Warhammer: Vermintide 2

Warhammer: Vermintide 2

We gingen bij Fatshark langs om enkele dagen de volledige versie van het langverwachte vervolg te spelen.

Het is enkele jaren geleden dat we voor het eerst kennis maakten met ons kwintet van helden in Ubersreik en nu is het tijd voor Fatshark's vervolg op het uitstekende Warhammer: End of Times - Vermintide. Wat heeft Fatshark gedaan om dit uit te bouwen in Warhammer: Vermintide 2 en is dat alles waar we op hebben gehoopt?

Het korte antwoord is: ja. Warhammer: Vermintide 2 is een verbetering van zijn voorganger op virtueel elke manier. We zien meer personages waar we van houden, meer diepgang wat betreft de vaardigheden en mogelijkheden, meer 'loot', veel nieuwe vijanden en eindbazen en tenslotte een nieuw thuisbasis. De End Times (zoals we deze vanaf nu noemen) is misschien een geweldige vervangen geweest voor de Left 4 Dead-reeks, maar dit vervolg voelt echt als de volgende stap in de ontwikkeling van dit prachtige concept.

De game begint met onze helden die in de problemen zitten. Ze zijn gevangen genomen door Skaven - de ratmannen waarvan we oneindige hordes hebben afgeslacht in de laatste game - en zijn getuige van een bondgenootschap tussen hun oude vijanden en de nieuwkomers in de game, Chaos. Deze noorderlingen zijn echter niet zo rechtdoorzee als de ratten, aangezien de meeste van hen veel meer schade kunnen absorberen. Echter met de hulp van enkele oude vrienden slagen de helden er in om hun nieuwe fort, de ruïnes van een oud kasteel, te ontsnappen.

Na deze vuurproef stuiten we op de eerste grote verandering in de game. Net als vorige keer kun je uit vijf personages kiezen die je wilt spelen. Dit keer is het echter een keuze die meer gewicht met zich meedraagt. In Warhammer: Vermintide 2 level je individuele personages en niet alleen je spelersprofiel. Het is zeker geen probleem om later van held te veranderen, maar als je een laag level bent en geen toffe nieuwe wapens hebt is dat een duidelijke handicap. Het is dan ook aan te raden om meteen vanaf het begin de held te kiezen waar je mee wilt gaan spelen.

Warhammer: Vermintide 2

Het individueel level van iedere held is belangrijk om twee redenen. Als eerst speelt ieder vijfde level verschillende passieve talenten vrij die je kunt aanpassen. Deze verschillen van het dragen van meer ammunitie en het uitdelen van meer schade tot een klein beetje sneller bewegen. De tweede reden is dat bij level zeven en twaalf je de tweede en derde "carrière" vrijspeelt van de personages. Deze staan misschien niet gelijk aan het verschil dat een nieuw personage maakt, aangezien je nog steeds het wapen van je held kunt gebruiken, maar leveren wel nieuwe unieke vaardigheden, passieve bonussen en hun eigen 'skill tree' met talenten op. Als we bijvoorbeeld kijken naar de elf Kerillian: je eerste carrière, Waystalker, geeft je de mogelijkheid om snel enkele doelwitzoekende pijlen te krijgen en langzaam 'health' terug te krijgen. Bij carrière nummer twee, Handmaiden, krijg je de vaardigheid om door een aantal vijanden heen te beuken en deze schade te doen, waardoor de afstand die je aflegt bij het ontwijken van vijanden wordt vergroot.

De verschillende carrières geven je de kans om je personages aan te passen zoals jij wilt spelen. Als je niet graag vanaf een afstandje schiet dan is bijvoorbeeld de dwerg Bardin's Slayer-carrière perfect. Deze onttrekt je namelijk van lange afstandswapens. Als je prefereert om vijanden rustig uit te kiezen voordat deze je hebben gezien, is bijvoorbeeld de soldaat Kruber's Huntsman-carrière de juiste keuze. Het is waarschijnlijk het beste dat we hier de grens trekken en niet te diep in gaan op de verschillende vaardigheden van alle personages. We willen dit namelijk niet volledig verklappen. Wel kunnen we verzekeren dat dit vervolg veel dieper is dan het eerste en ook rijker in content.

Niet alleen krijgen we te maken met gloednieuwe personages, maar zijn de Chaos dus ook nieuw. Het zijn niet langer alleen maar hordes aan kleine ratmannen waar je je zorgen om moet maken, maar ook gestoorde beteren, bepantserde goliaths en boze tovenaars. Al de nieuwe vijanden zijn enorm goed ontworpen en spelen verschillende rollen, wat enige tijd kost om aan te wennen aangezien we in End Times vrijwel alleen maar ratten hebben doodgemaakt. Skaven hebben nu bijvoorbeeld tanks in de vorm van enorme, gespierde superratten en de Chaos-factie's nieuwe tovenaar is een lastige vijand die met zijn magie spelers optilt en hun health afneemt.

Je kunt het tegen al deze vijanden opnemen in de drie delen van de game. Elk gedeelte heeft zijn eigen verhaal en bestaat uit drie normale levels en één eindbaas. Het maakt niet uit in welke volgorde je deze aanpakt, maar je moet alle drie uitspelen om het laatste level vrij te spelen. Elk deel heeft ook zijn eigen unieke stijl qua omgevingen, van het vernietigde bergstadje in de eerst tot de wildernis van de tweede en de idyllische weilanden van de derde. Naast de wisselende omgevingen bieden de verschillende levels een overvloed aan einddoelen. Een geeft je een missie om een wagen met buskruit te begeleiden, terwijl je in andere gevangen moet bevrijden. Op een bepaald moment moet je zelfs standhouden tegen verschillende vijandelijke aanvalsgolven.

Het afslachten van talloze vijanden, zij het Skaven of Chaos, is nog steeds even leuk als in de eerste game. De reeks wapens die je tot je beschikking hebt, dankzij de verschillende 'classes', zorgen er voor dat je op vele verschillende je vijanden kan dood schieten, in mootjes hakken en neer kan knuppelen. De zwaarden, messen, speren, bijlen, hamers, geweren, pistolen, bogen, kruisbogen en toverstaven die je tijdens de game krijgt maakt het plannen van een nieuwe missie aanvoelen als de scène uit The Matrix, waarin Neo en Trinity zichzelf uitrusten om helemaal los te gaan. Wil je een langzamer wapen met meer reikwijdte? Neem je een schild mee? Wil je giftige pijlen afschieten? Vrijwel alles is mogelijk als je geluk hebt met het vinden van de juiste 'loot'.

Warhammer: Vermintide 2

Als je zin hebt in meer loot en meer uitdaging dan bieden de levels ook enkele geheimen in de vorm van Tomes en Grimoires. Deze leveren je betere loot op aan het eind van het level, maar kennen ook enorm grote nadelen. Het oppakken van een Tome vervangt bijvoorbeeld als je genezende voorwerpen en het oppakken van Grimoires verlaagt de healthbalkjes van alle spelers drastisch. Het is aan jou en je co-opvrienden om te bepalen of de beloning opwegen tegen het risico. Beide zijn echter erg vermakelijk en maken de game uitdagender zonder dat je het menu hoeft in te gaan en dit hoeft aan te zetten.

Tomes en Grimoires zijn niet de enige toegevoegde uitdagingen waarmee je aan de slag kunt gaan. Er zijn ook zogenaamde Heroic Deeds, deze kun je als loot krijgen na missies en deze laten je een bepaald level spelen met verschillende vijandelijke bonussen, natuurlijk met verbeterde loot als beloning. Dit kan betekenen dat er meer vijandelijke golven verschijnen, meer speciale vijanden of dat je health constant afneemt. We hardhandig geleerd dat deze Heroic Deeds niet iets is om aan het begin van je avontuur te ondernemen, deze vereisen namelijk de nodige ervaring, loot en een hoger level. Om kans te maken moet je je namelijk voorzien van de beste uitrusting, zoals bijvoorbeeld pantserdoorborende wapens.

Qua design is Vermintide 2 episch en overdreven, precies wat het moet zijn in de Warhammer-wereld. De Chaos-krijgers zien er bijvoorbeeld bruut uit in hun gestoorde bepantsering en in zijn geheel heeft Fatshark een uitstekend instappunt gecreëerd, vooral voor spelers die meer over het Warhammer-universum te weten willen komen. Technisch gezien is de game enorm afgewerkt, zelf als je scherm helemaal vol zit met vijanden, gaswolken en explosies. Het moet echter gezegd worden dat de game een enkele keer "bevroor" en we ook enkele andere kleine technische problemen aantroffen.

Zoals gezegd is Warhammer: Vermintide 2 vrijwel het perfecte vervolg en heeft Fatshark het recept op ieder vlak verbeterd. Alles waar we dol op waren in de eerste game is hier terug te vinden, maar er is meer van alles: vijanden, loot, activiteiten, wapens en veel meer. Het afslachten van hordes vijanden in de Warhammer-wereld is nog nooit zo vermakelijk geweest als hier en als een fan bent van Warhammer, Left 4 Dead-achtige co-opgames, of de hebt genoten van de eerste, is Warhammer: Vermintide 2 verplichte kost.

9 / 10
+
Geweldig design; technisch goed; veel variatie; fantastisch design van vijanden; veel loot; veel wapens; geweldig balans qua moeilijkheidsgraad.