Thronebreaker: The Witcher Tales

Thronebreaker: The Witcher Tales

The Witcher-studio is terug met een nieuwe interpretatie van het digitale kaartspel.

CD Projekt Red, het brein achter de veelgeprezen en commercieel succesvolle The Witcher-reeks, heeft een singleplayeruitbreiding van het digitale kaartspel Gwent uitgebracht en wij leggen alle kaarten daarvan op tafel.

Er is veel veranderd sinds de dagen van The Witcher, waar Gwent destijds een minigame was. We hebben het zien uitgroeien tot een eigen IP en de strijd aan zien gaan met grote multiplayerervaring als Blizzard's enorm succesvolle Hearthstone en The Elder Scrolls: Legends. Maar spelers die op zoek waren naar een meer op singleplayergerichte ervaring kwamen van een koude kermis thuis (afgezien van de 'campaign', wat een variant was van de minigame en alleen maar diende om meer kaarten voor de multiplayer te bemachtigen). CD Projekt Red heeft echter de kreten van fans voor een echte singleplayerervaring gehoord en kwam zo met Thronebreaker: The Witcher Tales opproppen - een top-down rpg gecombineerd met het Gwent dat we kennen en waar we dol op zijn. Het geeft fans van beide genres een interessante hybride ervaring.

In Thronebreaker: The Witcher Tales speel je als de gracieuze, moedige koningin Meve van Lyria en Rivia. Zij komt thuis nadat ze is gecontacteerd door de man die haar zoon, Willem, begeleid betreffende het regeren over het koninkrijk om hem voor te bereiden te taken van zijn moeder over te nemen. De koningin treft een land in onrust aan, nadat het is aangevallen door het naburige koninkrijk van Nilfgaard. De speler moet het land heroveren van overweldigend leger op oorlogspad. Meve moet met hulp van haar rechterhand, Reynard, troepen verzamelen om het gat te verkleinen; beide partijen weer op gelijke hoogte te krijgen; de overlevingskansen van Lyria te verbeteren; het moraal hoog te houden; en haar mensen helpen op weg naar een mogelijke overwinning.

Thronebreaker: The Witcher TalesThronebreaker: The Witcher Tales

De speler bestuurt Meve in haar koninkrijk vanaf een vogelperspectief door te klikken op de prachtige, uitgebreide wereldkaart en diens vele omgevingen en gevarieerde landschappen. Je bent relatief vrij om te kaart te verkennen met uitzondering van gescripte gevechten en gebeurtenissen. De rpg-elementen zijn hierbij goed geïmplementeerd, waardoor de kaartgame een meer uniek randje krijgt. Tijdens het ontdekken en verzamelen van hulpmiddelen kom je verschillende uitdagingen, omgevingspuzzels, interessante gevechten en niet speelbare personages met verschillende uitkomsten (sommige zijn zijquests) tegen. Als je je zorgen maakt over de reisafstand, dan kunnen we je geruststellen. Net als in The Witcher 3: Wild Hunt zijn er ook 'fast travel'-punten te vinden in Thronebreaker en deze verkleinen de tijd dat je tussen locaties heen en weer loopt.

Het verzamelen van hulpmiddelen brengt ons bij het kamp. Deze kun je altijd bezoeken buiten gevechten om en dient als thuisbasis voor verschillende constructies, waarvoor je de hulpmiddelen kunt gebruiken om belangrijke beloningen te verdienen. De hulpmiddelen (goud, hout en troepen) worden ook gebruikt om verschillende doelen te voltooien; om te handelen; voor het verwijderen van obstakels in de omgeving; en om nieuwe kaarten mee te maken voor je 'deck'. In het kamp vind je ook het oefenterrein, waar je de kracht van je deck kunt uitproberen tegen een computergestuurde tegenstander, en vindt je ook een eetzaal, waar je kunt praten met je commandanten, voetsoldaten en meer.

Natuurlijk is Thronebreaker: The Witcher Tales niet alleen maar een rpg-ervaring, aangezien de gevechten in de game - zij het tegen omgevingsgaren als aardverschuiving, willekeurige aanvaringen met getikte koeien of ouderwetse gevechten - allemaal worden uitgevochten met een kaartspel. Dit is geen verrassing - dit is immers Gwent - maar regels staan hier niet vast zoals in de hoofdgame en enkele dingen zijn drastisch veranderd. In Thronebreaker zijn er bijvoorbeeld geen Siege-eenheden; de Siege-rij op het slagveld is volledig verwijderd, waardoor er alleen Melee en Ranged op het bord te vinden is. De Leader-kaart, wat natuurlijk koningin Meve is in verschillende kaartvarianten, kan ook meerdere keren tijdens een potje gebruikt worden met verschillende vaardigheden op iedere Leader-kaart - deze dwingen echter allemaal het gebruik van de vaardigheden van de voetsoldaten.

Thronebreaker: The Witcher Tales

Hierdoor verschillende de daadwerkelijke potjes ook op meerdere manieren. Het doel van ieder potje kan bijvoorbeeld verschillende van "wees de laatste die overeind staat" tot "weerhoudt de tegenstander van het bereiken van de juiste positie" of "elimineer de vijandelijke troepen met een beperkt aantal kaarten in een ronde". Deze opzet helpt de gevechten interessant te houden, zonder het concept teveel om te gooien. Net als in de basisgame zijn er maximaal drie rondes te spelen tijdens een potje en speelt de voorgaande winnaar de eerste kaart in de volgende ronde. De uitzondering op de drie rondes zijn de puzzel-levels, waarin je wordt beperkt tot een aantal kaarten uit een standaard deck en een beperkt aan rondes.

Winnen is ongelofelijk bevredigend dankzij de beloning van meesterlijk geschreven dialogen en een even goed verhaal. Bovendien moet je daadwerkelijk je hersenen gebruiken om levend uit een gevecht te komen. Als deze te moeilijk worden geeft de game je bovendien de optie om het moeilijkheidsniveau bij te stellen - daar zijn er drie van: Adventurer, Battle-hardened en Bonebreaker - en de eerste geeft je zelfs de optie om de Gwent-gevechten over te slaan en alleen het verhaal te beleven.

Over het verhaal gesproken, de speler kan het verhaal op sommige manieren beïnvloeden door de dialogen in de game. De keuzes die gemaakt worden tijdens deze gesprekken hebben morele gevolgen, grote en kleine, die impact hebben op de manier waarop mensen in Lyria en uit Nilfgaard op je reageren. De interactie met je troepen en commandanten zijn ook goed samengesteld, waarbij de relaties die je gedurende de game opbouwt oprecht voelen.

Thronebreaker: The Witcher Tales is een frisse wind. Niet alleen voor het digitale kaartgamegenre, maar ook voor het rpg-genre. CD Projekt Red laat wederom zien dat het met verhaalvertelling en 'worldbuilding' grenzen kan verleggen. Deze singleplayerervaring is vrijwel op ieder gebied indrukwekkend. Het ook is ook campaign van meer dan dertig uur, dus ga er maar alvast voor zitten - we beleven het avontuur van harte aan.

9 / 10
+
Nieuwe en unieke aanpak van het genre; loopt soepel; vrij te verkennen gedeeltes zijn leuk; herzien Gwent-systeem; leuke puzzelpotjes.