar het verhaal voelt gedwongen en de personages proberen dit goed te praten met een "geen bullshit"-houding, die The Expendables in vergelijking laat lijken op Shakespeare. Gelukkig maakt dat weinig uit, aangezien gameplay koning is in The Division 2.

Ga de tekortkomingen van The Division even na in je hoofd en bereidt je voor om de meeste daarvan weg te strepen terwijl we een reeks van verbeteringen en veranderingen in The Division 2 bespreken. Laten we beginnen met de spelwereld. Manhattan was en is nog steeds erg indrukwekkend met diens imponerende wolkenkrabbers en gevoel van schaal, maar Washington D.C. doet er nog een schepje bovenop. Het maakt niet uit waar je voet zet in de Amerikaanse hoofdstad, want alle hoeken en gaten zijn gevuld met interessante details die de stad echt en levend laten aanvoelen.

Alsof het eindeloze aanbod van historische herkenningspunten en museums in Washington nog niet genoeg was, de verwoeste omgevingen van de wereld hebben meestal vreemde schoonheid of bekonkelende details die verbeelding overtoeren laat draaien terwijl je het verhaal dat de omgeving vertelt probeert te verwerken. Wat is er met het kleine meisje gebeurt die een tekening van haar familie heeft gemaakt toen ze plotseling het huis moest verlaten en geen tijd had om haar knuffel uit bed mee te nemen? Hoe is die vrachtwagen in die supermarkt terechtgekomen? Sommige van deze vragen worden tot op zekere hoogte beantwoord via opnames of de fascinerende 'still frames', Echos genoemd, terwijl andere aan je verbeelding worden overgelaten. Iets laten zien zonder uitleg, werkt vaak erg goed in deze gevallen. De spelwereld voelt hierdoor echt aan en dit gevoel van realisme wordt ook weerspiegelt in de gevechten.

Herinner je nog die vervelende vijanden die in het origineel kogelvrije jassen aan leken te hebben? Die zijn grotendeels verdwenen in The Division 2. Zowel jij als je vijanden zijn dit keer veel dodelijker. Ja, de sterkste vijanden eisen dat je een paar extra magazijnen op ze leeg schiet, maar het voelt veel realistischer als ze een soort van bommenpak dragen en je verschillende stukken van de bepantsering er af moeten schieten om kwetsbare gedeeltes bloot te leggen. Dit, in combinatie wapens die echt verschillend aanvoelen en een brede variatie van aanpasbare gadgets, maakt ieder gevecht een sensatie en je krijgt kippenvel als je dingen doet zoals het afschieten van een zelfmoordterrorist met de allerlaatste kogel in je magazijn en vervolgens toekijkt hoe de bijhorende ontploffingen hun nabije handlangers verpulvert. Deze gevechten voelen fris aan dankzij een grote variatie aan vijandsoorten, vooral doordat de dynamische wereld een of twee trucjes achter de hand heeft om het nog interessanter te maken. Misschien komt er een andere vijandelijke factie ten tonele, waardoor jij en je oorspronkelijk vijand niet alleen met meer rekening moeten houden, maar je ook je moet aanpassen aan de tactiek van de nieuwe vijanden. Tel daarbij een weersysteem en dag- en nachtcyclus op waardoor je in heftige regenbuien, dikke mist, enorm zonnige dagen of tijdens een bliksemstorm vecht, en je kunt er zeker van zijn dat geen enkel gevecht hetzelfde is.

The Division 2The Division 2

Het enige probleem is dat het leeuwendeel van de game bestaat uit gevechten. Vrijwel alles wat je doet vereist dat je van A naar B gaat, daar iets doet en dan vecht je tegen hordes aan vijanden. Het is niet zo erg zoals in veel andere games in het genre, aangezien The Division 2 puzzelachtige stukjes bevat, waarin je een manier moet vinden om gesloten deuren te openen of in gebouwen te komen door slim gebruik te maken van de omgeving. Het is echter geen titel voor spelers die op iedere hoek van de straat zoeken naar gevarieerde gameplay. Voor ons was dat echt een noemenswaardig probleem, omdat we dol waren op de balans tussen het gevechten en tussendoor uitvoeren van een enkele hersenbreker.

Dit geldt zelfs na meer dan veertig uur in de game. Een van de reden daarvoor is hoe de wereld verandert aan de hand van je acties. Ubisoft-games staan bekend voor het lenen van verschillende gameplaymechanismes en The Division 2 heeft het escalatiesysteem van Far Cry: New Dawn op meerdere manieren verbeterd. Het uitroeien van vijanden op een van de vele Control Pints die verspreid zijn over de stad geeft de controle hiervan aan je vrienden. Hiermee krijg je niet alleen maar een nieuw 'respawn-' of 'fast travel'-punt, maar zorgt ook voor vriendelijke patrouilles in het district die je helpen als je tegenstanders tegenkomt. Het is ook de moeite deze zo nu en dan te bezoeken, want door deze hulpmiddelen te geven krijg je veel ervaringspunten en anderen handige dingen. Een belonende 'gameplay loop' is in een game als deze van levensbelang en The Division 2 stelt niet teleur.

The Division 2The Division 2
The Division 2The Division 2The Division 2