Control

Control

Remedy Entertainment is terug met een interdimensionele horroresque saga - en dat is een helse rit.

De Finse ontwikkelaar Remedy Entertainment zette zichzelf alweer in 2001 op de kaart met de baanbrekende, verbijsterende noir-actiegame Max Payne en sindsdien is heeft de studio het ongebruikelijke en onverwachtse niet geschuwd. Na de release van Max Payne zijn alle games van de studio in feite psychologische trips geweest voor spelers en dat is voor een groot deel de reden waarom Remedy zo speciaal is. In een wereld waar multiplayergames enorm populair zijn richt de studio zich op breinbrekende singleplayerervaringen; van Alan Wake en diens door Twin Peaks-geïnspireerde wereld en psychologische horrorverhaal tot Quantum Break en diens tijdreissaga - de studio heeft bewezen ingewikkelde thema's aan te kunnen grijpen, zonder het spelplezier te verliezen en ongelofelijk meeslepend te blijven. In Remedy's nieuwe game, Control, is dat duidelijker dan ooit en de titel deed ons versteld staan met diens gameplay en verhaal.

Control, wat net als de meeste voorgaande titels van de studio een 'third-person' actiegame, plaatst je in de schoenen van Jesse Faden, een vrouw met een moeilijke, ingewikkelde jeugd in haar achteruitkijkspiegel, die terecht komt in 'The Oldest House' in Manhattan, New York. Het gebouw, zo krijgen we te horen, is het hoofdkwartier van het geheime 'Federal Bureau of Control' en Jesse wordt daar naartoe getrokken door een mysterieuze kracht, een die haar in het gebouw laat, waarvan we er later achter komen dat deze verborgen is voor het publiek. De reden voor haar bezoek, alhoewel ze daar schijnbaar door een kracht is heen gebracht, is om zich te herenigen met iemand die ze is verloren.

Kort na binnenkomst ontmoet ze de conciërge het Bureau; een eigenaardige man, die gedeelte Fins spreekt terwijl hij Jesse de weg wijst. Deze man wordt belangrijker voor het verhaal dan je denkt en hij groeide snel uit tot ons favoriete personage. Ons hoofdrolspeelster stuit dan op het directeurskantoor, gaat daar naar binnen en vindt een wapen dat lijkt te leven en beweegt als Jesse het oppakt, terwijl de loop klopt. De directeur, Zachariah Trench (gespeeld door James McCaffrey, bij Remedy-fans bekend als de stem van Max Payne) gaat het niet missen, dus neemt Jesse het wapen mee. Blijkbaar is het dragen van dit dienstwapen hoe je promotie krijgt binnen de FBC en Jesse accepteert daarmee, zonder het te weten, de rol als directeur. Daarbij komt ze er ook snel achter dat niet alles plus is in het Bureau en gaat ze direct op zoek naar antwoorden. Er is niet te vinden, behalve de medewerkers die in het gebouw stilstaand in de lucht zweven, alsof de zwaartekracht is verdwenen en eenmaal verder ontdekt Jesse een schuilkamer waar ze binnen stemmen kan horen. Na een kort gesprek, verschijnen de mensen uit de afgesloten ruimte met onderzoeksspecialist Emily Pope voorop en zij legt uit wat er aan de hand is.

Een interdimensionele kracht is onlangs losgelaten in The Oldest House en heeft het personeel in het enorme gebouw gecorrumpeerd. Jesse, die wat ze beschrijft als 'gesis' dat in hoor hoofd probeert te komen hoor, geeft de kracht een naam en trekt er op uit om "The Hiss" te vernietigen, de orde in het constant veranderende interieur van het gebouw te herstellen, terwijl ze de reden dat ze daar is geheimhoudt voor de ogenschijnlijke vriendelijke gezichten die haar begroeten als de nieuwe directeur.

Het duurt niet lang voordat het door de Hiss-gecorrumpeerde personeel verschijnt en Jesse tot actie overgaan dwingt, daarbij is er genoeg vijandvariatie in Control om te bespreken. De lager geplaatste vijanden heten "Agents" en zijn mensen die recent zijn gecorrumpeerd. Deze vijanden zijn nog niet vervormd door de interdimensionele kracht en hebben hun menselijke gedaante behouden, maar ze kunnen nog steeds duidelijk zijn als je ze niet snel uitschakelt. Vroeg in de game kom je ook in aanraking met Agents met schilden, die hebben dezelfde trekjes als normale Agents, maar wel een soort van krachtschild waar je doorheen moet komen om ze te pijnigen (deze schilden kunnen ook door andere vijanden gebruikt worden als je pech hebt). Er zijn ook kamikazevijanden, wiens lichamen onmetelijk zijn vervormd; sluipschutters; vernietigingsexperts; zwevende vijanden met telekinetische krachten, geconcentreerde Hiss-bollen die normale vijanden sterker maken en meer; je zult je zelden vervelen met de vijanden in Control.

Control

Om deze vijanden uit te schakelen kun je je dienstwapen in een van de vele modi gebruiken, evenals je vaardigheden of een combinatie van beide. Over de modi van het wapen gesproken, laten we deze behandelen. De Grip-modus is je standaard dienstwapen; een semiautomatisch wapen dat kracht is van dichtbij en op afstand. De Shatter-modus is een krachtig verspreid schietwapen; Pierce biedt een opgeladen schot die pantser doorboort; Charge vuurt explosieve ammunitie die tegenstanders doet wankelen; en Spin is je standaard automatische wapen met een hoge vuursnelheid. Deze kunnen geupgraded worden om statistieken te verbeteren, maar het upgraden van je vuurwapens geeft je ook verschillende verbeteringen, zoals minder ammunitieverbruik (je kogels vullen ze automatisch aan of je hoeft niet te herladen), extra schade en verhoogde snelheid van projectielen - en iedere 'mod type' heeft vijf verschillende niveaus, waarbij I het startpunt is en V de meest geavanceerde modificatie.

Naast dat je dienstwapen modificatie 'slots' heeft, kunnen Jesse en haar krachten ook geüpgraded en gemod worden. Er zijn vier krachten die je in Control kunt vrijspelen. Launch was een telekinetische vaardigheden is en je voorwerpen of zelfs zwakke vijanden naar andere Hiss-vijanden laat werpen; Shield is wat de naam doet vermoeden, een barrière uit puin die Jesse verzamelt met haar telekinetische krachten (deze kan geüpgraded worden, waarbij je het puin ook naar vijanden kan gooien); Seize laat Jesse een zwakke tegenstander besturen; Levitate laat Jesse in de lucht rondzweven om anderzijds onbereikbare plekken te bereiken of te gebruiken tijdens het vechten (deze kracht kan ook geüpgraded worden, waardoor Jesse vanuit de lucht op de grond neer kan slaan).

Deze vaardigheden, waarbij ook een 'health boost', een energieboost (wat je 'mana' is voor de krachten die je gebruikt) en 'melee'-schade, kunnen geüpgraded worden, maar alleen sommige geven de kracht die je gebruikt een nieuwe speciale optie (die hebben we hier allemaal genoemd). Ook noemenswaardig is hoe je deze krijgt. The Oldest House is een mysterieuze plek met puzzels verborgen in het gebouwen. Deze puzzels spelen zich voornamelijk af in de buitenaardse hotellobby waarin Jesse aankomt nadat ze de even raadselachtige weg naar binnen heeft gevonden, wat we natuurlijk niet verklappen. Na de puzzels hierin volbracht te hebben, wordt Jesse naar de Astral Plane gebracht, waar ze verschillende taken krijgt voorgeschoteld die in verband staan met een kracht die ze krijgt, waardoor de speler deze alvast kan uitproberen voor ze echt te gebruiken.

Control
Control
Control