logo hd live | Pepper Grinder

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      The Evil Within 2

The Evil Within 2

Sebastian Castellanos keert terug naar de gruwelheden van STEM in een vervolg met de nodige veranderingen.

Toen The Evil Within in 2014 werd uitgebracht werden we voor de eerste keer geïntroduceerd aan de STEM-wereld, een virtuele ruimte bedoezeld door een kwaadaardige geest, en als detective Sebastian Castellanos kregen we de taak om deze hel te betreden en het op te nemen tegen al de huiveringwekkende monsters die het heeft gemaakt. Nu is ontwikkelaar Tango Gameworks terug om ons wederom in de schoenen van Castellanos te laten stappen en voor nog een toch in STEM. Dit keer is het echter persoonlijk.

De opzet van de game is dat Castellanos flink naar de fles heeft gegrepen na de gebeurtenissen van de eerste game. Achtervolgd door zijn voorgaande ervaringen, evenals het eerdere verlies van zijn dochter, Lily, waarvan wordt verondersteld dood dat ze dood is. Dan duikt zijn oude partner Juli Kidman op en vertelt hem dat zijn dochter nog leeft, maar er zit een addertje onder het gras; Lily is het brein achter nog een STEM-wereld en er zijn dingen misgegaan, wat betekent dat Castellanos de man is die wederom in die wereld moet stappen om er achter te komen wat er aan de hand is.

Wat betreft de opzet: daar zijn enkele grote veranderingen te vinden, met name in de structuur. Waar de eerste game een dollemansrit was waarin je regelmatig tussen verschillende horrorscenario's afwisselde (ziekenhuis, riolen, spookhuis, etc.) met een erg gevarieerd, al dan niet gedesorganiseerd gevoel als resultaat, hebben we hier een veel gestructureerde aanpak. Het vervolg is opgedeeld in drie duidelijke secties met zeventien hoofdstukken, elk met een eigen stijl en karakter om ze te onderscheiden.

Dat wilt echter niet zeggen dat dit beslist een verbetering is. Sommigen zullen de lichtelijk logischere baan die de gebeurtenissen hier volgen waarderen, maar het een deel van het charme van het origineel was dat het zo gek was en dat je nooit wist wat er zou komen. Daar lijkt hier minder van te zijn en het plot is veel meer traditioneel dan je zou verwachten van een STEM-wereld, sommigen zouden het als voorspelbaar bestempelen.

Wat betreft de setting: Castellanos' tweede tocht in Mobius' virtuele horrorshow brengt hem naar Union, een stadje met een typisch Amerikaans sfeertje, inclusief alles van 'diners' tot bioscopen. Niet alles is normaal in dit stadje - wanneer is dat ooit het geval in The Evil Within? - daar Union letterlijk uit elkaar wordt gescheurd en wat ooit een community was van virtuele inwoners is nu teruggedrongen tot een uit elkaar gevallen puinhoop van zwevend beton met griezelige angstaanjagende monsters.

The Evil Within 2
      The Evil Within 2The Evil Within 2

Union dient als het decor, maar door de game heen breng je je tijd daadwerkelijk in dit kleine stadje en een reeks andere gebieden door, inclusief een reeks aan passages die de Marrow genoemd worden - deze zijn belangrijk want deze dienen als de 'backstage' voor de simulatie van Union. Net als de werkers van Mobius, voordat de wereld zijn vorm verloor, kan Castellenos tussen de verschillende gebieden reizen die in de lucht zweven of anders buiten bereik zijn.

De meeste van de gebieden die je ziet verschillende niet zo veel, deze bestaan uit donkere gangen en gebouwen (Union bijvoorbeeld is met name erg oninteressant qua uiterlijk), maar er zijn zeker onderscheidende diamanten in de game te vinden. Onze interactie met fotograaf Stefano Valentini laat ons bijvoorbeeld een reeks extravagante interieurs verkennen bezaaid met dode lichamen in verschillende posities als 'kunst' (Sander Cohen, iemand?). Later krijg je echter te maken met een vuurproef terwijl je door brandende ruïnes beweegt en het is een behoorlijk dramatische tempoverandering.

Iets dat echter ongetwijfeld veranderd is ten opzichte van de eerste game, is hoe alles werkt, van de gevechten tot het bewegen. Castellanos is niet zo zeer meer een tank om te besturen, en hoewel de third-person-hoek dingen vaak lastig maakt (zoals als er overal slechteriken voor je opduiken) gedraagt hij zich voor het grootste gedeelte iets minder frustrerend dan voorheen.

Een dieper rpg-achtig upgradesysteem vult dit aan, door het verzamelen van zowel groene als rode 'gel' in de wereld, de eerste wordt verkregen door het verslaan van vijanden en de laatste door te verkennen, kun je Castellanos beter maken door vaardigheden aan te schaffen in vijf verschillende categorieën: Combat, Stealth, Recovery, Athleticism en Health. Wij kozen er bijvoorbeeld voor om onze 'stamina'-balk te upgraden zodat we langer konden rennen, maar verschillende spelers met alternatieve speelstijlen kunnen deze vaardigheden aanpassen naar hun behoeften. Dit geeft ook een drijfveer om met vijanden te vechten voor de gel, in plaats van langs iedereen heen te rennen, daar de upgrades significant je kans op overleven verhogen.

The Evil Within 2The Evil Within 2
      The Evil Within 2The Evil Within 2

Er is ook het 'craften' om in beschouwing te nemen. Tijdens het verkennen van de wereld stuit je vaak op wapenonderdelen en 'crafting'-ingrediënten en als je naar een werkbank gaat heb je een overvloed aan keuzes tot je beschikking. Je kunt bijvoorbeeld je eigen uitrusting maken, zoals ammunitie en zelfs af en toe een wapen, maar je kunt ook je bestaande wapens op meerdere manieren upgraden. Net als met de speler-upgrades zijn deze niet goedkoop, dus verstandige keuzes maken is essentieel, maar met dingen als herlaadtijden, vuurkracht en kritieke raakkansen om uit te kiezen, is er geen tekort aan opties.

Voor wie gebruik je deze wapens? Nou, er zijn de gebruikelijke wangedrochten om je magazijn op leeg te schieten, maar we kwamen er achter dat, net als met de omgevingen, er hier eveneens minder variatie te vinden is. Natuurlijk zijn er enkele monsters die er uit springen, maar deze voelden niet zo memorabel en bizar als die uit de eerste game en vaak neem je het tegen de standaard monsters op (alhoewel deze niet onderschat moeten worden). Diegenen ontevreden waren met de onzichtbare vijanden waar je alleen maar van weg kon rennen hoeven zich geen zorgen te maken, daar zijn er hier veel minder van.

Met meer open gebieden zoals Union ter beschikking, wil je soms niet alles om je pad doden. Vaak kozen we bijvoorbeeld de lange omweg om een gevecht te vermijden, omdat een groter gebied gelijk staat aan meer groepen engerds die klaar staan om je te bespringen. Dit vergrote mogelijkheden konden we enorm waarderen, aangezien het ons niet vastnagelde aan een speelstijl door de omgeving; soms konden we al schietend ergens doorheen gaan en soms konden we achterom sluipen en enkele 'stealth kills' maken.

The Evil Within 2
      The Evil Within 2The Evil Within 2

Survival-horror voert nog steeds de boventoon hier en de openwereld speelt daar mooi op in. Verkennen en het vinden van zijmissies bieden je de benodigde middelen en we hoeven je niet te vertellen dat dit essentieel is, helemaal op de hogere moeilijkheidsgraden. Crafting-materiaal, ammunitie en leven zijn slechts enkele van dingen die te vinden zijn en er zijn ook 'collectibles' zoals kluissleutels en bestanden om te zoeken voor verzamelaars.

Net als de eerste game is het verhaal van deze game niet bijzonder. Er zijn meer dan genoeg cliché zinnen, de emotionele reactie van Castellanos om deze ervaring is niet overtuigend en het geheel wordt gedreven door tekenfilmachtige schurken die, net als de vriendelijke personages die je treft, weinig ruimte krijgen om te ademen. Hoewel de eerste game de het vreemde en bizarre met trots droeg, probeert deze game zichzelf te presenteren met een subtieler verhaal gebaseerd op Castellanos' groei van een gebroken man tot een herwonnen held, en daar slaat het vaak de plank mee mis.

Visueel en technisch gezien is er erg weinig om over de klagen. We speelden op een capabele game-pc en de game zag er indrukwekkend uit en liep soepel, met het gepaste niveau aan details bij alle druppels bloed en ingewanden die ons terecht kwamen. Er waren enkele glitches die we tegenkwamen, zoals enkele voorvallen van 'clipping' en een keer beklommen we een voorwerpen aan de buitenkant van een muur (en daarmee uit de 'map'), maar deze voorvallen waren zeldzaam en hadden verder geen invloed op onze spelervaring.

In zijn geheel voelt The Evil Within 2 als een vervolg dat het eerste evenaart. Zeker, heeft het niet de uitblinkende bombastische opeenvolgingen die de eerste game had, waarbij je van de ene helse nachtmerrie zonder te knipperen in de volgende terecht kwam, maar dat zal niet voor iedereen een minpunt zijn. Wat de meeste spelers echter zonder twijfel zullen waarderen is de soepelere en diepere gameplay, wat enkele tekortkomingen qua verhaal goedmaakt. Het is een welkome terugkeer van Castellanos die aan de reputatie van de eerste voldoet, maar het niet overtreft.

The Evil Within 2The Evil Within 2The Evil Within 2
      7 / 10
      +