Yakuza Kiwami 2

Yakuza Kiwami 2

Een gemoderniseerde versie van Yakuza 2 is de laatste Yakuza-game die in het PS4-tijdperk verschijnt.

De gamereeks die zich afspeelt in de Japanse onderwereld is nu compleet te spelen op de PlayStation 4. In augustus 2017 kregen we Yakuza Kiwami, wat een vernieuwde versie was van de originele Yakuza, en nu krijgen we Yakuza Kiwami 2, een vernieuwde versie van Yakuza 2. Wat we precies krijgen is een opgepoetste remake die geen verassingen biedt - zowel technisch en verhalend gezien.

Yakuza Kiwami 2 gaat verder waar Yakuza Kiwami eindigde. Af en toe wordt er gerefereerd naar Yakuza 0, die in januari 2017 verscheen. Er wordt grotendeels verwacht dat je bekend bent met de personages en gebeurtenissen en daardoor is het vrijwel verplicht om te weten wat er gebeurd is in Yakuza 0 en Yakuza Kiwami.

Het plot is die van een traditioneel Yakuza-drama en wordt ook op traditionele wijze verteld. De game begint met een "tussenfilmpje" van 45 minuten en de gameplay draait vooral om het rondrennen in de stad en het in elkaar slaan van mensen. De actie wordt onderbroken door tussenfilmpjes en geluidloze dialoogvakjes.

Yakuza Kiwami 2

Het verhaal is niets speciaals, maar wat het interessant maakt zijn een handjevol nieuwe personages. De Japanse Yakuza moet het opnemen tegen de Koreaanse Jingweon-maffia, die er op uit is om alles in handen te krijgen en/of kapot te maken. De beweegredenen hiervoor bestaan uit een combinatie van oude afgunst en een simpel verlangen naar macht. Deze 'soap opera' is interessant doordat alle sleutelfiguren op een of andere manier met elkaar zijn verbonden.

Yakuza Kiwami 2 is op twee manieren een unieke Yakuza-game. Ten eerste is het erg kort. Het kost minder dan 15 uur om het einde te bereiken. Ten tweede spelen vrouwen een veel actievere rol dan ooit tevoren. De tijdelijke voorzitters van de Tojo-clan is de vrouwen van de overleden ex-voorzitter, wat behoorlijk belangrijk is gezien hoe traditioneel de Japanse samenleving is. De tweede sterke vrouw is de politieagente Kaoru Sayama, die natuurlijk betrokken raakt met de Yakuza, zowel op professioneel als romantisch vlak.

Yakuza Kiwami 2Yakuza Kiwami 2Yakuza Kiwami 2Yakuza Kiwami 2

Yakuza Kiwami 2 is een korte game, maar nog steeds gevuld met de nodige 'filler'-content. De dialogen gaan soms veel te lang door zonder echt ergens naar toe te gaan en Meer dan eens vraagt de game je om door de stad te dwalen en zijactiviteiten te doen, voordat je verder kunt met het verhaal. Een uitzondering en interessante bonus is de Majima Saga, wat zich tegelijkertijd afspeelt als het hoofdverhaal. Het richt zich op Goro Majima, een van de hoofdpersonages in Yakuza 0. De Majima Saga duurt echter minder dan een uur, maar blijft een toffe toevoeging. Zelfs met deze tekortkomingen is Yakuza Kiwami 2 een vermakelijke ervaring om door heen te spelen, weliswaar als je Yakuza 0 en Yakuza Kiwami al hebt gespeeld.

Yakuza Kiwami 2 is een remake en dat is zo nu en dan te zien. Er zijn veel laadtijden, ook al duren deze maar een paar seconden; de computergestuurde vijanden reageren erg simpel, meestal staan de tegenstanders gewoon te wachten tot je ze in elkaar slaat. Dit is niet iets waar we erg op hebben gelet in andere Yakuza-games, maar hier viel het dusdanig op dat het vreemd werd. Daarnaast draait de third-person camera soms de verkeerde kant op, maar dit kan in het optiemenu worden aangepast.

Over het optiemenu gesproken: alles is keurig in specifieke categorieën verdeeld en de progressie van je personages is erg eenvoudig, maar bevat ook voldoende diepgang. Normaal gesproken worden menu's in Yakuza-games alleen bezocht als dit echt noodzakelijk is, maar dat is anders in Yakuza Kiwami 2.

Wederom verken je een fictief wijk van Tokio, Kamurocho genoemd, en in minder mate een fictief Osaka, Sotenbori genoemd. De 'map' is dan ook hetzelfde als in voorgaande Yakuza-games. Dit lijkt misschien vreemd, maar je moet niet vergeten dat een echte stad ook weinig verandert in een paar jaar. Er zijn ook weer een reeks zijmissies en -activiteiten om jezelf mee bezig te houden, en deze zijn grotendeels kortbondig en hilarisch. Zo moet je op straat de eer van vrouwen verdedigen, als een model poseren en zelfs het beste urineren. De meest verontrustende zijmissie is waar je foto's moet nemen van echte Japanse vrouwen tijdens een tussenfilmpje. Je kunt makkelijk twee keer zoveel tijd besteden in Yakuza Kiwami 2 als je besluit al deze zijmissies en -activiteiten te voltooien. In de oude Yakuza-games kan je alleen in een telefooncel 'saven', maar nu kan je dat vrijwel altijd en overal doen.

Voor iedereen die eerder Yakuza-titels heeft gespeeld zijn de graphics vertrouwd. De straten en de map voelen klein, maar zit vol met details. Er zijn altijd onzichtbare muren aanwezig en de tijd en het weer verandert alleen als dat noodzakelijk is voor het verhaal. Aan de andere kant zijn we geen 'bugs' of 'glitches' tegen gekomen, dus Yakuza Kiwami 2 is zeker een goed afgewerkte game.

Yakuza Kiwami 2

De muziek is echter een allegaartje of iets waar je van moet houden. Meestal versterkt de muziek de sfeer van een scène en vooral vechtscènes worden gecomplementeerd door een energieke heavy metal-soundtrack. Vervolgens wisselt de muziek naar j-pop, wat voor menig Europeaan vreemd in de oren klinkt. Al met al benadrukt de muziek des te meer dat Yakuza Kiwami 2 in hart en nier een Japanse game is.

Yakuza Kiwami 2 is de laatste game in de reeks die naar dit hedendaagse consoletijdperk komt. De reeks vindt langzaam ook zijn weg naar de pc. Yakuza Kiwami 2 weet nooit te verrassen, maar als je Yakuza 0 en Yakuza Kiwami hebt gespeeld, moet je deze ook spelen.

7 / 10
+
Erg traditionele Yakuza-game; veel zijmissies; overal en altijd saven; goede menu's; Kaora Sayama.