The Sinking City

The Sinking City

We zijn erachter gekomen wat er onder de stad Oakmont is te vinden en wat er in het donker op de loer ligt.

De kleine onafhankelijke ontwikkelaar Frogwares heeft jarenlang de hersenen van aspirant detectives aan het werk gezet met zijn Sherlock Holmes-games en heeft op meesterlijke wijze gedaan. De aankondiging van de studio dat het werkte aan een game gebaseerd op de fictieve godheid van H.P. Lovecraft, Cthulhu, wist bij veel gamers dan ook de interesse te wekken. Hoewel de kosmische entiteit in kwestie wel vaker de antagonist is in videogames, is het niet gemakkelijk om de setting, het verhaal en het genre precies goed te krijgen.

Frogwares' The Sinking City heeft de onderzoekende horroravontuur-route gekozen en dropt de speler in de stad Oakmont, een half verzonken eilandbevolking waar de straten de diepte in zijn verdwenen na een enorme, bovennatuurlijke overstroming. Oakmont is niet helemaal meer hetzelfde sinds de overstroming, sommige inwoners gedragen zich vreemd en spreken over visioenen. Het is aan jou, spelend als privédetective Charles W. Reed (die sinds zijn dagen als een marineduiker dezelfde visies heeft als de inwoners van Oakmont beschrijven) om antwoorden te vinden wat de oorzaak is.

Reed komt per boot aan in de stad nadat hij een brief heeft ontvangen betreffende de bron van de visioenen. Even nadat hij voet aan wal zet krijgt hij zijn eerste zaak voor de kiezen: de zoon van een van de grote families van de stad is verdwenen na een expeditie in de donkere wateren net buiten de haven; en er lijkt een moord te zijn gepleegd in een nabijgelegen huis. Het duurt niet lang voordat de spelers aan het hoofdelement van de game wordt geïntroduceerd: onderzoeken. Reed kan voorwerpen oppakken om deze te onderzoeken, net als in de Sherlock-games. Echter heeft hij, in tegenstelling tot de fictieve meesterdetective, een belangrijke truc achter de hand.

The Sinking City

Terwijl de waanzin binnen in hem groeit, kan Reed zijn visioenen gebruiken om dingen te vinden die anderen kwijt zijn; bepaalde voorwerpen in fel uv-licht weergeven (zoals hobosymbolen, gebruikt om waardevolle 'crafting'-materialen en gevaarlijke gebouwen met monsters en 'loot' te vinden); en zelfs de mogelijkheid om het verleden te visualiseren - zowel als flitsende afbeeldingen door het onderzoeken van specifieke voorwerpen en volledige spectrale reconstructies van misdaden of andere gebeurtenissen door sporen uit het verleden op te pakken. Dat laatste trekt de speler naar een ogenschijnlijk andere dimensie en door het oppikken van het spoor wordt de scène opnieuw uitgevoerd, waarbij je ze in de juiste volgorde moet samenvoegen. Door dit te doen krijg je een nauwgezet beeld van wat er ergens gebeurd is en krijg je hints, net als bij het onderzoeken van voorwerpen in de game.

De hints eindigen dan in je zakenboek in het menu en het is belangrijk om je notities de gehele game te checken, omdat je zeker kunt verdwalen in de uitgebreide details. Als je eenmaal voldoende hints hebt verzameld kun je naar je 'geestespaleis', waar je in principe al het bewijsmateriaal samenvoegt om je huidige zaak tot de bodem uit te zoeken. De game biedt deductiesysteem met gevolgen, waar je keuzes besluiten hoe de wereld om je heen op je reageert.

Het gebruiken van je spectrale visie maakt je langzaam gek en kan zelfs tot de dood leiden. We beleven dan ook aan niet de lang met Mr. Reed in een andere dimensie te vertoeven, ook al kan het erg handig zijn. Om je arme hersenen een adempauze te geven kun je antipsychotica 'craften' en gebruiken. Het craften laat je gebruik maken van materiaal dat je uit dozen, kluisjes en prullenbakken in de spelwereld haalt (of met de materialen die je krijgt na het voltooien van een hoofd- of zijmissie) en er zeker geen tekort aan crafting-voorwerpen. We kwamen nooit zonder ammunitie, EHBO-kits, granaten of antipsychotica te zitten.

The Sinking City
The Sinking City
The Sinking CityThe Sinking CityThe Sinking City