Guillermo del Toro's Pinocchio (Netflix)

Guillermo Del Toro's Pinokkio (Netflix)

Pinokkio trotseert fascisten in Guillermo Del Toro's magische heruitvinding.

Guillermo Del Toro is een opmerkelijke regisseur. Veel van zijn creaties zijn ongelijk, zowel qua script als qua aantal ogen in zijn sprookjesfiguren, en zijn boodschap valt soms plat als hij de emotionele touwtjes probeert aan te spannen. Toch heeft Del Toro mijn grootste respect als filmmaker. De reden is simpel: hij houdt meer van het medium film dan van wat dan ook in de wereld. Elke keer als ik hem hoor vertellen over verhalen waarmee hij is opgegroeid, word ik opgewarmd door de passie, kennis en vooral liefde voor film die hij bezit. Dit is iets dat doorschijnt in het passieproject Pinocchio, een stop-motion geanimeerde versie van Carlo Collodi's klassieker met Del Toro's Kufic signature tone.

Er zijn twee Gepetto's in deze Pinokkio-interpretatie: de oude man die zichzelf een houten jongen bouwt en Del Toro zelf. Als een bekwame timmerman toont Del Toro zijn vak teder en zorgvuldig en verzekert hij ons vanaf de eerste minuut van de film dat het tijdloze verhaal zal worden gerespecteerd. In deze versie heeft Gepetto zijn zoon verloren tijdens de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog en besluit tien jaar later om de leegte in zijn leven op te vullen met een houten pop. De meeste mensen kennen de rest, maar in deze film heeft Del Toro ervoor gekozen om Pinokkio's verhaal te vertellen in de schaduw van het groeiende fascisme. De ondeugende ongehoorzaamheid van de regisseur en Pinokkio staat in contrast met het steeds nationalistischer en restrictiever wordende klimaat van het land, waar Pinokkio er zelfs in slaagt de boel te redden door stout te zijn, de regels te overtreden en te liegen! Het is even vriendelijk als bevrijdend uitdagend, en betekent dat de geest van het oorspronkelijke verhaal ook hier intact blijft, ook al is er veel gewisseld.

De stop-motion animatie doet natuurlijk ongelooflijk werk door de eigenzinnige aard van het verhaal vast te leggen, en achteraf gezien voelt het briljant om een poppenfilm van een pop te maken - vooral wanneer de animatie zo gedetailleerd en liefdevol wordt gepresenteerd. Soms zijn de bewegingen van de poppen zo vloeiend dat je vergeet dat honderden poppenanimators maandenlang hebben gezweet om kleine bewegingen vast te leggen die je anders als vanzelfsprekend zou hebben beschouwd. In feite is alles van de kleinste personages zoals de krekel van Ewan McGregor, een dwergachtige Mussolini en gigantische monstervis gevuld met leven en persoonlijkheid, wat een genot is om van begin tot eind te volgen.

De zoete filmscore van Alexander Desplat is ook fijn afgestemd en sprookjesachtig, maar de liedjes die in de plot zijn verwerkt, voelen wat meer als een bijzaak. Deze songnummers zijn echter meestal kleine karakterinleidingen die lang zijn, en de tekst van het originele nummer "Ciao Papa" is eigenlijk ontroerend. Op sommige momenten dwaalt de film ook een beetje af wanneer Del Toro begint te filosoferen over het leven en zich meer wentelt in het bovennatuurlijke, wat het thema van de film grotendeels vertroebelt. Zodra Del Toro echter de losse eindjes aan elkaar knoopt, valt alles op zijn plaats en dan kan het moeilijk zijn om de tranen in je ooghoeken te verbergen. Je realiseert je dat kwesties van sterfelijkheid, individualiteit en ouderschap natuurlijk doordringen in het basisverhaal, want hoewel Del Toro graag in eigenaardigheden sluipt, is er altijd een emotionele draad om aan vast te houden.

Het vergelijken van Disney's nieuwste live-action treinwrak met Del Toro's passieproject zou natuurlijk zinloos zijn, maar het moet worden herhaald: het verschil tussen een zakelijke cash grab en de droom van een artiest is zeker voelbaar nu Del Toro opnieuw zijn meest creatieve kant heeft laten zien. Het is lang geleden dat Del Toro's verhoogde realisme me op deze manier heeft geboeid en is niet alleen Del Toro's beste film sinds Pan's Labyrinth - het is ook een van de allerbeste Pinocchio-films ooit gemaakt.

9 / 10