World War Z

World War Z

We hebben duizenden zombies afgemaakt in Saber Interactive's gamebewerking van het Max Brooks-verhaal en zijn bloeddorstig geworden.

De laatste game in de Left 4 Dead-franchise, Left 4 Dead 2, verscheen alweer in 2009, ook al lijkt het niet zo lang geleden. Nu fans al bijna een decennium op het derde deel wachten, heeft ontwikkelaar Saber Interactive het concept, wat Valve's zombieklassieker zo goed maakte, genomen en met eigen aspecten naar het heden van 2019 gebracht.

In World War Z, gebaseerd op het gelijknamige boek van Max Brooks, of misschien, technisch eerder gebaseerd op de filmbewerking met Brad Pitt, kunnen spelers knotsgekke grollen met andere spelers, brute zombie-actie, leuke maar stressvolle doelen en coöperatieve gameplay ervaren. Allemaal fundamentele bouwstenen van de Left 4 Dead-ervaring, maar er is ook enige innovatie in dit pareltje te vinden. De belangrijkste focus van de game is, natuurlijk de coöperatieve Story-modus en de indrukwekkende enorme zombiehordes die ronddwalen.

De coöperatieve modus is verdeeld in vier verschillende verhalende episodes, die elk op één na drie scenario's, of "hoofdstukken" als je wilt, bevatten (de laatste epiosde, Tokio, heeft er twee). Deze episodes verschillen enorm van elkaar, zowel qua setting, personages en missiedoelen, wat zorgt voor genoeg variatie. Voorafgaand aan iedere missie kun je een hoofdstuk kiezen, een uit vijf moeilijkheidsniveaus, een 'class' en een van vier specifieke personages. Het kiezen van een personage is in de multiplayer niet definitief, maar laat je een voorkeur aanduiden. De personages verschillen echter alleen qua uiterlijk en stem, waardoor het niet erg is als je niet als je favoriet speelt.

De classes in de Story-modus zijn Gunslinger (op vuurwapens gericht), Hellraiser (op explosieven gericht), Medic (op genezen gericht), Fixer (een allrounder met speciale 'pickups' en passieve vaardigheden), Slasher (op gevechten van dichtbij gericht) en Exterminator (op het controleren van groepen gericht). Allemaal hebben verschillende 'skill trees' die je kunt upgraden. Het 'levelen' van deze is echter tactisch, doordat je alleen de classes kunt upgraden waarin je levelt. Het is dus verstandig om al vroeg naar de verschillende opties en vaardigheden die je wilt te kijken. Iedere class kan maximaal tot level 30 worden geüpgraded, dus het kan even duren voor alles vrij te spelen en als je eenmaal door hebt de verkeerde class gekozen te hebben kan het al te laat zijn. De vaardigheden die je vrijspeelt bestaan uit van alles: van extra levenskracht en 'medkits', nieuwe toffe beginwapens en -uitrusting tot meer ammunitie en algehele boosts (zoals meer schade of stamina).

Het laatste om te controleren voordat je het gevecht in duikt is het tabblad voor je wapenaanpassingsopties. Hier is je arsenaal aan te passen met cosmetische voorwerpen (als je deze hebt, wij konden aan de slag met enkele 'skins' die bij onze versie van de game zaten) en algehele boosts voor je gevechtsstatistieken, zoals bijvoorbeeld een 'scope', een groter magazijn of een geluidsdemper. Deze zijn vrij te spelen als je genoeg met een specifiek wapen speelt. De veranderingen die je maakt worden doorgevoerd voor de wapens waarmee je begint en dat hangt allemaal af van de 'class' en vrijgespeelde vaardigheden die daarbij horen, evenals de wapens die je onderweg oppikt.

World War Z

Dan verder met de verschillende hoofdstukken en missiedoelen, waarbij de opzet simpel is. Werk samen (of alleen met de computer) om de zombiehorde, speciale ondoden, militaire vallen en hoofdstukdoelen aan te pakken en zo uit de gevarenzone te ontsnappen (wat op dit moment in principe de hele wereld is). Om een level uit het begin van World War Z als voorbeeld te gebruiken, Descent - de allereerste, in dit geval - wordt je opgezadeld met een lastige missie: uit New York City ontsnappen. Het hoofddoel is om een sjoffel personage die de leiding heeft over een metro over te halen om je aan boord te laten en je team uit de stad te rijden door het verzamelen van vijf voorraadkisten voor zijn mensen, terwijl de horde jullie locatie en de trein bestookt. Voor iedere schermutseling, die overigens allemaal zijn getimed, kun je nieuw wapens, medkits, granaten en ammunitie aanvullen dankzij enkele handig geplaatste voorraadkisten en dan, op het betreffende moment, moet je de horde afslaan die op volle kracht op je af komt.

World War ZWorld War Z
World War ZWorld War Z