Uncharted: The Lost Legacy

Uncharted: The Lost Legacy

Naughty Dog is terug met nog een Uncharted-avontuur.

Tijdens de opbouw naar de release bleef Naughty Dog er op hameren dat The Lost Legacy geen dlc is voor Uncharted 4: A Thief's End. Terecht, want deze gloednieuwe actie-adventure staat op eigen benen. Het speelt zich enkele maanden af na de gebeurtenissen van de studio's laatste escapade met Nathan Drake; het is een standalone avontuur die op de kernthema's waar de reeks om bekend staat bouwt terwijl het ook enkele nieuwe dingen uitprobeert.

De grootste verandering is, natuurlijk, de afwezigheid van Natha Drake, die (spoiler) nog steeds ergens aan het genieten is van zijn pensioen. In plaats daar van laat The Lost Legacy je de controle nemen over het terugkerende personage Chloe Frazer, reist samen met haar computergestuurde partner Nadine Ross af naar India op zoek naar een lang verloren schat. Dit is een verhaalgedreven aangelegenheid, dus we duiken niet te diep in het verhaal. We kunnen wel zeggen dat het een vermakelijk met actie gevulde stoeipartij is en in de ongeveer negen uur die wij er over deden wist het ons te grijpen.

Dat wilt niet zeggen dat het verhaal perfect is; het past eigenlijk niet goed bij zijn voorgangers betreffende de verhalende flaire en je ziet ook enkele plottwisten al van mijlen ver aankomen. Het voelt ook allemaal een beetje volgens het boekje en de studio stapt niet ver af van de formule die A Thief's End neer heeft gelegd. Het Engelse gezegde: "If it ain't broke, don't fix it" is hier zeker op zijn plaats, maar een paar nieuwe en verrassende elementen hadden geen overbodige luxe geweest.

Zoals je kunt verwachten gezien de indrukwekkende doorlooptijd tussen de release van de laatste game en deze, is veel direct uit Uncharted 4 geplukt, maar ze hebben goed werk verricht de 'assets' opnieuw te gebruiken en de omgeving te versieren met de juiste relikwieën en architectuur. Het resultaat is een kleine open-wereld die spelers kunnen verkennen, bijgestaan door een frisse en politiek beladen scène die zich afspeelt in een stad, en een explosieve scène aan het einde die ongetwijfeld het hart sneller doet kloppen.

Uncharted: The Lost LegacyUncharted: The Lost Legacy

Soms, als je met je jeep een natte en modderige heuvel oprijdt, is het niet raar dat je denkt dat je nog in Madagascar bent, maar als Nadine en Chloe weer beginnen te praten wordt je weer teruggetrokken naar de realiteit. Deze leidende dames slagen er in om het verhaal voort te stuwen en je hoeft geen moment Drake te missen dankzij de humor en charme die deze ingewikkelde, maar uiteindelijk geloofwaardige, personages het avontuur brengen.

De uitvoering van de cast is, zoals gewoonlijk, van een erg hoog niveau, en Claudia Black (Chloe) en Laura Bailey (Nadine) doen leveren allebei prima werk. De overgang van tussenfilmpjes naar gameplay is meestal naadloos en wederom bewijst Naughty Dog zichzelf als één van de beste als het aankomt om dit soort 'big budget'-verhaalvertellingen. Dit is wellicht een strak geregisseerde ervaring op vele manieren, maar het uitzicht is altijd verbazingwekkend en er zijn genoeg hoogte en diepte punten om je de gehele rit op het puntje van je stoel te houden.

Hoewel deze schatjaagachtbaan minder dan tien uur kost om te voltooien, had het misschien baat gehad bij een extra scène of twee en in het latere deel van het verhaal voelt het enigszins gehaast naar het einde. Je kunt de ervaring ietwat uitsmeren als je echt diep de omgeving in duikt en alle verbogen geheimen zoekt. Het vinden van voorwerpen in de wereld is slechts een onderdeel van de game en je spendeert veel tijd met het sluipen door groepen van patrouillerende bewakers en het luisteren naar hun gesprekken, of in dynamische schietgevechten. De stealth- en gevechtsmechanismen zijn direct uit A Thief's End gehaald, met Chloe en Nadine die beide bekwame moordenaars zijn even als subtiele sluiperds.

Je bestuur altijd Chloe, maar Nadine is ook een groot deel van de ervaring. Niet alleen door de verlichtende gesprekken tussen het paar, maar ook door de steun die ze biedt tijdens gevechten. Naughty Dog is teruggekeerd naar de beproefde formule die je op je eigen acties laat focussen. Tijdens het sluipen merken vijanden nooit op waar je computergestuurde partner mee bezig is, onafhankelijk van hoe opzichtig diens acties zijn. Het werkt echter en het is een aanpak die zorgt voor minimale frustratie bij de spelers evenals de vrijheid om verantwoordelijk te zijn voor je eigen dood en zelf kiest wanneer je wilt vechten.

Uncharted: The Lost Legacy

Uncharted heeft altijd ijzersterke mechanismen gehad en hier breiden ze dat uit naar de bestaande Survival- en Multiplayer-modi waar je met The Lost Legacy toegang tot krijgt. De 'wave-based' toevoeging is precies wat je verwacht: hordes vijanden die op je af komen in speciale maps waarbij kleine teams samen moeten werken om de winst binnen te halen. Arean Survival is toegevoegd, wat meer golven en scenario's betekent om spelers te testen die op zoek zijn naar een nieuw uitdaging. Dan is er ook de vijandige modus waarin twee teams het moeten uitvechten met zogenoemde 'mysticals' en 'sidekicks' die de dynamiek veranderen van de singleplayer-ervaring.

Hoewel het oorspronkelijk stond gepland als een uitbreiding voor Uncharted 4, als deel van de Season Pass voordat de grootte van het project de makers hun plannen deed veranderen, is de multiplayer nu een belangrijke link tussen The Lost Legacy en A Thief's End. Het gehele multiplayer-gedeelte van de game is hier beschikbaar en het is deze cross-over die Naughty Dog er van weerhoudt deze nieuwe game een volledige losse titel te noemen. Als je de multiplayer het afgelopen jaar hebt gespeeld heb je alles al gezien en is er weinig toegevoegde waarde, maar als je een nieuwkomer bent dan staat je een indrukwekkende modus te wachten. Het is een fijne toevoeging die de games aan elkaar bindt en de community sterk houdt.

Dat geldt eigenlijk voor het hele pakket. Het schrijfwerk, zoals je verwacht van Naughty Dogs, is grappig, slim en de hoofdpersonages zijn aangenaam en interessant. Het verhaal, hoewel niet bepaald inventief of origineel, is erg vermakelijk. De actie is intens en goed afgewerkt, met een prima mix van gevechten en stealth. De graphics zijn bekoorlijk en de setting exotisch en vol intriges. De multiplayer is een goede toevoeging voor nieuwkomers van de reeks en verhoogt de waarde van de content en zorgt voor nieuw bloed voor bestaande spelers.

Uncharted: The Lost Legacy is een mooie toevoeging aan de reeks. Nadine en Chloe hebben bewezen dat ze meer dan capabel zijn om de teugels over te nemen van Nathan Drake en het gemak waarmee Naughty Dog dit doet is veelbelovend voor de toekomst van de reeks. Er zijn genoeg personages en settings om te verkennen en meer verhalen om te vertalen. Thief's End blijft nog een hoogtepunt van alles wat Uncharted is en het verhaal had daar kunnen eindigen, maar dit nieuwe uitstapje in de wereld van actievolle schatjagen heeft getoond dat er nog genoeg level in de Uncharted-reeks zit.

Uncharted: The Lost LegacyUncharted: The Lost LegacyUncharted: The Lost Legacy
8 / 10
+